Nytt lagförslag kan ta bort vilseledande ”gröna” symboler

Snart kan det bli slut på vilseledande "gröna" symboler för konsumenter.
Snart kan det bli slut på vilseledande "gröna" symboler för konsumenter.

Vill ta itu med den gröna gråzonen i företagens marknadsföring.

Att fokus på hållbarhet i marknadsföringen har skjutit i höjden senaste åren har nog ingen missat och med det har ”greenwashing” också ökat kraftigt, alltså att försöka få något att verka mer hållbart än det är.

Ett nytt lagförslag från EU vill förbjuda gröna märkningar som inte grundas på ett certifieringssystem eller som fastställs av myndigheter och istället lyfta betydelsen av oberoende märkningar, det här skriver Svanen.

Annons

Svanen sköts av Miljömärkning Sverige och de vill snabbt se en förändring som tar itu med ”den här gröna gråzonen i företagens marknadsföring”.

– Svanen-märkningen startades för mer än 30 år sedan för att göra det enkelt för konsumenter och inköpare att välja de miljömässigt bästa alternativen. Idag är det många som vill hävda att deras produkter är bra ur miljösynpunkt. Men tyvärr finns det alltför många vilseledande, egentillverkade märkningar, så det är hög tid att lagstiftningen skärps. Konsumenter måste få hjälp att ta trygga köpbeslut för att kunna bidra till en mer hållbar konsumtion och undvika att bli lurade, säger Anna Linusson, vd, på Miljömärkning Sverige.

Dock ser man två otydligheter i det lagförslag som just nu cirkulerar i EU, dels vilka kritierier som ska gälla för att bedöma kvaliteten på en miljömärkning samt hur den ska kontrolleras.

I sitt remissvar föreslår Miljömärkning Sverige som ett minimum att:

Certifieringssystemet ska vara transparent, tillförlitligt och livscykelbaserat. Kraven ska fastställas av en tredje part samt verifieras innan märkning får användas. Dessutom är det avgörande att kraven skärps successivt för att endast de miljömässigt bästa produkterna på marknaden får bära märkningen.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons