Nytt lagförslag kan ta bort vilseledande ”gröna” symboler

Snart kan det bli slut på vilseledande "gröna" symboler för konsumenter.
Snart kan det bli slut på vilseledande "gröna" symboler för konsumenter.

Vill ta itu med den gröna gråzonen i företagens marknadsföring.

Att fokus på hållbarhet i marknadsföringen har skjutit i höjden senaste åren har nog ingen missat och med det har ”greenwashing” också ökat kraftigt, alltså att försöka få något att verka mer hållbart än det är.

Ett nytt lagförslag från EU vill förbjuda gröna märkningar som inte grundas på ett certifieringssystem eller som fastställs av myndigheter och istället lyfta betydelsen av oberoende märkningar, det här skriver Svanen.

Annons

Svanen sköts av Miljömärkning Sverige och de vill snabbt se en förändring som tar itu med ”den här gröna gråzonen i företagens marknadsföring”.

– Svanen-märkningen startades för mer än 30 år sedan för att göra det enkelt för konsumenter och inköpare att välja de miljömässigt bästa alternativen. Idag är det många som vill hävda att deras produkter är bra ur miljösynpunkt. Men tyvärr finns det alltför många vilseledande, egentillverkade märkningar, så det är hög tid att lagstiftningen skärps. Konsumenter måste få hjälp att ta trygga köpbeslut för att kunna bidra till en mer hållbar konsumtion och undvika att bli lurade, säger Anna Linusson, vd, på Miljömärkning Sverige.

Dock ser man två otydligheter i det lagförslag som just nu cirkulerar i EU, dels vilka kritierier som ska gälla för att bedöma kvaliteten på en miljömärkning samt hur den ska kontrolleras.

I sitt remissvar föreslår Miljömärkning Sverige som ett minimum att:

Certifieringssystemet ska vara transparent, tillförlitligt och livscykelbaserat. Kraven ska fastställas av en tredje part samt verifieras innan märkning får användas. Dessutom är det avgörande att kraven skärps successivt för att endast de miljömässigt bästa produkterna på marknaden får bära märkningen.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons