Nytt franskt lagförslag kan lägga extra skatt på fast fashion

Tumskruvarna kan komma att dras åt för fast fashion-bolagen.
Tumskruvarna kan komma att dras åt för fast fashion-bolagen. Unsplash

Frankrike har som första land i världen tagit initiativet att införa en skatt på lågpriskläder från så kallade fast fashion-företag.

Förslaget syftar till att bekämpa den accelererande klädkonsumtionen och dess miljöpåverkan. Lagförslaget, som enhälligt passerade nationalförsamlingens 577 ledamöter utan ett enda nej, inkluderar restriktioner mot marknadsföring av billigt snabbmode och krav på att företagen informerar om klädernas miljöeffekter.

Den föreslagna skatten är satt till fem euro per produkt från 2025, med en årlig ökning med en euro fram till 2030, dock med en maximal skattesats på 50 procent av produktens pris. Skatteintäkterna är avsedda att stödja tillverkare av hållbart mode. Företag som särskilt kommer att påverkas inkluderar stora kinesiska e-handlare som Temu och Shein, men även globala klädjättar som Zara och H&M.

– Det vi kan säga just nu i detta skede är att det, oavsett om det gäller detta förslag eller andra, är viktigt att lagstiftning bygger på vetenskapliga kriterier och skapar incitament för bolag att driva positiv och långsiktig förändring, säger ansvarig för samhällskontakter på H&M, skriver DI.

Huruvida lagen även ska gälla B2B där man tillverkar/handlar med billiga kläder framgår inte.

Miljödata rörande modeindustrin:

  • Modeindustrin uppskattas bidra till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen, mer än flyg- och sjöfarten kombinerat.
  • Stora mängder vatten krävs för klädproduktion, där en enda t-shirt använder 2.700 liter vatten, motsvarande 2,5 års vattenförbrukning för en människa.
  • År 2020 användes nio kubikmeter vatten, 400 kvadratmeter land, och 391 kilo råmaterial per EU-invånare för att producera kläder och skor.
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons