Nya förslag: Tredagars-utdelning och tvång på digital brevlåda

Erik Slottner, civilminister, vill utreda möjligheten för obligatorisk e-brevlåda.
Erik Slottner, civilminister, vill utreda möjligheten för obligatorisk e-brevlåda. Postnord / Ninni Andersson Regeringskansliet

”Varje digitalt brev, innebär en besparing på tre kronor jämfört med ett pappersbrev”.

I en ny utredning föreslås det att Posten ska få tre dagar istället för två på sig att dela ut sina brev. Vidare ska regeringen utreda om e-brevlåda ska vara obligatoriskt.

Brevvolymerna har minskat kraftigt i Sverige, med 47 procent närmare bestämt, sedan år 2000 och enligt beräkningarna så kommer portointäkterna om några år inte vara tillräckliga för att finansiera postverksamheten.

En utredning har därför tillsatts av den förra regeringen för att undersöka hur Postens verksamhet ska finansieras, och förslaget är att flytta fram positionerna ännu längre och nu införa tredagars-utdelning (efter att man ändrat till varannan dag förra året).

Hon som lett utredningen heter Britt Bohlin och hon sammanfattar sitt förslag med tredagars-utdelning väl:

– Det innebär att det tar lite längre tid för ett brev att komma fram, säger Bohlin, enligt SVT.

Annons

Men Sverige blir ändå bäst och billigast i Norden, enligt Bohlin.

Förslaget föreslås träda i kraft 1 juli 2024.

Vill tvinga på folk en digital brevlåda

I samma veva meddelar regeringen att man ska utreda möjligheten att göra det obligatoriskt för privatpersoner, näringsidkare och juridiska personer att kunna ta emot elektronisk post från myndigheter, kommuner och regioner.

Bakom förslaget står Civilminister Erik Slottner (KD) som säger att ”varje digitalt brev, innebär en besparing på tre kronor jämfört med ett pappersbrev”.

– I dag är det 5,7 miljoner privatpersoner och 187.000 företag som är anslutna till någon av de tre digitala brevlådorna som i dag finns, säger Slottner.

Men vissa skulle ändå slippa en eventuell obligatorisk brevlåda, närmare bestämt de med ”Hög ålder och en digital okunnighet”.

Regeringen har gett Postfinansieringsutredningen ett tilläggsdirektiv för att utreda dessa frågor.

Annons

De släpper exklusiv Avicii-merch och tecknar avtal med Chelsea

avicii merch

Sålde slut på minder än fyra timmar.

Svenska bolaget Sport Design Sweden går från klarhet till klarhet och arbetar nu med några av världens mest kända varumärken.

Sport Design Sweden har specialiserat sig på att ta fram kvalitativ merch till idrottslag. Bolaget själva beskriver sig såhär:

Annons

Med högkvalitativa produkter och fantastisk design låter vi våra kunder uttrycka sig själva och sitt varumärke genom specialanpassade produkter som talar till deras community. Idag finns Sport Design Sweden på över 800 bergs- och sommarresorter, inklusive flera av de mest prestigefyllda och välkända orterna i världen. Vi samarbetar med över 700 idrottslag, varav många tillhör de största ligorna i världen.

Avicii-merch som får fansen att dregla

Och samarbetena fortsätter strömma in, nyligen släppte man tillsammans med ABBA-Björns undehållningsbolag Pophouse en limiterad kollektion av Avicii-merch som sålde slut på minder än fyra timmar.

Kollektionen hette ”Le7els” och gjordes i 126 exemplar av varje produkt för att spegla Avicii-låten Le7els som har 126 beats per minut. Och produktbilderna fotades på samma (okända) plats som skivomslaget till Aviciis album Levels, enligt ett Linkedin-inlägg.

Med den typen av coolhet och detaljrikedom var produkterna inte svårsålda. Spanna in den officiella Avicii-shoppen här (där hittar du även Le7els-kollektionen).

Tecknade precis avtal med Chelsea FC

Och nyligen tillkännagav bolaget att man tecknat avtal med Chelsea FC för att tillverka och sälja merch i form av sportswear åt bolaget på den nordamerikanska marknaden från och med juni 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Satsande profilföretag investerar i brodyrmaskin

Profilföretaget med bas i Kalmar breddade nyligen med nytt verksamhetsområde.

Nu investerar man i en brodyrmaskin.

Nyligen skrev vi om Kalmarföretaget Dibor som sysslar med profil, foliering och tryck och som nyss lanserat en webbshopp för stickers.

LÄS OCKSÅ: Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Och nu presenterar samma bolag en till nyhet, en brodyrmaskin, inköpt från ACG Nyström.

– Med denna maskin är vi ett steg närmare vårt mål med Dibor AB att vara en ”one stop shop” för foliering och profilering, säger Dardan Drini, delägare på Dibor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofile adderar två nya leverantörer – en ägs av H&M

cs press

Unitedprofile har välkomnat två nya leverantörer på sista tiden, varv en ingår i H&M Group.

Den första heter Creator Studio och är H&M Groups satsning på merch och on demand. Man erbjuder merch, sportkläder, egendesignade kläder med mera.

– Creator Studio erbjuder merch på dina villkor och har lång erfarenhet av e-handel. De erbjuder en modern klädkollektion för tryck under parollen ”With every blank garment comes a fresh canvas”.
Creator Studio, en del av H&M Group, ger dig fantastiska möjligheter med print-on-demand, screen-tryck och mycket mer, skriver Unitedprofile på Linkedin.

Nystartade Aodaci joinar nätverket

Den andra leverantören som hoppat ombord är portugisiska Aodaci som är grundat av en tidigare toppchef på Stricker och som vi skrivit om tidigare.

LÄS OCKSÅ: Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

Med Aodaci som partner öppnar vi dörren till en värld av kreativa produkter och hållbar innovation som kan göra intryck både på ert varumärke och för era kunder, skriver Unitedprofile.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges tvätteriförbund prisar workwear-aktör

beskow von post
Ämnen i artikeln: Beskow von PostWorkwear

Utjänta textilier får nytt liv.

Sveriges tvätteriförbund har delat ut sitt årliga hållbarhetspris till Susanne Beskow och Caroline von Post som genom sitt företag Beskow von Post upcyclar utjänta textilier för att få nytt liv.

Mer specifikt designar och utvecklar Beskow von Post nya arbetskläder genom att använda uttjänta textilier. Arbetskläderna som utvecklas används bland annat av Hr Björkmans Entrémattor. Man har också ett samarbete med Elis.

LÄS OCKSÅ: Nischaktör tar fram egna cirkulära arbetskläder

– Genom design och upcycling utvecklar Susanne Beskow och Caroline von Post den cirkulära affärsmodellen i vår bransch. Stora hållbarhetsvinster uppstår när återbrukade textilier ersätter jungfrulig råvara, säger Michael Sandin, ordförande för Sveriges Tvätteriförbund, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Beskow von PostWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Karamello anställer ny säljare

thomas karamellop
Ämnen i artikeln: Karamello

Karamello har anställt Thomas Nielsen i rollen som utesäljare, där han kommer besöka hela Sverige. Nielsen har enligt uppgift jobbat i branschen sedan 2004, varav senaste åtta åren på TGH.

Ämnen i artikeln: Karamello
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM stänger flera pappersmaskiner i Tyskland

upm cut paper rolls ready 2

Både finpapper och tidningspapper påverkas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal för UPM klara

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta tecknar banbrytande avtal med Gelato

drupa 2024 henrik and ha kan 0001
Ämnen i artikeln: Drupa 2024ExaktaGelato

Exakta som är en av Nordens största grafiska koncerner byter till mjukvaran Gelato Connect för inköp, arbetsflöde och hantering av frakter för hela sin grafiska produktion.

– Utan en ny mjukvara kan vi inte nå dit vi vill i vår effektivisering och vi kommer inte kunna nå våra lönsamhetsmål, säger Håkan Larsson som är koncernchef på Exakta till Branschkoll när vi träffas i Gelatos monter på Drupa.

Exakta är på plats med ett helt team och med hos Gelato är förutom Håkan Larsson också Jonas Persson som är ansvarig för e-handelskunder hos Exakta och Kristian Runström som jobbar med digital integration.

Kapacitetsutnyttjandet måste upp

Kapacitetsutnyttjandet i branschen måste närma sig de tal som finns i annan industri, där man ligger på minst över 80 procent, ibland 90 procent och i vissa fall långt över det. I grafisk industrin så pratar många om att hårdvaran som finns bara används runt 20 procent av dess potential. ”Uptime” kan vara så lågt som 60 procent för vissa maskiner och i vissa fall till och med lägre.

– Just nu vet vi inte hur långt vi kan komma, men nu är det ju faktiskt någon som jobbar med rätt målbild och det tycker jag har saknats tidigare, säger Håkan Larsson.

Grafisk industrin har i många delar gått mot e-handel, mikroordrar och personalisering och det är där Exakta och Gelato är idag. 

– Nu måste vi få in de traditionella jobben i samma system och tankesätt och det tror vi egentligen är mycket enklare än e-handelsjobben, säger Jonas Person som ansvarar för e-handelskunderna på Exakta.

Från många till ett system

Exakta och Gelatos samarbete inleddes för många år sedan som ett kund-leverantörs-förhållande som har växt med tiden och idag är Gelato en av Exaktas absolut största kunder.

– Skillnaden mellan att jobba med Gelato jämfört med andra kunder är att här handlar det inte om att lämna en offert och så kanske du får jobbet. Här är det ett partnerskap som man blir väldigt involverad i, vilket är både på gott och på ont att man känner varandra så väl, enligt Håkan.

Men det är också detta partnerskap som har fördjupats och har lett till att Exakta nu tidigt går in Gelato Connect och ska ha det som sitt enda arbetsflöde.

– Vi har använt Connect under lång tid men bara för Gelatoordrar. Och så har vi jobbat i andra system för våra andra e-handelskunder.

”Springer åttor runt de traditionella systemen”

Nu ska man ta detta vidare och inte bara köra e-handelsordrar, utan alla jobben som går genom Exakta, med Gelatos mjukvara. Det innebär att allt i Exaktas produktionsanläggning knyts samman, från inköp till workflow och logistik.

– Visionen för mig är att vi kan involvera hela den grafiska industrin så att vi kan automatisera våra orderflöden, vår prissättning, vår utskjutning och sedan koppla på frakt och inköp på det. Då får vi en helt automatiserad produktion, i alla fall mjukvarumässigt. 

Annons

– Det tempot som Gelato har, den kulturen som finns där, när det väl sätts fart så sätts det fart på riktigt. De springer åttor runt de traditionella systemen.

Många utmaningar på vägen

Frågan är om det är praktiskt möjligt att ha ett system för hela företagets produktion?

– Man kan inte säga att det inte är möjligt, för då ger vi ju upp. Jag tror absolut att det är möjligt även om det finns många hinder på vägen. Men det är ju också det som är spännande att vara med på den resan.

Som grafiskt företag går det att spara mängder med tid och mängder med fel som görs i den manuella processen som man idag har för sina traditionella jobb.

Jämfört med jobben som kommer från e-handeln, där allt är hundra procent automatiserat, så är det två väldigt olika processer. Och nu är målet att alla jobb ska hanteras på samma sätt.

– Det finns en tradition att ”det här har vi redan provat, det går inte att ändra på”. Det går det visst att göra, frågan är bara hur, och hur långt man kan nå, säger Håkan.

Exakta börjande med Gelato som den första e-handelskunden men idag har detta utvecklats till många fler. Bara senaste tiden har man adderat ett 50-tal nya kunder.

– Vi vet ju inte, idag är många av de här små, men vi hoppas att alla kan växa snabbt. Kanske kan de också ha samma kraftiga tillväxt som många andra.

Och om denna tillväxt kommer under den mest hektiska perioden för e-handeln, i november och december, så kan det bli en utmaning för Exakta.

Vill skapa ett virtuellt moln med maskinkapacitet

Här kommer man in på en annan idé som finns hos både Gelato och Exakta. Att skapa en möjlighet för ett system, en ”Load balancer”, med kapacitet som kan utnyttjas över företagsgränserna.

Om det finns ledig kapacitet hos Exakta i Malmö så ska någon annan på ett enkelt sätt kunna använda den istället. Då kommer hela branschens kapacitet att utnyttjas i högre grad och därmed kan man bli mer lönsam i stort.

– Vi kan ha virtuella nätverk där Exakta kan lasta upp ledig kapacitet när den finns, och hämta hem kapacitet när man behöver det. Ett virtuellt moln som fylls med maskinkapacitet där man till och med på sikt ska kunna välja i vilken maskin man vill skicka jobbet, säger Henrik Müller-Hansen, som är Gelatos vd och grundare.

– Om det finns ledig kapacitet hos ett företag ska ett annat företag, oavsett storlek, kunna använda den kapaciteten.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024ExaktaGelato
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sandéns investerar i inkjet

Visutech DSandens 1800

Sandéns Security Printing fördjupar sitt samarbete med Visutech och investerar i nytt system med inkjethuvuden från Fujifilm.

Sandéns Security Printing meddelade sin senaste investering under Drupa-mässans första dag.

Det handlar om en inkjetlösning med ”print bars” – 42K Printbar från Fujifilm som integreras i befintlig hårdvara på plats i Sandéns produktion.

Läs också: Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Med 42K Printbar från Fujifilm får Sandéns Security Printing möjlighet att ytterligare optimera flödet med hög uptime, hög kvalitet och en säker tillgång till service och reservdelar, skriver man i ett meddelande.

Systemet bygger på Samba inkjethuvuden som installeras och anpassas direkt i befintlig utrustning.

– Vi ser fram emot att implementera Printbars-system i vår produktion, och investeringen är oerhört viktig för att trygga fortsatt hög leveranssäkerhet till våra kunder, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Duplo köper schweizisk tillverkare

img 4527 0 1800
Ämnen i artikeln: Drupa 2024

Japanska Duplo förvärvar företaget efter lång tids partnerskap: ”en logisk och naturlig utveckling”.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons