Nya förslag: Tredagars-utdelning och tvång på digital brevlåda

Erik Slottner, civilminister, vill utreda möjligheten för obligatorisk e-brevlåda.
Erik Slottner, civilminister, vill utreda möjligheten för obligatorisk e-brevlåda. Postnord / Ninni Andersson Regeringskansliet

”Varje digitalt brev, innebär en besparing på tre kronor jämfört med ett pappersbrev”.

I en ny utredning föreslås det att Posten ska få tre dagar istället för två på sig att dela ut sina brev. Vidare ska regeringen utreda om e-brevlåda ska vara obligatoriskt.

Brevvolymerna har minskat kraftigt i Sverige, med 47 procent närmare bestämt, sedan år 2000 och enligt beräkningarna så kommer portointäkterna om några år inte vara tillräckliga för att finansiera postverksamheten.

En utredning har därför tillsatts av den förra regeringen för att undersöka hur Postens verksamhet ska finansieras, och förslaget är att flytta fram positionerna ännu längre och nu införa tredagars-utdelning (efter att man ändrat till varannan dag förra året).

Hon som lett utredningen heter Britt Bohlin och hon sammanfattar sitt förslag med tredagars-utdelning väl:

– Det innebär att det tar lite längre tid för ett brev att komma fram, säger Bohlin, enligt SVT.

Annons

Men Sverige blir ändå bäst och billigast i Norden, enligt Bohlin.

Förslaget föreslås träda i kraft 1 juli 2024.

Vill tvinga på folk en digital brevlåda

I samma veva meddelar regeringen att man ska utreda möjligheten att göra det obligatoriskt för privatpersoner, näringsidkare och juridiska personer att kunna ta emot elektronisk post från myndigheter, kommuner och regioner.

Bakom förslaget står Civilminister Erik Slottner (KD) som säger att ”varje digitalt brev, innebär en besparing på tre kronor jämfört med ett pappersbrev”.

– I dag är det 5,7 miljoner privatpersoner och 187.000 företag som är anslutna till någon av de tre digitala brevlådorna som i dag finns, säger Slottner.

Men vissa skulle ändå slippa en eventuell obligatorisk brevlåda, närmare bestämt de med ”Hög ålder och en digital okunnighet”.

Regeringen har gett Postfinansieringsutredningen ett tilläggsdirektiv för att utreda dessa frågor.

Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omikai: ”Vi kommer att nå break even i år”

IMG 0813 1800
Ämnen i artikeln: Omikai

Omikai gjorde om affärsstrategin och de senaste tre åren har företaget inlett samarbeten och expanderat snabbt från tre till 19 marknader.

Ämnen i artikeln: Omikai
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Drömstart” för nystartat bolag

IMG 0993 1800

✔️Hektisk inledning för återförsäljaren ✔️Försäljningen ligger 20 procent över budget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper AI-startup

print AI
Ämnen i artikeln: Ricoh

Ska stärka den automatiserade processen med en funktion för datautvinning från olika dokument.

Ämnen i artikeln: Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag fick ny ägare – och tripplade marginalen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Exaktakoncernen 2023

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta-koncernen har lämnat bokslut för 2023.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora förändringar på svenskt stortryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons