Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Daniel Steneby, ny vd på Elands Sverige.
Daniel Steneby, ny vd på Elands Sverige. Privatbild

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

Wackes anställer tre

wackes nyanstall
Ämnen i artikeln: Wackes

Wackes har anställt tre nya medarbetare.

Först ut är Frida som kommer jobba med orderhantering i Göteborg. Följt av Maria som kommer jobba med sälj från Stockholmskontoret och sist ut Donghui som kommer jobba med inköp på Stockholmskontoret. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska profilförsäljningen ökade

Den tyska branschföreningen GWW höll i början på juni sitt årsmöte där man bland annat presenterade ett nytt mässkoncept och siffrorna för 2023 för den tyska profilförsäljningen.

När det gäller profilförsäljningen i Tyskland under 2023 så visade den rapport som Promotional Products Monitor presenterade en årlig omsättning på 3,36 miljarder euro, en ökning med 7 procent jämfört med 2022. Man har den här gången kraftigt minskat antalet tillfrågade företag, från 500 till 230 stycken, så det kan vara svårt att jämföra siffrorna helt och hållet.

Nytt mässkoncept

Vidare presenterades ett nytt mässkoncept som inkluderar en vårutgåva av “Trend” den 12 februari i Stuttgart, i samarbete med Expo 4.0. Denna vårutgåva kommer att hållas i en egen hall nära Expo 4.0 och följas av första delen av “Newsweek” på samma plats, vilket ersätter “Giveadays”. Detta ska säkerställa att endast så kallade ”kvalificerade besökare” får tillträde, med fler “Newsweek”-evenemang planerade i Hamburg och Frankfurt senare under året, rapporterar EPPI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

trad denmark

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

Granskningen (som SVT genomfört) visade att den här skogen består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket inte räcker för att kvalificera sig som en skog (det krävs cirka 1.500 träd enligt FN:s stadgar).

– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, skriver SVT.

Nu har både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmälts till Konsumentverket för greenwashing. Juristen Anna Gunnarsson från Konsumentverket påpekar att både företag och influencers kan fällas för vilseledande marknadsföring om de inte kan bevisa sina påståenden. Anmälningarna menar att kampanjen medvetet använde felaktiga påståenden och därmed vilseledde konsumenter om Gina Tricots miljöarbete, skriver SVT.

Annons

Konsumentverket har ännu inte beslutat om de kommer ta upp ärendet.

Oavsett vad som sker belyser händelsen vikten av att svenska företag och influencers tar större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring, särskilt i ljuset av EU:s nya direktiv mot greenwashing.

”Vad trodde vi egentligen?”

Och i det offentliga rummet hörs besvikna röster. I ett debattinlägg i Resumé skriver kommunikatören Maja Risholm att sådant här beteende förstör för hela branschen.

– De allra flesta verkar slående överens om att Gina Tricot, och i viss mån Ingrosso, har greenwashat och missat att säkerställa due diligence. Tyvärr verkar merparten föga förvånade. Det är nästan så att man fnyser åt det hela och dumförklarar konsumenterna som litat på budskapen. Vad trodde vi egentligen, skriver Maja Risholm.

Enligt uppgifter till SVT beräknas Gina Tricot ha betalat mellan 5 och 10 miljoner till Bianca Ingrosso för de hållbarhetskampanjer hon frontade åt bolaget under 2022-23. Samtidigt har man betalat cirka 80.000 kronor för att plantera träden i Danmark.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

Ämnen i artikeln: Wellpapp
Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

Profilebear i Falkenberg som startade upp i juni 2021 med försäljning av arbetskläder och industriförnödenheter har försatts i konkurs på egen begäran.

Företaget hade inga anställda vid konkurstillfället utan endast grundaren var aktiv, enligt konkursansökan.

Under de två år som man bedrev sin verksamhet låg omsättning på 0,5 miljoner kronor per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons