Ny försening i Norske Skogs förpacknings-satsning

Norske Skog Golbey paper machine.
Norske Skog Golbey paper machine. Norske Skog

Förseningen innebär ökade kostnader, från planerade 265 miljoner euro till 300 miljoner euro.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

Tävla med trycksaker i Svenska Publishing-Priset

Ämnen i artikeln: Svenska Publishing-Priset

Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset drar igång i nästa vecka när anmälningsperioden startar. Tävlingen delar ut priser till trycksaker i ett 20-tal olika kategorier. Ett bra tillfälle att föra fram bra exempel på tryckt kommunikation. Ta chansen att tävla med dina eller dina kunders trycksaker.

Det finns många olika tävlingar i kommunikation men detta är den som bäst täcker in trycksaker. Prisutdelningen i november är en manifestation för det tryckta ordet och visar upp en bredd inom olika typer av trycksaker som sällan kan ses samlat på samma sätt.

Anmälningsperioden för årets tävling inleds måndagen den 4 april och avslutas torsdagen den 9 juni 2011.

Mer information finns på tävlingens webbplats.

Tävlingskategorierna är:

  • Besöksguider
  • Fackböcker
  • Facktidningar/Specialtidningar
  • Handböcker
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Infomagasin
  • Informationstrycksaker
  • Jubileumsskrifter
  • Kataloger
  • Kokböcker
  • Kundtidningar – bank & finans
  • Kundtidningar – business to business
  • Kundtidningar – hem & bostad
  • Kundtidningar – konsument
  • Kundtidningar – mat och dryck
  • Kundtidningar – motor
  • Läromedel
  • Medborgartidningar
  • Medlemstidningar
  • Personaltidningar – företag
  • Personaltidningar – offentlig sektor
  • Praktverk
  • Rapporter
  • Utbildningsprogram
  • Verksamhetstidningar
  • Årsredovisningar – börsnoterade bolag
  • Årsredovisningar – företag
  • Årsredovisningar – organisationer

 

Ämnen i artikeln: Svenska Publishing-Priset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tidningsläsare förtjänar bättre reklam

Investeringar i annonser i dagspress och magasin utgör enligt IRM 30 procent av medieinvesteringarna i Sverige.

I en

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Systemtext i Växjö får ny VD

Ämnen i artikeln: Systemtext

Pressmeddelande 2011-03-29

Systemtext är i en tillväxtfas och förstärker nu affärsområdet Systemtext Signs i Växjö med Mats Lundmark, ny VD och affärsområdesansvarig. Mats Lundmark ersätter Håkan Kroon, som på egen begäran har lämnat posten som VD och istället blir senior projektledare.

– Håkan Kroon brinner för projektledning och försäljning. När han uttryckte önskemål om att blir senior projektledare blev jag mycket glad – hans breda kompetens, långa erfarenhet och säljande förmåga bidrar på ett mycket positivt sätt till projektledningsavdelningen, säger Marie Krüeger, VD Systemtextgruppen:

Mats Lundmark kommer närmast från EBP i Olofström AB där han varit VD sedan 2009. EBP är underleverantör till bilindustrin. Mats har lång erfarenhet av producerande bolag, av ledarskap, marknadsföring och försäljning. – Jag är positiv till den starka framåtanda som anställda, ledningsgruppen och ägare visar och deras vilja att satsa på tillväxt. Systemtext befinner sig i en spännande – men också utmanade fas – och jag ser fram emot att bli en del av detta, säger Mats Lundmark.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Mats Lundmark. Mats erfarenhet av både produktion och försäljning är väldigt viktig, eftersom Systemtext är ett av få svenska företag i branschen som har egen produktion av skyltar och skyltmaterial – i Sverige – inte utomlands, samt en rikstäckande montageorganisation, säger Marie Krüeger.

Ämnen i artikeln: Systemtext
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny inköpschef på V-TAB

Ämnen i artikeln: V-TAB

Pressmeddelande 2011-03-19

Viktoria Sandblom blir ny inköpschef på V-TAB och får ett övergripande ansvar för företagets inköpsprocesser. V-TAB befinner sig i ett expansivt skede och genom rekryteringen av ny inköpschef ska företaget ta viktiga steg mot samordning av inköpskanaler och utveckling av inköpsarbetet.

Viktoria, som har lång erfarenhet av internationellt inköpsarbete, kommer närmast från en tjänst som Category Leader inom IKEA.

– Jag tror att framgångsrika affärer skapas genom goda relationer med kunder och leverantörer och genom att långsiktigt generera bra resultat för alla parter. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla det här arbetet på V-TAB, säger Viktoria.

– Inköpsprocessen spelar en betydelsefull roll för V-TAB i det expansiva skede vi befinner oss i. Som strategisk samarbetspartner vill vi försäkra våra kunder att vi håller bästa möjliga effektivitet och professionalism i hela flödet från leverantör till kund. Jag är övertygad att Viktoria har den erfarenhet och de kvaliteter som krävs för att utveckla och vässa inköpsfunktionen, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

Viktoria Sandblom tillträder tjänsten i maj.

 

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen går åt två håll i branschen

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Reklambyråernas förtroendeindikator störtdyker

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Google utbildar kommunikationsbranschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln

guldpriset new largeHär är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning

Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder

Annons

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori

Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR

Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan

Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.

Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander,  vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”

Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan

 

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anna Serner lämnar TU och blir vd för Svenska Filminstitutet

Ämnen i artikeln: Tidningsutgivarna

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008 och lämnar jobbet den första september i år.

– Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation, säger Anna Serner i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.

– TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss.  Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.

Annons

Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.

Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.

Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.

 

Ämnen i artikeln: Tidningsutgivarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidsam i Värnamo investerar i inplastningslinje

Ämnen i artikeln: Tidsam
Ämnen i artikeln: Tidsam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatsmart pocket lanseras av Månpocket och Bonnier

En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, klimatkompenserad och stödjer Världsnaturfonden WWFs klimatarbete. På ett år handlar det om cirka 7 miljoner pocketböcker som produceras miljövänligare. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april.

– Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol, jag hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger, som är en av de böcker som ingår i det första släppet i april.

Klimatsmart pocket innebär att:

  • Böckerna trycks på FSC- märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.
  • Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter
  • Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly. Vi har initialt klimatkompenserat för mer än ett års pocketutgivning.
  • Månpocket och Bonnier Pocket stödjer Världsnaturfonden WWF och bidrar till deras klimatarbete.

– Pocket är en bruksvara som produceras i mycket stora volymer varför det är motiverat att ta ett steg mot en miljövänligare produktion. Vår vision är att ge ut böcker där man tagit hänsyn till miljön i varje steg av produktionen – och vi strävar efter att bli ännu bättre. Det här är ett långsiktigt arbete. Samarbetet med WWF är också viktigt för oss, eftersom de har stort inflytande i klimat- och naturvårdsarbete i hela världen, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.

– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Du känner igen en klimatsmart pocket genom dess gröna logotyp som finns längs ner till höger på bokens omslag. Den första klimatsmarta sändningen om 16 pocketböcker når handeln i mitten på april.
För mer information om produktionsprocess, samarbetet med Världsnaturfonden WWF och lista över de aktuella pocketböckerna se: www.manpocket.se/klimatsmartpocket samtwww.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons