Nu ska prepressflödet ut i molnet

DSC05649webb

DSC05649webb

GrafKom: Företagen vill i större utsträckning komma bort från den egna serverhallen och lägga ut mjukvaran i molnet. Det anser Agfa som senare i år släpper hela sin portfölj av mjukvaror för grafisk produktion som molnlösningar.

Agfa var i år värd för nätverket GrafKoms årsmöte som hölls i Stockholm i veckan. Under mötet delade Michael Brännback och Björn Allskog från Agfa med sig av sin bild av framtiden och vad Agfa gör för att hjälpa branschens företag.

Molnbaserade lösningar är en extremt stark trend och nu ska även de tyngsta tjänsterna – arbetsflöden för tryckerier – bli molnbaserade. Fördelarna är många när man slipper egna servrar som kräver personal, speciell driftsmiljö och ständiga kostsamma uppdateringar.

När flödena hamnar i molnet blir det dessutom enklare för grafiska företag att jobba tillsammans på ett mer integrerat sätt.

Mer flöde och mindre arbete

Michael Brännback, applikationsspecialist på Agfa, delade med sig av sina bästa tips och erfarenheter kring hur tryckerier ska tänka kring arbetsflöden.

– Det måste bli mer flöde och mindre arbete, säger Michael Brännback när han inleder sin presentation.

Agfa ser tre stora segment inom arbetsflöden där ”offset” är det största. Inom detta område finns det få men stora aktörer, som Fujifilm, Heidelberg, Kodak, Agfa med flera, som har kompletta flöden.

– Idag har alla som trycker offset ett arbetsflöde och det kommer få nya funktioner, säger Michael.

Arbetsflöden för ”digitaltryck” är det andra området. Här finns fler aktörer som tar allt mer mark. Dessa flöden är också mogna och har mycket att tillföra offsetflödena enligt Michael.

Det tredje området är ”digital storformat” som är en mer omogen marknad när det gäller arbetsflöden. Det finns många fler aktörer där många är smala – de kanske bara fungerar med ett maskinmärke. Men detta kommer att förändras fram över.

– Allt fler som trycker i storformat går mot att vilja ha ett och samma arbetsflöde för hela produktionen oavsett maskinmärke.

Annons

Inom storformat finns ett stort behov av att hitta ett mer moget arbetsflöde som dessutom kan hantera andra tekniker som arktryck både digitalt och i offset.

– Färghantering för storformat är en av de största utmaningarna eftersom materialutbudet i stort sett är oändligt. Här finns mycket att hämta från de mer mogna verktygen för till exempel arktryck, säger Michael.

Prepress till molnet

En viktig trend just nu är att företagen letar efter en lösning för att slippa drifta egna servrar och istället köpa arbetsflöden som tjänst via nätet.

– Senaste åren har allt fler sagt att man inte vill köpa servrar utan istället vill köpa lösningarna via molnet, säger Michael.

Men det är stora utmaningar för att kunna lägga ett arbetsflöde i molnet.  Att processa data till tryckformarna innebär stora mängder data som ska slussas till datahallarna via nätet – men nu anser Agfa att detta är möjligt och därför lanserar man Apogee som molntjänst på Drupa senare i år.

– Säkerhet och driftsäkerhet är extremt viktigt för kunderna och där har vi stor nytta av vårt arbete med drift av journalsystem inom vårt affärsområde Healthcare där vi driftar system för sjukhus i egna datahallar.

Färghantering, digitala provtryck via nätet och filhantering är andra områden som man också kommer hanterar i de nya molntjänsterna.

– På Drupa kommer vi med en helt ny produkt som förenklar filhanteringen enormt för våra kunder. Men Printsphere får kunderna direkt access till prepressystemet och kan lämna filer på ett enkelt sätt.

Från och med Drupa finns alla Agfas system som molntjänster. Då kommer tryckerierna inte behöva investera stort i hårdvara – utan istället hyra mjukvaran som en tjänst.

– Det är en extremt spännande produktutveckling för oss. Nu har vi produkter som täcker hela produktionen för grafisk produktion.

Agfas mål är att vara flygledartornet på det grafiska företaget.

– Visst kan man ha andra mjukvaror ute i produktionen men vi ska vara den som styr alla jobb till rätt ställe och säkerställer att allt blir rätt.

Annons

Alvöen tar in fräsmaskiner från polsk tillverkare

alvoenabdemokimla 2

Utökar sortimentet med CNC-fräsmaskiner för större industriell produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

&Repeat och Kamupak går i konkurs

repeat
Ämnen i artikeln: &Repeat

Bolagen erbjuder system för pant av snabbmatsförpackningar som matlådor och muggar.

Ämnen i artikeln: &Repeat
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mats Nordlander lämnar SCA

mats nordlander sca
Ämnen i artikeln: SCA

Mats Nordlander, affärsområdeschef Containerboard och Massa på SCA, har beslutat att lämna sin tjänst under 2024.

– Efter 30 år i ledande befattningar i skogsindustribolag, både i Sverige och internationellt, ser jag nu fram emot att fortsätta min karriär i andra typer av uppdrag, kommenterar Mats Nordlander sitt beslut att vid årsskiftet lämna SCA.

En process för att rekrytera ny affärsområdeschef för Containerboard och Massa inleds omgående, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Display, skylt- och merchkonsult till salu

sale 1800

Ett bolag som utvecklar POS-material till butiker vill nu sälja sin verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de mest lästa Print-artiklarna på Branschkoll hittills i år

Mest last 24H1 1800

Konkurser och förvärv, en nybildad koncern och tryckeriet som jagar effektiva processer. Vi ger dig tio i topp-listan på de mest lästa artiklarna på Branschkoll Print & Media hittills i år.

Det har hänt mycket spännande i nyhetsväg i branschen under första halvan av 2024. Kolla så att du inte har missat något.

10. Swagg förvärvas av Spendrups

Sveriges största bryggeri förvärvade 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättade för Branschkoll om hur affären kom till.

9. Statistiken för pappersmarknaden stämmer inte med verkligheten – här får du veta varför

Branschkoll tog ett grepp om pappersförsäljningen i Sverige och Europa med hjälp av Jonas Palmgren på Antalis. Om hur statistiken för pappersmarknaden bör tolkas och varför den inte stämmer med verkligheten.

8. Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen

Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, anställde åtta personer i sin satsning på retailbranschen – alla med en bakgrund på konkursade Brandfactory.

7. Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

En annan Åtta45-nyhet var förvärvet av tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box. Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta cirka 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

Annons

6. Åtta45 omstrukturerar produktionen – ökar kraftigt inom logistik

Åtta45 aviserade att de flyttar sin grafiska produktion i Falun och Sundsvall till Stockholm. Man startade även upp ett helt nytt affärsområde – en satsning på det växande området logistik.

5. Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

I efterdyningarna av konkurserna i Brandfactory framkom det stora skulder i bouppteckningarna och att 150 underleverantörer var drabbade.

4. Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättade i en intervju med Branschkoll om hur tryckerikoncernen ställer om för att effektivisera sina processer genom att ta intryck från processindustrin: ”Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i en nedåtgående bransch.”

3. Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå hamnade på obestånd och lämnade in sin konkursansökan 13 maj. Intresset var stort för konkursboet och till sist blev köparen Ljungby Screen som ska flytta ner allt till sina produktionslokaler i Ljungby.

2. Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Man tillsatte en ny vd i början av året för att snabba på förvärvsresan i Sverige och Skandinavien. Koncernens ägare berättade i en större intervju om planen, att växa kraftigt de kommande åren och att nå en omsättning på ”hundratals”några hundra miljoner”.

1. V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

Mest klickat överlägset var artikeln om V-tabs konkurs 27 mars och flera artiklar i kölvattnet av det; vad som skulle hända med konkursboet, vilka intressenter konkursförvaltaren hade att jobba med och att Stibo slutligen köpte stora delar av verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt grafiskt företag startar i Enköping

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri investerat 12 miljoner i efterbehandling

Ålgård Offset 1800
Ämnen i artikeln: Ålgård Offset

Tryckeriet investerar i efterbehandlingslinje från Müller Martini.

Ålgård Offset har investerat 12 miljoner norska kronor i en ny sadelhäftsmaskin från Muller Martini. Köpet stod klart på Drupa-mässan och maskinen förväntas vara installerad och produktionsklar i slutet av 2024. Det handlar om tillverkarens Primera PRO-modell med senaste tekniken.

Enligt Ålgård Offset kommer maskinen bli användarvänlig för operatörerna. Exempelvis inmatningen – de medföljande stream-feederna – ska att minska behovet av tunga lyft och ge en förbättrad arbetsmiljö. Investeringen förväntas förbättra både effektiviteten och kvaliteten på de färdiga produkterna avsevärt, enligt tryckeriet.

Ålgård Offset äger Svenska Printagon.

Ämnen i artikeln: Ålgård Offset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt stortryckeri investerar i högvolymsinkjet

Thomas Roberts og Kjetil Sjoeng 1800 2

Påbörjar övergången från offset till inkjet: ”En anpassning till de förändrade marknadsbehoven”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trioworld köper två franska bolag

Trioworld Andreas pressbild 1800

Koncernchefen om förvärven: ”En ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa.”

Trioworld-koncernens senaste förvärv avser de franska företagen Palamy och BRJ genom ett köp av samtliga aktier i Sopal SAS. Avtalet stod klart 25 juni. Båda är ledande aktörer inom högkvalitativa förpackningslösningar för bröd, frysta livsmedel och andra konsumentförpackningar på den franska marknaden, enligt Trioworld, tillverkare av plastfilmer och förpackningslösningar i Europa och Nordamerika med huvudkontor i Sverige.

Blir helägda bolag

Trioworld-koncernen kommer när transaktionen är genomförd – om tillträdesvillkor och myndighetsgodkännanden i Frankrike är klara – att äga 100 procent av aktierna.

Andreas Malmberg, vd och koncernchef, välkomnar Palamy-BRJ till Trioworld-koncernen:

Annons

– Förvärvet ger oss möjlighet att skapa en ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa, säger han i ett pressmeddelande.

”Potential i sammanslagningen”

Han säger att båda de franska företagen har lång erfarenhet av att leverera premiumprodukter och exceptionell service samt att han har stort förtroende för Palamy-BRJ:s organisation och ledning.

– Det finns en stor potential i sammanslagningen och en fortsatt framgångsrik resa tillsammans.

Patrick Proux, vd för Sopal:

– Genom att kombinera våra starka, innovativa produktportföljer kan vi skapa ännu mer värde för våra kunder, säger han i ett uttalande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk aktör inom industriell 3D-printing till salu

tillsalu

Bolaget letar ny ägare eller investerare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons