Nu ska prepressflödet ut i molnet

DSC05649webb

DSC05649webb

GrafKom: Företagen vill i större utsträckning komma bort från den egna serverhallen och lägga ut mjukvaran i molnet. Det anser Agfa som senare i år släpper hela sin portfölj av mjukvaror för grafisk produktion som molnlösningar.

Agfa var i år värd för nätverket GrafKoms årsmöte som hölls i Stockholm i veckan. Under mötet delade Michael Brännback och Björn Allskog från Agfa med sig av sin bild av framtiden och vad Agfa gör för att hjälpa branschens företag.

Molnbaserade lösningar är en extremt stark trend och nu ska även de tyngsta tjänsterna – arbetsflöden för tryckerier – bli molnbaserade. Fördelarna är många när man slipper egna servrar som kräver personal, speciell driftsmiljö och ständiga kostsamma uppdateringar.

När flödena hamnar i molnet blir det dessutom enklare för grafiska företag att jobba tillsammans på ett mer integrerat sätt.

Mer flöde och mindre arbete

Michael Brännback, applikationsspecialist på Agfa, delade med sig av sina bästa tips och erfarenheter kring hur tryckerier ska tänka kring arbetsflöden.

– Det måste bli mer flöde och mindre arbete, säger Michael Brännback när han inleder sin presentation.

Agfa ser tre stora segment inom arbetsflöden där ”offset” är det största. Inom detta område finns det få men stora aktörer, som Fujifilm, Heidelberg, Kodak, Agfa med flera, som har kompletta flöden.

– Idag har alla som trycker offset ett arbetsflöde och det kommer få nya funktioner, säger Michael.

Arbetsflöden för ”digitaltryck” är det andra området. Här finns fler aktörer som tar allt mer mark. Dessa flöden är också mogna och har mycket att tillföra offsetflödena enligt Michael.

Det tredje området är ”digital storformat” som är en mer omogen marknad när det gäller arbetsflöden. Det finns många fler aktörer där många är smala – de kanske bara fungerar med ett maskinmärke. Men detta kommer att förändras fram över.

– Allt fler som trycker i storformat går mot att vilja ha ett och samma arbetsflöde för hela produktionen oavsett maskinmärke.

Annons

Inom storformat finns ett stort behov av att hitta ett mer moget arbetsflöde som dessutom kan hantera andra tekniker som arktryck både digitalt och i offset.

– Färghantering för storformat är en av de största utmaningarna eftersom materialutbudet i stort sett är oändligt. Här finns mycket att hämta från de mer mogna verktygen för till exempel arktryck, säger Michael.

Prepress till molnet

En viktig trend just nu är att företagen letar efter en lösning för att slippa drifta egna servrar och istället köpa arbetsflöden som tjänst via nätet.

– Senaste åren har allt fler sagt att man inte vill köpa servrar utan istället vill köpa lösningarna via molnet, säger Michael.

Men det är stora utmaningar för att kunna lägga ett arbetsflöde i molnet.  Att processa data till tryckformarna innebär stora mängder data som ska slussas till datahallarna via nätet – men nu anser Agfa att detta är möjligt och därför lanserar man Apogee som molntjänst på Drupa senare i år.

– Säkerhet och driftsäkerhet är extremt viktigt för kunderna och där har vi stor nytta av vårt arbete med drift av journalsystem inom vårt affärsområde Healthcare där vi driftar system för sjukhus i egna datahallar.

Färghantering, digitala provtryck via nätet och filhantering är andra områden som man också kommer hanterar i de nya molntjänsterna.

– På Drupa kommer vi med en helt ny produkt som förenklar filhanteringen enormt för våra kunder. Men Printsphere får kunderna direkt access till prepressystemet och kan lämna filer på ett enkelt sätt.

Från och med Drupa finns alla Agfas system som molntjänster. Då kommer tryckerierna inte behöva investera stort i hårdvara – utan istället hyra mjukvaran som en tjänst.

– Det är en extremt spännande produktutveckling för oss. Nu har vi produkter som täcker hela produktionen för grafisk produktion.

Agfas mål är att vara flygledartornet på det grafiska företaget.

– Visst kan man ha andra mjukvaror ute i produktionen men vi ska vara den som styr alla jobb till rätt ställe och säkerställer att allt blir rätt.

Annons

De installerar första inkjetbjässen i Europa

Kunden producerar över 250 miljoner personaliserade DM-utskick om året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skuldtyngd byråkoncerns bolag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossist på obestånd

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skånetryckeri investerar i digitalpress

CIC 00040 stage RGB 1800

Ökar tryckkapaciteten och väljer inline efterbehandling för att kunna producera färdiga produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir förpackningsjättens chef i norra Europa

2024 Highres 6 2 1800

”I Nordeuropa har vi ett starkt team och en mängd spännande möjligheter framför oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tysk maskintillverkare i knipa – måste strypa kostnader

I process för att göra en omstrukturering av bolaget för att undvika konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skogsjätte får ny ekonomidirektör och divisionschef för Packaging solutions

Pressbilder

Båda startar på sina nya positioner senast i början av nästa år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt affärssystem får partner i Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer ger svar om den pågående rekonstruktionen.

I en tidigare artikel avslöjade Branschkoll att Arkitektkopia ansökt om en rekonstruktion av bolaget.

I det korta perspektivet finns leverantörsskulder frysta på omkring sju miljoner kronor. Utstående fodringar som ska betalas inom det närmaste halvåret. Det säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia, till Branschkoll.

Han förtydligar att det främst är utstående leverantörsskulder som ska betalas inom ett halvår. Arkitektkopias skatteanstånd avseende covid-19, återbetalningar bolaget ska göra på 19,2 miljoner, har man sedan tidigare en längre avbetalningsplan på några år framåt för.

– Skatteanståndet har vi i plan att betala tillbaka, säger han och poängterar att det inte är det primärt som gör att rekonstruktionen görs nu.

Kostnader högre än förväntat

Vi frågar Gunnar Duintjer om varför Arkitektkopias ansökan om rekonstruktion kommer nu. Det trots att Arkitektkopias stora förändringsarbete och besparingsprogram påbörjades redan under 2023.

Vad är det som gör att den här rekonstruktionen kommer nu under sommaren, för kostnaderna som flytten till Göteborg och personalkostnader är väl sådant som ni vetat om ganska länge, som legat enligt plan?

– Ja men sedan har kostnaderna blivit högre än vad vi har förväntat oss. Och i paritet med att marknaden fortfarande är ganska svag så har vi hamnat i ett sådant läge. Vi har hela tiden vetat om att vi skulle ha ett tufft läge och vi har haft en plan för hur vi ska hantera det och fram till i juli trodde vi att vi skulle klara ut det här. För den långsiktiga planen har varit klar under lång tid. Vi vet ju att vi kommer ur den här kostnadsstrukturen som vi har haft och som varit för hög. De besluten är redan tagna, men besparingarna har inte slagit in än. De slår in under augusti till oktober, säger han och fortsätter:

– Så det här är en tillfällig likviditetsbrist som uppstår. Vi kommer inte kunna betala räkningarna på kort sikt, men vi har i grund och botten en sund verksamhet och den hade varit sund om vi inte hade haft de höga extraordinära kostnaderna. Det kan man också se i vår prognos för 2025. Där har vi ett bolag som är lönsamt.

Vilka kortsiktiga kostnader är det främst, som du själv säger, har varit högre än förväntat?

– Dels är det flyttkostnader för maskiner, men också andra rekonstruktionskostnader i form av att vi haft dubbla anställda under en längre period mot vad vi kanske trodde att vi skulle ha. Så det är en hel del kostnader som är av tillfällig art, säger han och poängterar att det handlar om tillfälliga kostnader som de vet försvinner under hösten.

Nedskrivning av skulder

Vad skuldnedskrivningen kan tänkas bli, det man förr kallade ackordet, är en förhandlingsfråga och något han inte kan uttala sig om:

– Jag kan inte svara på det i dagsläget. Det vet inte rekonstruktören heller. För min egen del är det första gången jag varit med i en rekonstruktion förutom när vi själva har varit fordringsägare i andras rekonstruktioner.

Vad hoppas du på då?

Annons

– Vi har givetvis en ambition att göra det bästa för dem som har fordringar på oss. Det är en grund. Vi ser att vi kommer att ha ett företag som har fortsatt livskraft. Och de leverantörer och företag som vi har och som har fordringar på oss är viktiga för oss – både nu och framåt. Så det är klart, vi önskar givetvis framåt att det ska orsaka så liten skada för dem som möjligt, säger han och tillägger för sammanhanget att han tycker det är viktigt att nämna att den nya rekonstruktionslagen som trädde i kraft 2022 är betydligt tuffare och ställer högre krav på företag som ansöker om rekonstruktion. Därför har man också valt att vara transparenta och delat delar av företagets affärsplan i sin rekonstruktionsansökan.

– Du måste kunna påvisa att bolaget har en långsiktig överlevnadsförmåga och som kommer att kunna vara stabilt lönsamt under längre tid framöver. Det tycker jag vi kan göra och tingsrätten håller med om det. Vi har egentligen aldrig tvivlat på det själva. Däremot hade vi givetvis helst sluppit att behöva genomföra en rekonstruktion nu. Men vi hamnar i det läget tack vare att vi har fått högre extraordinära kostnader än vad vi hade förväntat oss. Sen är det så att det fortfarande är en ganska svag marknad, säger han men poängterar att de trots det inte har sett några förluster på kundsidan.

Fortsätta följa planen

Arkitektkopia har i dag tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. All produktion och leveranser av storformat, expoprodukter och digitalt tryck finns sedan i april i år i Göteborg. Tillsammans med tolv franschisetagare är Arkitektkopia representerade på 20 orter i Sverige.

Huvudkontoret i Stockholm, med kontor och oförändrad säljstyrka, kommer att flytta in i nya lokaler under fjärde kvartalet i år, enligt Duintjer.

Hur kommer verksamheten se ut ett år framåt?

– Vi har gjort en stor förändringsresa under 2023 och 2024. Vi har en tydlig plan för hur Arkitektkopia ska utvecklas fram till 2030. Den planen fortsätter vi följa. Det här är en tillfällig likviditetsbrist. Det förändrar inte den långsiktiga planen.

Hur lång tid tror du att rekonstruktionsprocessen kommer att ta?

– Tre till sex månader.

Vad hoppas du ska komma ut av detta?

– Givetvis hoppas jag att Arkitektkopia kommer stärkt ur det här och att vi kan fortsätta vara framåt i den plan som vi har. Givetvis tillsammans med våra leverantörer och kunder. Det är absolut min förhoppning och övertygelse om att det kommer att gå bra.

Lager och utskick externt

Sedan tidigare har Arkitektkopia valt att lägga ut verksamhetsdelarna Lager och logistik och Utskick på externa partner. Det är inget konstigt i dagens grafiska bransch, de flesta företag använder sig av underleverantörer i dag, menar han:

– Våra kunder söker helhetslösningar och vi levererar det till dem. Det mesta producerar vi själva och en del levereras genom partners och underleverantörer. Jag tror alla tryckerier gör det mer eller mindre.

Men ser du att det kommer att bli fler saker som kommer att läggas ut på externa partner?

– Nej, inte i nuläget. Det gör jag inte. Däremot tror jag att man inom den här branschen alltid måste fråga sig vad man ska vara duktig på själv och vad man har partners till. Men det kan vara åt andra hållet också. Vi tittar också på vad vi mer kan göra själva framöver.

– Man behöver ställa sig frågan för att vara konkurrenskraftig, man kan inte vara bäst och effektivast på allt. Då måste man jobba tillsammans. Jag tror framtiden är att jobba tillsammans med olika partners, för kunderna vill ha helhetslösningar och det är omöjligt för grafiska företag att ha allt inhouse. Det går inte. Det blir inte lönsamt.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra presenterar kvartalsrapport: ”Ett stabilt resultat”

aa2170c25e6fafc5 org 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons