Nu ska prepressflödet ut i molnet

DSC05649webb

DSC05649webb

GrafKom: Företagen vill i större utsträckning komma bort från den egna serverhallen och lägga ut mjukvaran i molnet. Det anser Agfa som senare i år släpper hela sin portfölj av mjukvaror för grafisk produktion som molnlösningar.

Agfa var i år värd för nätverket GrafKoms årsmöte som hölls i Stockholm i veckan. Under mötet delade Michael Brännback och Björn Allskog från Agfa med sig av sin bild av framtiden och vad Agfa gör för att hjälpa branschens företag.

Molnbaserade lösningar är en extremt stark trend och nu ska även de tyngsta tjänsterna – arbetsflöden för tryckerier – bli molnbaserade. Fördelarna är många när man slipper egna servrar som kräver personal, speciell driftsmiljö och ständiga kostsamma uppdateringar.

När flödena hamnar i molnet blir det dessutom enklare för grafiska företag att jobba tillsammans på ett mer integrerat sätt.

Mer flöde och mindre arbete

Michael Brännback, applikationsspecialist på Agfa, delade med sig av sina bästa tips och erfarenheter kring hur tryckerier ska tänka kring arbetsflöden.

– Det måste bli mer flöde och mindre arbete, säger Michael Brännback när han inleder sin presentation.

Agfa ser tre stora segment inom arbetsflöden där ”offset” är det största. Inom detta område finns det få men stora aktörer, som Fujifilm, Heidelberg, Kodak, Agfa med flera, som har kompletta flöden.

– Idag har alla som trycker offset ett arbetsflöde och det kommer få nya funktioner, säger Michael.

Arbetsflöden för ”digitaltryck” är det andra området. Här finns fler aktörer som tar allt mer mark. Dessa flöden är också mogna och har mycket att tillföra offsetflödena enligt Michael.

Det tredje området är ”digital storformat” som är en mer omogen marknad när det gäller arbetsflöden. Det finns många fler aktörer där många är smala – de kanske bara fungerar med ett maskinmärke. Men detta kommer att förändras fram över.

– Allt fler som trycker i storformat går mot att vilja ha ett och samma arbetsflöde för hela produktionen oavsett maskinmärke.

Annons

Inom storformat finns ett stort behov av att hitta ett mer moget arbetsflöde som dessutom kan hantera andra tekniker som arktryck både digitalt och i offset.

– Färghantering för storformat är en av de största utmaningarna eftersom materialutbudet i stort sett är oändligt. Här finns mycket att hämta från de mer mogna verktygen för till exempel arktryck, säger Michael.

Prepress till molnet

En viktig trend just nu är att företagen letar efter en lösning för att slippa drifta egna servrar och istället köpa arbetsflöden som tjänst via nätet.

– Senaste åren har allt fler sagt att man inte vill köpa servrar utan istället vill köpa lösningarna via molnet, säger Michael.

Men det är stora utmaningar för att kunna lägga ett arbetsflöde i molnet.  Att processa data till tryckformarna innebär stora mängder data som ska slussas till datahallarna via nätet – men nu anser Agfa att detta är möjligt och därför lanserar man Apogee som molntjänst på Drupa senare i år.

– Säkerhet och driftsäkerhet är extremt viktigt för kunderna och där har vi stor nytta av vårt arbete med drift av journalsystem inom vårt affärsområde Healthcare där vi driftar system för sjukhus i egna datahallar.

Färghantering, digitala provtryck via nätet och filhantering är andra områden som man också kommer hanterar i de nya molntjänsterna.

– På Drupa kommer vi med en helt ny produkt som förenklar filhanteringen enormt för våra kunder. Men Printsphere får kunderna direkt access till prepressystemet och kan lämna filer på ett enkelt sätt.

Från och med Drupa finns alla Agfas system som molntjänster. Då kommer tryckerierna inte behöva investera stort i hårdvara – utan istället hyra mjukvaran som en tjänst.

– Det är en extremt spännande produktutveckling för oss. Nu har vi produkter som täcker hela produktionen för grafisk produktion.

Agfas mål är att vara flygledartornet på det grafiska företaget.

– Visst kan man ha andra mjukvaror ute i produktionen men vi ska vara den som styr alla jobb till rätt ställe och säkerställer att allt blir rätt.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons