Nu ska prepressflödet ut i molnet

DSC05649webb

DSC05649webb

GrafKom: Företagen vill i större utsträckning komma bort från den egna serverhallen och lägga ut mjukvaran i molnet. Det anser Agfa som senare i år släpper hela sin portfölj av mjukvaror för grafisk produktion som molnlösningar.

Agfa var i år värd för nätverket GrafKoms årsmöte som hölls i Stockholm i veckan. Under mötet delade Michael Brännback och Björn Allskog från Agfa med sig av sin bild av framtiden och vad Agfa gör för att hjälpa branschens företag.

Molnbaserade lösningar är en extremt stark trend och nu ska även de tyngsta tjänsterna – arbetsflöden för tryckerier – bli molnbaserade. Fördelarna är många när man slipper egna servrar som kräver personal, speciell driftsmiljö och ständiga kostsamma uppdateringar.

När flödena hamnar i molnet blir det dessutom enklare för grafiska företag att jobba tillsammans på ett mer integrerat sätt.

Mer flöde och mindre arbete

Michael Brännback, applikationsspecialist på Agfa, delade med sig av sina bästa tips och erfarenheter kring hur tryckerier ska tänka kring arbetsflöden.

– Det måste bli mer flöde och mindre arbete, säger Michael Brännback när han inleder sin presentation.

Agfa ser tre stora segment inom arbetsflöden där ”offset” är det största. Inom detta område finns det få men stora aktörer, som Fujifilm, Heidelberg, Kodak, Agfa med flera, som har kompletta flöden.

– Idag har alla som trycker offset ett arbetsflöde och det kommer få nya funktioner, säger Michael.

Arbetsflöden för ”digitaltryck” är det andra området. Här finns fler aktörer som tar allt mer mark. Dessa flöden är också mogna och har mycket att tillföra offsetflödena enligt Michael.

Det tredje området är ”digital storformat” som är en mer omogen marknad när det gäller arbetsflöden. Det finns många fler aktörer där många är smala – de kanske bara fungerar med ett maskinmärke. Men detta kommer att förändras fram över.

– Allt fler som trycker i storformat går mot att vilja ha ett och samma arbetsflöde för hela produktionen oavsett maskinmärke.

Annons

Inom storformat finns ett stort behov av att hitta ett mer moget arbetsflöde som dessutom kan hantera andra tekniker som arktryck både digitalt och i offset.

– Färghantering för storformat är en av de största utmaningarna eftersom materialutbudet i stort sett är oändligt. Här finns mycket att hämta från de mer mogna verktygen för till exempel arktryck, säger Michael.

Prepress till molnet

En viktig trend just nu är att företagen letar efter en lösning för att slippa drifta egna servrar och istället köpa arbetsflöden som tjänst via nätet.

– Senaste åren har allt fler sagt att man inte vill köpa servrar utan istället vill köpa lösningarna via molnet, säger Michael.

Men det är stora utmaningar för att kunna lägga ett arbetsflöde i molnet.  Att processa data till tryckformarna innebär stora mängder data som ska slussas till datahallarna via nätet – men nu anser Agfa att detta är möjligt och därför lanserar man Apogee som molntjänst på Drupa senare i år.

– Säkerhet och driftsäkerhet är extremt viktigt för kunderna och där har vi stor nytta av vårt arbete med drift av journalsystem inom vårt affärsområde Healthcare där vi driftar system för sjukhus i egna datahallar.

Färghantering, digitala provtryck via nätet och filhantering är andra områden som man också kommer hanterar i de nya molntjänsterna.

– På Drupa kommer vi med en helt ny produkt som förenklar filhanteringen enormt för våra kunder. Men Printsphere får kunderna direkt access till prepressystemet och kan lämna filer på ett enkelt sätt.

Från och med Drupa finns alla Agfas system som molntjänster. Då kommer tryckerierna inte behöva investera stort i hårdvara – utan istället hyra mjukvaran som en tjänst.

– Det är en extremt spännande produktutveckling för oss. Nu har vi produkter som täcker hela produktionen för grafisk produktion.

Agfas mål är att vara flygledartornet på det grafiska företaget.

– Visst kan man ha andra mjukvaror ute i produktionen men vi ska vara den som styr alla jobb till rätt ställe och säkerställer att allt blir rätt.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons