Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing
Det blir allt mer angeläget för både myndigheter och miljöorganisationer att tackla den ständigt ökande förekomsten av så kallad grönmålning/greenwashing som idag är marknadsföringsguld ”if you’re green you’re golden”.
Och som ett steg i att bekämpa det här går nu Greenpeace direkt på byråerna som hjälper varumärken med arbetet bakom att effektivt grönmåla.
Ett exempel på det här finns i Danmark där Greenpeace i ett brev till danska ”forbrugerombudsmand” (reklamombudsmannen) anklagar den tyska bilproducenten BMW för greenwashing. Men man stannar inte där, i samma brev anklagar man även BWMs reklambyrå och de medier som kört annonsen.
Och under en konferens om hållbarhet som Creative Club anordnade i somras sa Kristine Clement som är kampanjledare på Greenpeace att:
– Vi ser greenwashing som ett allvarligt hinder mot den gröna omställningen och har därför lämnat in klagomål mot flera verksamheter. En ny sak i vår process är att vi lämnar in klagomål mot hela värdekedjan, det vill säga även advokater, byråer, designers och medier, det här skriver den danska branschorganisationen Grakom.
”Byråerna har ett ansvar”
Det råder vissa skiljaktigheter kring vad byråerna har för ansvar och kanske har branschen inte riktigt hunnit samla ihop sig ännu. Men Grakoms och Creative Clubs direktör ger tydliga besked om hans uppfattning av situationen:
– Byråerna har en roll att spela i det här, det är solklart. Var och en bidrar till marknadsföring om den gröna historien och kan göra sig skyldiga till greenwashing. Byråerna är nämnda direkt i Forbrugermandens vägledning kring hur man ska använda miljöpåståenden och etiska påståenden.
Mer information hittar du här.