Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

Greenwashing concept with cardboard factory being painted green
Greenwashing concept with cardboard factory being painted green

Det blir allt mer angeläget för både myndigheter och miljöorganisationer att tackla den ständigt ökande förekomsten av så kallad grönmålning/greenwashing som idag är marknadsföringsguld ”if you’re green you’re golden”.

Och som ett steg i att bekämpa det här går nu Greenpeace direkt på byråerna som hjälper varumärken med arbetet bakom att effektivt grönmåla.

Ett exempel på det här finns i Danmark där Greenpeace i ett brev till danska ”forbrugerombudsmand” (reklamombudsmannen) anklagar den tyska bilproducenten BMW för greenwashing. Men man stannar inte där, i samma brev anklagar man även BWMs reklambyrå och de medier som kört annonsen.

Och under en konferens om hållbarhet som Creative Club anordnade i somras sa Kristine Clement som är kampanjledare på Greenpeace att:

Annons

– Vi ser greenwashing som ett allvarligt hinder mot den gröna omställningen och har därför lämnat in klagomål mot flera verksamheter. En ny sak i vår process är att vi lämnar in klagomål mot hela värdekedjan, det vill säga även advokater, byråer, designers och medier, det här skriver den danska branschorganisationen Grakom.

”Byråerna har ett ansvar”

Det råder vissa skiljaktigheter kring vad byråerna har för ansvar och kanske har branschen inte riktigt hunnit samla ihop sig ännu. Men Grakoms och Creative Clubs direktör ger tydliga besked om hans uppfattning av situationen:

– Byråerna har en roll att spela i det här, det är solklart. Var och en bidrar till marknadsföring om den gröna historien och kan göra sig skyldiga till greenwashing. Byråerna är nämnda direkt i Forbrugermandens vägledning kring hur man ska använda miljöpåståenden och etiska påståenden.

Mer information hittar du här.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons