Norges största tryckerikedja automatiserar försäljning och orderhantering med ny mjukvara

Allkopi Arifiq

Allkopi Arifiq e1557737861340

Camilla Mørstad, Allkopi Netprint.

Norska kedjan Allkopi Netprint, som ägs av Paragon Group, har tagit beslut om att investera i svenska beräknings- och orderhanteringsmotorn Arifiq.

Arifiq har den senaste tiden satsat stort på en internationell lansering och förra året byggde man en integration mot HPs Print OS. Nu har man alltså landat en stor kund i Norge.

17 tryckerier, 100 tryckpressar och 200 anställda ska läggas in i systemet och om tre månader ska allt vara upp och rulla.

Annons

– Arifiqs MIS-funktioner och det fantastiskt lättanvända gränssnittet, gjorde stor skillnad för oss, säger Camilla Mørstad på Allkopi Netprint.

Samtidigt som alla 17 tryckerier måste kunna fungera som separata enheter så har man också en gemensam portal för beställningar med en gemensam kunddatabas och rapportering. Detta krav uppfyller Arifiq med sin lösning.

Genom att integrera Arifiq med ERP-, frakt- och produktionssystemet får Allkopi Netprint ett automatiserat arbetsflöde från kund till leverans och fakturering.

– Våra kunder får en högre servicenivå, omedelbara priser, enklare att lämna jobb och snabbare leveranstider. Och vi hoppas få högre lönsamhet, fler jobb och en mindre kostsam produktionsprocess. En klassisk win-win-situation, säger Camilla Mørstad i ett meddelande.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons