Nordiskt tryckeri växte med 100 miljoner – marginalen sjönk kraftigt

Danska Lasertryk visade upp en omsättning på över 400 miljoner danska kronor under 2017, vilket är en ökning med cirka 100 miljoner sedan året innan. Vinsten före skatt skrevs till 26 (28) miljoner danska kronor och den lägre marginalen förklaras med de många investeringar i form av bland annat uppköpta konkurrenter.

”Det är full fart hos landets företag och det smittar av sig på behovet av trycksaker”, säger medgrundare Esben Mols Kabell, enligt ett pressmeddelande som Finans.dk har publicerat.

Under 2017 ökade man antalet anställda till 233 från 182. Personalomsättningen verkar vara hög eftersom man samtidigt säger att man anställt 100 nya personer under året.

Esben Mols Kabell säger också att man i större grad ska fokusera på de standardtrycksaker som man idag tjänar mest pengar på – vilket kommer minska fokus på ”nya och roliga produkter”.

Annons

Holmbergs i Malmö får ny ägare

Mer information om affären och företagen finns här: ServicePoint köper Holmbergs

Pressmeddelande 2011-01-21

Holmbergs i Malmö har precis lagt sitt bästa år någonsin bakom sig. Med en omsättning på ca 125 miljoner är 2010 företagets mest framgångsrika år. För att kunna driva verksamheten vidare i samma goda anda och för att kunna expandera ytterligare, både nationellt och internationellt, är en försäljning av företaget ett naturligt och klokt steg.

Ny ägare till Holmbergs i Malmö AB är Service Point Solutions, S.A., ett internationellt börsnoterat företag, med huvudkontor i Barcelona, Spanien. Service Point Solutions, S.A. har ca 2 400 anställda i nio länder. Verksamheter finns i USA, England, Tyskland, Norge, Belgien, Holland, Frankrike och Spanien. Man ser Skandinavien som en mycket attraktiv tillväxtmarknad. För ca fem år sedan blev man ägare till Allkopi i Norge och vill nu alltså ta nästa steg i en mycket kraftig nordisk expansion.

Ägarbytet innebär att Jimmie Holmberg behåller sin position som Holmbergs VD och att han kommer att få en chef samt att ekonomiavdelningen kommer att rapportera till ett huvudkontor. I övrigt ser vi inga förändringar i det dagliga arbetet för de allra flesta av oss. Men vi kommer självklart att ha krav på oss att växa och utveckla affärer med befintliga och nya kunder.

Vi ser ägarbytet som något oerhört positivt och vi hoppas så klart på fortsatt fina samarbeten med såväl kunder som leverantörer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Väljpapper.se ska stärka papperets miljövänliga image

Ämnen i artikeln: PapperSkogsindustrierna

Inspiration som ska stärka pappersbaserad kommunikation börjar komma allt mer. Här är en skön film från Skogsindustriernas satsning väljpapper.se.

På webbplatsen, som just nu fokuserar på förpackningar av papper, finns information om forskning inom området men också en del exempel på nya produkter.

”Att gå över till pappersbaserade förpackningar är ett hållbart och långsiktigt val” säger man i filmen.

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: PapperSkogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Ämnen i artikeln: JCDecauxReklamskatt

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.

Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.

Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).

Annons

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).

Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

Ämnen i artikeln: JCDecauxReklamskatt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

18 procent upp i medieinvesteringarna 2010

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges 20 största annonsörer 2010

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Sveriges 20 största annonsörer 2010, enligt Sifo Reklammätningar.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo

Ämnen i artikeln: Fälth & Hässler

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo men marknadsföring och försäljning blir kvar på orten. Anders Ekberg, vd och ägare, uppmanar de anställda att söka nya jobb utanför branschen.

Ämnen i artikeln: Fälth & Hässler
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på dagstidningspapper ”rusar”

Ämnen i artikeln: pappersprisTidningspapper

De svenska tidningsförlagen är klara med sina förhandlingar – och prishöjningen ligger mellan tio och tjugo procent.

Ämnen i artikeln: pappersprisTidningspapper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyckeltal för Internet 2010

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling

Internet utvecklas i snabb takt men det är svårt att överblick och förstå vidden av denna utveckling. Lite enklare blir det kanske om man får lite siffror som referenser.

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Standard för att mäta branschens miljöpåverkan – klar 2012

Ämnen i artikeln: Miljöpåverkan

En arbetsgrupp inom ISO arbetar just nu med ett förslag på hur man ska mäta koldioxidutsläpp för trycksaker.

Ämnen i artikeln: Miljöpåverkan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Effektiviteten för e-postkampanjer minskar

Ny statistik från Mailermailer visar att effektiviteten före-postkampanjer långsamt minskar. Under 2009 minskade både öppningsgraden och antalet klick från emailkampanjer för tredje året i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons