Nordic Paper släpper hållbarhetsrapport

Nordic Paper har kommit med sin bokslutsrapport för helåret 2021 som också innehåller en hållbarhetsrapport. Omsättningen steg till 3.083 (2.903) miljoner kronor medan Ebitda sjönk till 358 (458) miljoner kronor. Rörelsemarginalen landade på 6,8 (12,0) procent.

Försäljningsvolymen rapporteras till 281.000 (267.000) ton.

Bruket i Säffle belastade resultatet med 108 miljoner kronor för året. Massatillverkningen lades ned och investeringar gjordes för att förbättra hanteringen av externt inköpt massa.

På årets sista dag slutförde man förvärvet av det kanadensiska special- pappersbolaget Glassine.

Hållbarhetsrapporten

Nordic Paper vidareförädlar förnyelsebar skogs- råvara till pappersprodukter för en lång rad användningsområden. I sin hållbarhetsrapport skriver man att användning av produkter från Nordic Paper ger konsumenten en möjlighet att minska sin klimatpåverkan bland annat genom att ersätta förpackningslösningar av fossilbaserad plast.

”Bolagets klimatpåverkan uppstår i olika delar av värdekedjan och de totala utsläppen av växthusgaser uppgick under året till cirka 114 000 ton CO2eq, varav 35 000 ton var från bolagets egen produktionsprocess (scope 1), 33 000 ton från köpt energi (scope 2) och 46 000 ton var från köpta varor och tjänster av andra slag än energi (scope 3).”

Hela rapporten kan laddas ned här: Nordic Paper Årsredovisning och Hållbarhetsrapport

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons