Nässjötryckeriet vann entreprenörstävling för grafisk bransch

Pressmeddelande 2010-10-20

Nässjötryckeriet AB kammade hem segern i Canons europeiska entreprenörstävling Business Leap, där de imponerat på juryn med en modern och ambitiös affärsplan för sitt tryckeri. Som första pris vinner Nässjötryckeriet en fullt utrustad digital tryckpress från Canon och affärsstöd genom Essential Business Builder Program.

I veckan utsågs vinnarna i Canons europeiska entreprenörstävling för den grafiska branschen, Canon Business Leap Competition. Tävlingen är initierad av Canon för att ge aktörer inom den grafiska branschen en sporre att se över och modernisera sitt erbjudande och samtidigt ge dem möjligheten till stöd i form av de vinster som nu delas ut till finalisterna.

Som vinnare står det svenska företaget Nässjötryckeriet AB, som mottog beskedet vid en ceremoni på Canons egna mässa Canon EXPO 2010 i Paris.

Fredrik Boström, försäljnings- & marknadsdirektör vid Nässjötryckeriet AB kommenterar:

–          Vi är mycket glada för att ha vunnit tävlingen Canon Business Leap Competition. Efter allt hårt arbete som vi lagt ner på vår plan så hoppades vi såklart på framgång, men efter att ha fått information om den höga kvaliteten på de övriga finalisterna, stod det klart för oss att det var en tuff konkurrens. Därför känns det extra glädjande att bli utvald till vinnare. Jag skulle också vilja tillägga att vi är mycket tacksamma att Canon har organiserat denna tävling eftersom den inspirerat oss att se över vår affärsmodell ordentligt, något som också gett oss motivation att sätta ihop en ny affärsplan för vårt företag.

Vinnaren Nässjötryckeriet AB (Sverige) och andra- och tredjepristagarna Moeyaert W.NV (Belgien) och La Crysalide (Frankrike), tilldelas vinster som motsvarar ett värde av drygt  100 000 Euro. De tre finalisterna röstades fram av en oberoende panel affärskonsulter.

Per Simonsson VD på Nässjötryckeriet berättar:

Det här är ett fantastiskt ögonblick att få vara med om och att dessutom ta hem segern i denna prestigefulla tävling är otroligt glädjande för hela vårt företag. Våra idéer som priset är grundat på kommer att lyfta NT och bidra till att lyfta vår bransch betydligt högre upp i värdekedjan.

Som motivering till det vinnande bidraget skrev domarna:
Panelen var mycket imponerad av planen som Nässjötryckeriet AB lade fram för att bli ”en leverantör av marknadsföring och företagskommunikation”. En väl uttänkt, sammansatt och insiktsfull strategi, understödd av intelligenta antaganden och starka men ändå trovärdiga siffror, gav oss tillit till att planen var tillräckligt ambitiös, genomförbar och hållbar nog att nå en förstaplacering. Att föräras förstapriset är allt igenom välförtjänt och vi ser fram emot att höra om deras fortsatta framgång.

Mark Lawn, europeisk marknadschef för professionell print på Canon Europa tillägger:

–         Business Leap-tävlingen etablerades som en del av Canons tema för den professionella print-marknaden för 2010: ”Ta språnget!”. Det temat var, och är fortfarande, en viktig uppmaning till vår bransch om att satsa på nya affärsmodeller. Finalisterna visar verkligen på den entreprenörsmässiga och innovativa inställning som vi förespråkat och hoppas att de kan fungera som inspirationskälla till andra i branschen.

Finalisternas vinster:

Första pris – Produktionsenheten Canon imageRUNNER ADVANCE C9070 PRO en fullt utrustad, Canon imageRUNNER ADVANCE C9070 PRO lätt produktionsmaskin med Essential Business Builder-support.

Andra pris – en 44-tums Canon imagePROGRAF iPF8300 storformatsskrivare  printer, startpaket och Essential Builder-support.

Tredje pris – ett skräddarsytt essential Business Builder paket, tillhandahållet av en oberoende expert.

Det totala värdet av priserna överstiger 100 000 euro.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons