Medieinvesteringarna ökar 2011 – digitalt ökar mest

Pressmeddlande 2010-11-29

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland sina medlemmar om planerade investeringar i marknadskommunikation. Årets resultat visar att fyra av tio annonsörer avser att öka investeringarna i marknadskommunikation under 2011.

– Medieinvesteringarna har haft en positiv utveckling under 2010 och under nästa år ser det ännu ljusare ut. Annonskonjunkturen ligger normalt sett tidigt i en konjunkturcykel så det är absolut ett resultat vi kan glädjas åt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen är genomförd bland Sveriges Annonsörers cirka 500 medlemsföretag i samarbete med Novus.

Planerade investeringar i marknadskommunikation 2011

Avser att öka investeringarna: 44 %
Bibehåller investeringarna: 43 %
Minskar investeringarna: 10 %
Vet inte: 3 %

Resultatet bygger på svaren från 135 marknadschefer/marknadsdirektörer eller motsvarande som har svarat på frågan om de avser att öka, bibehålla eller minska investeringarna i marknadskommunikation under 2011 i jämförelse med 2010.

– Det medieslag som annonsörerna avser att öka investeringarna mest för är internet där vi bland annat räknar in bannerannonsering, sociala medier och sökmarknadsföring. 63 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar säger att de ökar sina medieinvesteringar för internet under nästa år. Även till exempel tv-reklamen, som har haft en väldigt stark utveckling under 2010, får en ytterligare tillväxt under nästa år, säger Anders Ericson.

Topp 5 – medierna som ökar mest

Andel av annonsörerna som ökar i mediet 2011

  1. Internet: 63 %
  2. Pr: 37 %
  3. Mobilmarknadsföring: 28 %
  4. Sponsring och event: 26 %
  5. Tv-reklam: 22 %

Procentsiffran visar hur många av annonsörerna som avser att öka investeringarna i respektive medieslag under 2011 i jämförelse med 2010.

För mer information, kontakta:
Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
E-post: anders@annons.se, telefon: 0708-18 75 99.
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörsorganisation. Läs gärna mer på www.annons.se

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons