Medieinvesteringarna nu uppe på rekordnivåer

Sveriges mediebyråer ökade sina investeringar med 10 procent under november och flera medieslag – bland annat utomhusreklam – nådde rekordnivåer.

Samtidigt rapporterar IRM, som mäter hela annonsmarknaden, att man ser fortsatt mycket stark tillväxt – under tredje kvartalet växte annonsmarknaden med 23,4 procent.

Annonsmarknadens storlek var nära 11 miljarder kronor under Q3 2021 och Mediebyråerna förmedlade under november drygt 1,6 miljarder kronor.

Annons

De mediekategorier som ökade hos Sveriges mediebyråer under november var bio, online video, sociala medier, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam, radio, TV, dagspress storstad, populärpress, fackpress, online display och dagspress landsort.

Både TV, radio och utomhus/trafikreklam nådde all-time-high för en novembermånad, och bio har återhämtat sig mycket snabbt och är nu nästan uppe på nivåer likt före pandemin.

DR backar mest hos mediebyråerna

Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under november – DR/Annonsblad och sök.

Detta med 35,5 respektive 15,5 procent. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest, detta med en negativ tillväxt om 33,4 procent.

– De digitala kanalerna noterade all-time-high för november med drygt 613 miljoner, och är nu permanent förbi TV som den största mediekanalen. Tillväxten i november är 10,6 procent och ackumulerat för året hela 21,6 procent. Tillväxten drivs av sociala medier och online video. Hittills i år står online video för 23 procent kopplat till investeringarna i rörlig bild, för bara två år sedan var den andelen 15 procent – det är tydligt att online video snabbt tar andelar från den traditionella TV-reklamen. Om inte ytterligare en pandemivåg slår mot Sverige är prognosen för 2022 mycket ljus. Det finns tillväxt i ekonomin, efterfrågan på reklam är hög och 2022 består av flera event som driver reklammarknaden såsom vinter-OS, fotbolls-VM och riksdagsval.

Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
Annons

Förpackningskoncern förvärvar danskt distributionsbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resultattapp för massatillverkare

Rottneros rörelseresultat föll till 30 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Över förväntan i andra kvartalet för Stora Enso

Massa- och pappersbolaget tar kliv i rätt riktning i senaste kvartalsrapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikoncern ansöker om rekonstruktion

KK skulder
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Tryckerikoncernen har hamnat på obestånd.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ingår strategiskt partnerskap på förpackningsområdet i Skandinavien

handshake 8683760 1280 1800 2

Tar viktigt kliv framåt inom automation och hållbara förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta har installerat automatisk CTP-linje

drupa 24 IMG 0483 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Investerar i offsettrycket på Exakta Print i Malmö.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europalansering avlägsnar uv-flexofärger från etiketter

Färgtillverkarens nya primersystem för borttagning av tryckfärger ska förbättra återvinningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator köper fransk förpackningstillverkare

Emb

Förvärvet markerar en strategisk expansion i Norra Europa, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnadskontroll i fortsatt fokus för Bong

Kuverttillverkaren Bong har släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Parter överens i storaffär på postmarknaden

Svenska postmarknaden är i förändring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons