Medieinvesteringarna backar för sjunde månaden i rad

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Näst högsta sommarnoteringen någonsin för medieinvesteringarna och ett trendbrott för i år.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 8 procent under maj, jämfört med samma period föregående år.

En majoritet av mediekategorierna backade under månaden och tuffast hade DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 37,1 procent. Totalt förmedlades under maj drygt 1,3 miljarder kronor. 

De digitala kategorierna gick mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; online video, sociala medier, online display och sök.

– Medieinvesteringarna backade i maj för sjunde månaden i rad och ackumulerat har investeringarna minskat med totalt 6 procent hittills i år. Digitalt gick dock mot strömmen och ökade med totalt 4,4 procent i maj. De digitala kanalerna klarar sig relativt bättre än den totala marknaden, men även dessa kanaler har drabbats av en svag annonsmarknad, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

LÄS MER: Digitala annonsmarknaden mogen – här är nivån

De flesta mediekategorier backade under maj och tuffast hade kategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 37,1 procent. Även följande kategorier backade under maj; dagspress kväll, radio, fackpress, TV, utomhus/trafikreklam, populärpress, dagspress landsort, dagspress storstad och bio. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 28,6 procent.

– TV, den enskilt största mediekategorin, drabbades återigen hårt. Minskningen i maj låg på 17,4 procent och sedan januari har TV tappat 13,5 procent vilket motsvarar närmare 300 miljoner kronor. När TV-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av TV-reklam svår att bryta. Även massmedier som har rönt framgång under året tappade i maj; radio med 17,7 procent, utomhus/trafikreklam med 11,5 procent. Dock är jämförelsetalen för de båda kategorierna mycket starka från 2022 – i själva verket är noteringarna för maj 2023 några av de starkast uppmätta sedan mätningarna startade för radio och utomhus/trafikreklam, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons