Mediebyråernas investeringar ökade under sommaren

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte under sommarmånaderna att utvecklas positivt. Efter årets sju första månader har de totala investeringarna ökat med knappt 2 procent jämfört med samma period föregående år. Detta skriver Sveriges Mediebyråer i ett meddelande.

För månaderna juni och juli var ökningen jämfört med motsvarande månader föregående år, 3 respektive 1 procent. Ökningen förklaras till stor del av en fortsatt mycket stark utveckling för mediekategorin TV, där investeringarna hittills i år har ökat med drygt 9 procent. Totalt förmedlades under juni och juli 1,5 miljarder kronor.

Direktreklam och annonsblad har fortfarande tillväxt efter sju månader även om mediekategorin backar både i juni och i juli.

Mediekategorierna TV och internet växte mest i absoluta tal och motsvarar mer än hälften av de sju första månadernas totala investeringar. Sökordmarknadsföring är dock den mediekategori som växer snabbast med en tillväxt på nästan 30 procent hittills i år.

– Att marknaden totalt håller volymen uppe förklaras till stor del av den höga efterfrågan på TV-reklam och de prishöjningar som skett där, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Annons

Även om medieinvesteringarna totalt sett utvecklas positivt fortsätter i stort sett hela printkategorin att backa, och samtliga kategorier uppvisar efter sju månader en negativ tillväxt jämfört med föregående år. Värst är raset för den absolut största kategorin inom print, storstadspress, som hittills i år tappat nästan 13 procent.

Mediekategorier som ökat i juni 2012:
Sök 29 procent
TV 19 procent
Internet 11 procent
Kvällspress 4 procent
Fackpress 4 procent

Mediekategorier som minskat i juni 2012:
DR/Annonsblad -2 procent
Landsortspress -6 procent
Storstadspress -9 procent
Populärpress -10 procent
Utomhus/trafikreklam -13 procent
Radio -31 procent
Bio -34 procent

Mediekategorier som ökat i juli 2012:
TV 24 procent
Sök 18 procent
Internet 8 procent
Fackpress 7 procent
Radio 3 procent

Mediekategorier som minskat i juli 2012:
Kvällspress -6 procent
Populärpress -6 procent
DR/Annonsblad -10 procent
Utomhus/trafikreklam -16 procent
Storstadspress -22 procent
Landsortspress -30 procent
Bio -38 procent

Annons

Läsplattan är årets julklapp enligt HUI

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta

Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.

”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.

Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.

Årets julklapp sedan 1988

• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab ska omsätta fem miljarder 2014

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB

Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.

Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden

Ämnen i artikeln: Mediestatistik

Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.

IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”

Klicka på bilden för att förstora

IRM Mediestatisktik första halvårt 2010

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?

I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ väljer inkjet – utmanar offset och toner

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé

Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna

Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.

Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.

Från kursinbjudan:

MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.

Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dones vd om köpet av Ottoboni

Ämnen i artikeln: Done

Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong växer och är under utredning för kartellbildning

Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flytande toner orsakar stora problem i avfärgningsanläggning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas kick-back från tryckerier i global ”skandal”

redaktionen@branschkoll.se
Annons