Mediebyråernas investeringar ökade under sommaren

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte under sommarmånaderna att utvecklas positivt. Efter årets sju första månader har de totala investeringarna ökat med knappt 2 procent jämfört med samma period föregående år. Detta skriver Sveriges Mediebyråer i ett meddelande.

För månaderna juni och juli var ökningen jämfört med motsvarande månader föregående år, 3 respektive 1 procent. Ökningen förklaras till stor del av en fortsatt mycket stark utveckling för mediekategorin TV, där investeringarna hittills i år har ökat med drygt 9 procent. Totalt förmedlades under juni och juli 1,5 miljarder kronor.

Direktreklam och annonsblad har fortfarande tillväxt efter sju månader även om mediekategorin backar både i juni och i juli.

Mediekategorierna TV och internet växte mest i absoluta tal och motsvarar mer än hälften av de sju första månadernas totala investeringar. Sökordmarknadsföring är dock den mediekategori som växer snabbast med en tillväxt på nästan 30 procent hittills i år.

– Att marknaden totalt håller volymen uppe förklaras till stor del av den höga efterfrågan på TV-reklam och de prishöjningar som skett där, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Annons

Även om medieinvesteringarna totalt sett utvecklas positivt fortsätter i stort sett hela printkategorin att backa, och samtliga kategorier uppvisar efter sju månader en negativ tillväxt jämfört med föregående år. Värst är raset för den absolut största kategorin inom print, storstadspress, som hittills i år tappat nästan 13 procent.

Mediekategorier som ökat i juni 2012:
Sök 29 procent
TV 19 procent
Internet 11 procent
Kvällspress 4 procent
Fackpress 4 procent

Mediekategorier som minskat i juni 2012:
DR/Annonsblad -2 procent
Landsortspress -6 procent
Storstadspress -9 procent
Populärpress -10 procent
Utomhus/trafikreklam -13 procent
Radio -31 procent
Bio -34 procent

Mediekategorier som ökat i juli 2012:
TV 24 procent
Sök 18 procent
Internet 8 procent
Fackpress 7 procent
Radio 3 procent

Mediekategorier som minskat i juli 2012:
Kvällspress -6 procent
Populärpress -6 procent
DR/Annonsblad -10 procent
Utomhus/trafikreklam -16 procent
Storstadspress -22 procent
Landsortspress -30 procent
Bio -38 procent

Annons

Danska Allers lägger ut layout till Lettland

Ämnen i artikeln: Alleroutsourcing
Ämnen i artikeln: Alleroutsourcing
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset för tryck blir globalt och transparent

Ämnen i artikeln: Globalisering
Ämnen i artikeln: Globalisering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryck tidning av bloggar med ny tjänst

Ämnen i artikeln: MagasinPOD
Ämnen i artikeln: MagasinPOD
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Koppla ihop tryck med webben – en gratis guide till QR-koder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alla vinnare i 100-wattaren 2010

Ämnen i artikeln: 100-wattarenReklamTävling

100-wattaren är tävlingen som premierar kampanjer som fungerar. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Här är alla vinnare i 100-wattaren 2010. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Vinnare i kategorin Smartreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

50-watt

Kampanj: Myggfest på Playground
Annonsör: Playground Outdoor Equipment Stores
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Unite For Women
Annonsör: RFSU
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Deportivo

Kampanj: Tretorn Advanced Ridstövel
Annonsör: Tretorn
Huvudbyrå: Zenithmedia

Vinnare i kategorin Samhällsreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

75-watt

Kampanj: Hjälten
Annonsör: Radiotjänst i Kiruna
Huvudbyrå: Draftfcb

Kampanj: Julkampanj 2009
Annonsör: UNICEF
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

50-watt
Kampanj: Livets lotteri
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Samarbetskampanjen
Annonsör: Försvarsmakten
Huvudbyrå: DDB Stockholm

Vinnare i kategorin Producentreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Jag jobbar härifrån idag
Annonsör: Telenor
Huvudbyrå: Garbergs

75-watt

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt

Kampanj: Expert på export
Annonsör: SEK, Svensk Exportkredit
Huvudbyrå: Hilanders

Kampanj: Provjobba
Annonsör: Hufvudstaden
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Status
Annonsör: United Minds
Huvudbyrå: United Minds

Vinnare i kategorin Konsumentreklam 2010:

Annons

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt
Kampanj: Fredagsmys
Annonsör: OLW
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Den nya praktikanten
Annonsör: ICA
Huvudbyrå: KING

50-watt
Kampanj: Billekar
Annonsör: NetOnNet
Huvudbyrå: Garbergs

Kampanj: Rädda julen
Annonsör: Marabou
Huvudbyrå: Ogilvy Stockholm

Kampanj: Mellanmålsbyrån
Annonsör: Pressbyrån
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Vinnare i kategorin Internationell reklam 2010:

100-watt
Kampanj: Fint att peka!
Annonsör: Samsung
Huvudbyrå: Spinn Action Marketing

75-watt
Kampanj: UltraOne
Annonsör: Electrolux
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt
Kampanj: Bill Smith
Annonsör: Basset
Huvudbyrå: Ehrenstråhle BBDO

Kampanj: BIG 2009-2010
Annonsör: SAS Sverige
Huvudbyrå/-er: SWE Reklambyrå/Wibroe, Duckert & Partners/CP+B/WDP Production/MediaCom

Vinnare i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård 2010:

100-watt
Kampanj: Apoteket
Annonsör: Apoteket
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

Ämnen i artikeln: 100-wattarenReklamTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambilagor i dagstidningar anmälda till KO

Ämnen i artikeln: DRODR

Uppsala Nya Tidning är anmälda till Konsumentombudsmannen för alla sina reklambilagor. Det har kommit många anmälning från irriterade prenumeranter som tycker att reklambilagorna är störande.

Konsument Uppsala, som har gjort anmälan, har samlat ihop den reklam som följer med tidningen och konstaterar att av 19 distribuerade tidningar har sju haft en reklamklisterlapp på första sidan och 23 reklambilagor har medföljt tidningarna.

Ämnen i artikeln: DRODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppdaterad konkursstatistik november 2010

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik

Konkurserna i det svenska näringslivet har gått ner med tio procent hittills i år jämfört med förra året. Den traditionella grafiska branschen har klarat sig mycket

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyrån Xpdition inför effektgaranti

Ämnen i artikeln: ReklambyråXpdition

Kunden får pengarna tillbaka om reklamen inte fungerar.

Ämnen i artikeln: ReklambyråXpdition
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Därför misslyckas mediehusen med Ipad-strategin

Radioprogrammet Medierna i P1 sände ett inslag om Ipad och de svenska mediehusens agerande. Fler experster intervjuas och är väldigt hårda mot de satsningar som exempelvis Bonnier gör för att få ut sina tidningar i denna nya kanal.

”Det är så naivt så att det är sorgligt” säger till exempel Joakim Jardenberg om att mediehusen tror att konsumenterna kommer att välja tidningarnas Appar istället för det öppna internet med kopplingar till de sociala nätverken.

Dock relevanta kommentarer kring denna utveckling – synd bara inte mediehusen själva var med och kommenterade. De hade säkert sagt något i stil med:
– En App kan vara lika ”öppen” mot övriga internet som en vanlig webbplats, vi har bara inte hunnit få med de funktionerna ännu.

Lyssna på inslaget här:
Medierna-om-paddan by jardenberg

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Direktreklam – sista mediet till internetschavotten”

redaktionen@branschkoll.se
Annons