Max Hamburgare byter till lock från Liplid

Jesper Berthold har gjort en deal med Max.
Jesper Berthold har gjort en deal med Max. Liplid

Liplid, med sitt nyutvecklade pappersbaserade lock, inleder ett samarbete med restaurangkedjan Max.

Locket kommer att finnas på alla Max-restauranger i Sverige och de första beräknas levereras i slutet av maj.

Läs också: Svenskt nytänkande ska bespara världen plastlock

– För oss är detta samarbete en perfekt lösning. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vår verksamhet och vår meny för att minska vårt klimatavtryck. Bland de lock som finns på marknaden så har vi fastnat för Liplids som det bästa där ute, säger Malin Laurén, global inköpschef på Max.

Max säljer två miljoner kaffekoppar varje år och för svenska Liplid är samarbetet ett erkännande av att de verkligen har utvecklat lock som kommer att fungera kommersiellt.

– Hållbarhet är inte bara ett tomt ord hos Max – det är integrerat i deras värderingar och handlingar. De är också väldigt fokuserade på att kombinera hållbarhet med en positiv kundupplevelse, säger Jesper Berthold, vd på Liplid i ett pressmeddelande.

Liplid beskriver själva sitt locks som ”miljövänligt och unikt funktionellt” och locket är tillverkat av biobaserat fibermaterial från svenska råvaror som gran och tall. Tack vare lockets design krävs 25 procent mindre material för produktionen. Locket är utvecklat av Liplid AB i samarbete med Sveriges Forskningsinstitut (RISE).

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons