”Man måste tjänar pengar på sina system”

Eva Rosén och Carina Karlsson från Arifiq var på plats på Grafkoms fullsatta it-dag för ett genrep innan sin USA-lansering på GraphExpo i nästa vecka. Som vanligt bjöd Eva och Carina på godis under sin session.

– Viktigast av allt är att man tjänar pengar på sina system, sa Eva Rosén när hon inledde dragningen på it-dagen.

Arifiqs kärnerbjudande går ut på att man får fram ett pris på trycksaken direkt – och kalkylen kommer direkt från kalkylsystemet så att man får full kontroll på hur jobbet ska produceras – och kunden får rätt pris direkt.

Hela systemet – både front end och back end är byggt med öppna APIer som gör att tryckerierna kan anpassa både hur kunderna använder verktyget men också hur det jobbar in i tryckeriet.

Annons

Med hjälp av en liten workshop tillsammans med publiken kom man fram till att man med hjälp av Arifiq kan spara mellan sex och sju miljoner kronor på ett tryckeri som omsätter 80 miljoner. Den som hjälpte till med svaren, fick som vanligt när det gäller Arifiq, en godispåse.

– Det finns stora belopp att spara om man jobbar smartare, sa Eva och Carina.

Arifiq säljs som tjänst i molnet och för ett medelstort tryckeri med en offsetpress och en handfull digitalpressar ligger licenskostnaden på runt 10.000 kr per månad.

Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons