Kraftigt uppåt för medieinvesteringarna i maj
Maj var andra månaden sedan pandemins utbrott som de verkligen tog fart för medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråer medlemmar, men en ökning med 50,5 procent över brädet. Allra bäst gick det för onlinevideo som ökade med över 103 procent, den största enskilda ökningen i mätningens historia. I kronor och ören förmedlas det 1,3 miljarder kronor.
– För andra månaden i rad sker en mycket kraftig återhämtning för medieinvesteringarna. Hittills i år har även medieinvesteringarna ökat med drygt 10 procent. Till viss del är maj månads ökning en kalendereffekt då maj 2021 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2020. Men, bortsett från kalendereffekt som endast är 10–15 procent, ökade investeringarna under maj med 35-40 procent. Mediemarknaden är definitivt tillbaka, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett nyhetsinlägg.
Sämst går det för DR/annonsblad
Endast fyra kategorier hade en negativ tillväxt, DR/Annonsblad, sök, dagspress landsort samt bio.
Mest backade DR/Annonsblad som såg ett tapp på 20,3 procent. Det är även den kategori som gått sämst hittills i år med negativ tillväxt på 27,2 procent.
Hela Mediebyrå-barometern från Sveriges Mediebyråer hittar du här.