Koppla ihop tryck med webben – en gratis guide till QR-koder
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
RR Donelly och KBA utvecklar ny inkjet/offset-teknik
Android växer extremt snabbt på smartphone-marknaden
I januari 2011 var Googles operativsystem för smarta telefoner störst i USA. Under 2010 ökade det med 339 procent. Apple ligger kvar på 25 procent av marknaden. Diagrammet talar sitt tydliga språk. Många kommer att ha en Iphone – men långt många fler kommer att ha telefoner baserade på Android.
Nya tidningar först på läsplattor
All time high på reklammarknaden 2011
IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden under 2011 kommer att omsätta mer än under rekordåret 2008. Det betyder att fallet under 2009, som var det största raset sedan IRM började mäta reklammarknaden, förväntas vara återtaget i år. Tillväxten på reklammarknaden under 2011 bedöms landa på nära 6 procent och därmed omsätta närmare 33 miljarder kronor.
Starkast ökning förväntas hos mobilmarknadsföringen och sökordsmarknadsföringen. TV- reklamen, som var en av vinnarna under 2010, fortsätter att öka starkt och slå nya omsättningsrekord 2011. Även butiksmedia och Events bedöms kunna uppvisa tvåsiffriga tillväxttal i år. Dagspressen gjorde en rejäl comeback under förra året och beräknas i år kunna öka sina annonsintäkter ytterligare.
– När den svenska ekonomin nu går som tåget är farten på reklammarknaden fortsatt mycket hög. Att marknaden bedöms växa med drygt 1,8 miljarder kronor i år talar sitt tydliga språk, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.
Högtrycket på TV-marknaden och inom Internetreklamen är allmänt känt, men nu ser vi att även dagspressen och flera andra medier fortsätter att öka sina intäkter under året, avslutar Magnus Anshelm.
Ipad-appar för 60 miljoner
Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.
Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.
Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.
Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.
-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.
Tryckerier bygger gemensamma tryckcentraler
Överkapacitet och stora investeringar har lett till att det nu finns en trend, vid sidan om företagssammanslagningar, att tryckerier startar och gemensamt äger, vad man kan kalla tryckcentraler.
I Danmark finns
655.000 svenskar har snart en surf- och läsplatta
171 000 svenskar har redan köpt en iPad, och 307 000 planerar att skaffa en det närmaste året. Det framgår av en ny undersökning som genomförts av SIFO på uppdrag av TU.
Brand Factory köper Printley
Konsultbyrån Gothia hjälper marknadsavdelningar med teknik
Konjunkturen stabil för branschen – reklambyråerna har stark medvind
Konjunkturinstitutets barometerindikatorn, som sammanfattar stämningsläget i svensk ekonomi, steg med 0,4 enheter i februari. Det är andra månaden i rad som barometerindikatorn stiger och den ligger på en mycket hög nivå.
För den grafiska industrin är läget på kort sikt