Konsumenter vill ha ”ogilla”-knapp för företag och varumärken

Konsumenter gör tummen ned för reklamen på nätet enligt en ny undersökning från Adobe. Man anser att webbannonser bara är irriterande och mer än hälften efterlyser en ”Ogilla”-knapp på Facebook, för att demonstrera sitt missnöje med varumärken och produkter.

Lösningen, hävdar man, är att företag måste erbjuda innehåll som känns angeläget och relevant och upplevelser som engagerar människor istället för att störa. För att utveckla marknadsföringen på nätet är det också viktigt att mäta vad det är som fungerar och vad som inte gör det.

ARVE Error: need id and provider

Annons

Undersökning har gjorts i USA på uppdrag av Adobe  och den visar också att konsumenterna är mycket mer positivt inställda till traditionell reklam. Två tredjedelar (66 procent) menar att TV-reklam är effektivare än annonsering på nätet och 54 procent tror inte att bannerannonser fungerar, enligt undersökningen. Endast 3 procent föredrar att se reklam på sociala plattformar jämfört med andra medier.

– Undersökningen borde bli en tankeställare för många marknadsavdelningar. De har inte lyckats bygga relationer med konsumenterna på nätet och nu är det på tiden att ställa frågan till sig själva vad man kan göra för att kommunicera mer målinriktat och skapa dialog med olika kundsegment, säger Jens Bengtsson, chef för Digital Marketing på Adobe i Norden i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Edelman Berland på uppdrag av Adobe och har besvarats av 1000 konsumenter över 18 år samt av 250 professionella marknadsförare. Den genomfördes 8-16 oktober 2012.

Hela undersökningen finns här.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons