Konsumenter vill ha ”ogilla”-knapp för företag och varumärken
Konsumenter gör tummen ned för reklamen på nätet enligt en ny undersökning från Adobe. Man anser att webbannonser bara är irriterande och mer än hälften efterlyser en ”Ogilla”-knapp på Facebook, för att demonstrera sitt missnöje med varumärken och produkter.
Lösningen, hävdar man, är att företag måste erbjuda innehåll som känns angeläget och relevant och upplevelser som engagerar människor istället för att störa. För att utveckla marknadsföringen på nätet är det också viktigt att mäta vad det är som fungerar och vad som inte gör det.
ARVE Error: need id and provider
Undersökning har gjorts i USA på uppdrag av Adobe och den visar också att konsumenterna är mycket mer positivt inställda till traditionell reklam. Två tredjedelar (66 procent) menar att TV-reklam är effektivare än annonsering på nätet och 54 procent tror inte att bannerannonser fungerar, enligt undersökningen. Endast 3 procent föredrar att se reklam på sociala plattformar jämfört med andra medier.
– Undersökningen borde bli en tankeställare för många marknadsavdelningar. De har inte lyckats bygga relationer med konsumenterna på nätet och nu är det på tiden att ställa frågan till sig själva vad man kan göra för att kommunicera mer målinriktat och skapa dialog med olika kundsegment, säger Jens Bengtsson, chef för Digital Marketing på Adobe i Norden i ett pressmeddelande.
Undersökningen utfördes av Edelman Berland på uppdrag av Adobe och har besvarats av 1000 konsumenter över 18 år samt av 250 professionella marknadsförare. Den genomfördes 8-16 oktober 2012.
Hela undersökningen finns här.