Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget.
Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget. Claes Nordström

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

LÄS MER: Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Förpackningsföretaget grundades 1944 av Stig Björk och var från början en tillverkare av bland annat stansverktyg. Sedan decennier tillbaka är det produktion av kartongförpackningar som gäller, under ledning av Joakim Johansson, vd och barnbarn till Stig. Företaget firar 80 år i år.

Kartongbolagets Mattias Wikander och Viktoria Holmberg höll en dragning för Etikettgruppen om företagets historia och flödet med 43 anställda. På företaget arbetas det i treskift i ett produktionsflöde med konstruktion, prepress, tryckning, limning och stansning för att producera tråg och förpackningar.

Skräddarsydda förpackningar

Kartongbolaget trycker både offset och digitalt och runt 2 500 kundjobb hinns med per år. Det handlar om kundunika och ibland förädlade förpackningar, i serier mellan 1 och 10 000 000 stycken tack vare att de kan välja mellan analogt och digitalt tryck.

Utveckling av beställningsportaler är en viktig del och har varit framgångsrikt. Kunderna befinner sig i olika branscher: hälsa och medicin, mat och dryck, industriprodukter och kosmetika med mera. Kartongförpackningar till babyprodukter genererar den största försäljningen.

Annons
IMG 0190 1800 1
Mattias Wikander på Kartongbolaget berättade för Etikettgruppen om företagets tillväxtresa.

Kartongbolaget med april som brutet räkenskapsår har gått från att 2017 omsätta 54,5 miljoner kronor till att fem år senare ha växt till 110 miljoner kronor i omsättning.

– VI har en god utveckling i bolaget – mycket jobb, berättade Mattias Wikander för Etikettgruppen.

För att säkra såväl återväxt och kompetens i företaget samarbetar Kartongbolaget med skolorna Brobygrafiska och Agnesfrids gymnasium i Malmö. Företaget har också en print academy in-house för att kunna internutbilda morgondagens personal och tryckare.

IMG 0202 1800
IMG 0209 1800
Annons

HP samarbetar med Canva – siktar mot 25 miljoner tryck per år

IMG 0583 1800
Ämnen i artikeln: CanvaDrupa 2024HP

HP och designplattformen Canva ingår ett ”flerårigt” globalt partnerskap inom print.

Nyheten om det inledda samarbetet med Canva var ett av ämnena på HP:s presskonferens i samband med Drupa-mässan i Düsseldorf. Enligt HP ska de tillsammans med Canva leverera en tillgänglig, skalbar och ”hållbar utskriftsupplevelse” till en större kundbas över hela världen via lokala printleverantörer.

Canva siktar på att expandera sin trycktjänst till 150 länder under 2026, vilket man säger möjliggör kortare leveranstider och avsevärt minskat koldioxidavtryck med lokal produktion.

Annons

Ska uppdatera plattformen

Canva startade 2013 och lanseringen av Canva Print kom 2017. På designplattformen kan användare designa för digital och tryckt publicering. En stor del av det som skapas kan också tryckas – vilket är allt från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och även kläder. Planen är att gå över till en ny uppdaterad plattform med design-till-print-tjänster i det nya HP-samarbetet 2026.

canva print
En del av alla de produkter som kan designas och beställas som tryck via Canva.

185 miljoner användare

Under presskonferensen på Drupa framkom att Canva i dag har 185 miljoner användare i månaden. Onlineplattformen finns i över 150 länder. Bland annat använder 95 procent av Fortune 500-företagen Canva.

Mål att öka print

Haim Levit, general manager för HP industrial print, säger att av de drygt 5 miljarder designer som skapas årligen i Canva, så går 0,2 procent vidare till print. Målet i ett första läge för HP:s och Canvas nya partnerskap är att höja siffran till 0,5 procent. Det skulle med cirka 5 miljarder designer innebära 25 miljoner trycksaker.

För att producera tryckjobben ska HP använda sitt globala nätverk med printleverantörer, både inom affärsområdena HP industrial print och HP large format.

canva print 2
En del av alla de produkter som kan designas och beställas som tryck via Canva.
Ämnen i artikeln: CanvaDrupa 2024HP
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Väntan är över – Drupa har öppnat

Drupa start
Ämnen i artikeln: Drupa 2024

Den största grafiska mässan är tillbaka – inte större än tidigare – men efterlängtad av många.

Drupa har fått en riktig rivstart med flera avslöjanden om nya maskiner och nya samarbeten. Först ut var Canon som lanserade flertalet nyheter redan dagen innan mässan öppnade.

Samma sak gjorde Heidelberg som på måndagen meddelade att man tar in Canons arkmatade inkjetprintrar under sitt paraply.

Direktsändning från mässan

Idag tisdag är den officiella öppningen av Drupa och Branschkoll är på plats för att följa allt som händer. Bland annat kommer vi att streama hundratals intervjuer med utställare och andra branschpersonligheter under den första veckan.

Detta gör vi i samarbete med Inkish och Super Content Group som är ett 15-tal ledande branschmedier som gått samman och filmar från Drupa.

Det är inte live – men nästan – eftersom alla intervjuer som görs publiceras inom en timme efter att de spelats in. Sedan streama det direkt till alla mediers webbsajter. På Branschkoll är alla filmer som inte är på svenska, textade på svenska. Allt streamas direkt till Branchkolls startsida.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

patrik start
Ämnen i artikeln: Addbrand

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Ämnen i artikeln: Addbrand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon avslöjade ny inkjet B2-press

variopress iv7 Peter Wolff
Ämnen i artikeln: CanonDrupa 2024

✔️Ny B2 inkjetpress ✔️”Det här är den ultimata B2-fabriken” ✔️Byggd för stora volymer

Den ultimata B2-fabriken

Canon var ett av de första företagen att ha en presskonferens på Drupa och en av de större nyheterna var att man berättade om en ny arkmatad inkjetpress med i större format. Det handlar om nästa steg i den arkmatade inkjetserien iX som nu ska komma i en B2-version. 

”Den ultimata B2-fabriken”, kallade Peter Wolff maskinen på Canons presskonferens.

Canon Variopress iV7, som den heter, har en hastighet på 8 700 ark per timme (4+0) eller 4 350 ark 4+4 på både bestruket och obestruket papper upp till 450 gram.

Maskinen byggs för att producera 4,5 miljoner tryck per månad och man säger att målet är att ”sätta en ny standard inom det digitala B2-segmentet”. Formatet är 750 x 614 mm.

Leveransstart 2025

De första kunderna i Europa ska få sina maskiner hösten 2025 och på Drupa kommer man att visa animationer och tryckprover.

Enligt Canon handlar det främst om vilka volymer man har behov för att trycka som avgör vilken maskin och vilken teknologi som passar bäst.

Ämnen i artikeln: CanonDrupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg går in i inkjet – med Canon

IMG 0483 1800
Ämnen i artikeln: CanonDrupa 2024Heidelberg

Ett sälj-och serviceavtal är klart inom inkjet. Heidelberg ska börja sälja arkmatade inkjetpressar från Canon under eget varumärke.

Ämnen i artikeln: CanonDrupa 2024Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Starkt år för storbildstryckare: ”Vi ser ingen avmattning”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ser det ekonomiska läget ut för Sverige

IMG 0367 1800

Svensk ekonomi är exceptionellt tudelad: ”Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa.”

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Andreas Wallström stod för den ekonomiska rapporten på Grafiska företagens framtidsmöte den 22 maj. Han är prognoschef på Swedbank och har många års erfarenhet av att göra makroekonomiska analyser. I sin karriär har han tidigare arbetat för tre av svenska finansminstrar.

När han klev upp på talarscenen tog han avstamp i den amerikanska ekonomin och illustrerade med den sittande och den forna presidenten som trots att ekonomin gått bra har lett till enorma budgetunderskott och en statsskuld som är 100 procent av BNP – högsta nivån sedan andra världskrigets slut.

gubbarnas race
Gubbarnas race.

– Det är inte hållbart och någon gång måste man ta tag i de där problemen, säger han och tillägger att varken Joe Biden eller Donald Trump verkar vilja adressera problemen. Sannolikheten vid till exempel en Trump-vinst är att han kommer att fortsätta med sin ofinansierade skattesänkningar för småföretag:

– Man får hoppas det är väldigt mycket tillväxt. Om det inte är det så finns risk att man börjar ifrågasätta hållbarheten i det här. Jag tror inte det kommer att utkristalliseras i en större global finanskris, men sättet det kan spelas ut på är att USA får betala lite mer för att låna pengar.

Påverkan på räntor i Sverige

Det råder alltså stor osäkerhet kring vad som händer i det kommande amerikanska presidentvalet, vilket också får stor inverkan på svensk ekonomi, framhöll Andreas Wallström. Högre räntor i USA ger högre räntor i Sverige och Europa. Även högre bolåneräntor i Sverige.

IMG 0345 1800

När USA nu avser att ha en koordinerad industripolitik med sina allierade och stärka leveranskedjor genom diversifiering (exkludera Kina som utgör ett reellt hot) medför det också risker att politiken går för långt.

Man går in på oprövad mark, sa han och lyfte det senaste exemplet att USA inför 100 procent tull på kinesiska bilar. Det ska ses i ljuset av att landet i öst också exporterar mest i hela världen. Det införs också saftigare tullavgifter på till exempel halvledare och solceller.

Tyskland har det tufft

Läget i Europa då? Sverige och framför allt Tyskland har stagnation. BNP-tillväxten visar att södra Europa faktiskt växer hyggligt välmående. Europas mest ”sjuka” land just nu är Tyskland som dras med uppenbara problem i industrin som bland annat kan kopplas till felbeslutet att välja Ryssland för att säkra gas- och energiförsörjningen.

Andreas Wallström pekade på den dalande grafen som visade att den energiintensiva tyska industrin rasat med 15 procent senaste två åren. ”Den har verkligen fått betala priset” efter att Tyskland till slut tänkte om och sa stopp när Ukraina invaderades av Ryssland och kriget blev ett faktum.

Andreas Wallström lyfte också fram aspekter som att den tyska bilindustrin går snålt och att det geopolitiskt blivit svårt att handla med Kina.

– Tyskland har uppenbara problem som man inte riktigt kan se lösningen på i närtid.

Tillväxt för svensk tjänsteexport

I Sverige är det just nu högt och lågt:

– Vi har en exceptionellt tudelad ekonomisk utveckling i Sverige, förklarade Andreas Wallström. Å ena sidan är svensk export rekordhög. Aldrig har det exporterats så mycket, trots den svaga tyska importen. Det har förmodligen flera förklaringar – en svag svensk kronkurs men också vilken typ av varor och tjänster som faktiskt exporteras. Tjänsteexporten i Sverige har växt och står för en stor del, menade Wallström och tillade att USA är vår största handelspartner nu.

Annons

– Det går bra inom export för Sverige.

Å andra sidan, det som sticker ut och går sämre är hushållens konsumtion som fallit i närmare två års tid.

– Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa, summerade Andreas Wallström.

Hushållens konsumtion skiljer sig dock åt. Tjänster, restaurang och resor går starkt. Köp i detaljhandeln och möbelbutiker är två exempel på visad nedgång.

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Sverige i stagnation

En titt på produktivitetsutvecklingen (produktion per arbetad timme) i Sverige visar att den varit svag under åren 2022 och 2023, till skillnad från glansdagarna före 2007 innan finanskrisen kom.

IMG 0352 1800

Totalt sett är Sverige i stagnation och har en svag utveckling på arbetsmarknaden. Nya siffror visar att arbetslösheten som stigit under ett års tid är hög och ligger på 8,5 procent. Stigande arbetslöshet är inget som ses i andra länder, inte ens i Tyskland.

Där är Sverige utsatt, förklarade Wallström. I juli 2023 växte sysselsättningen, men när man flyttar fram till februari 2024 är det en blek utveckling, bara ett fåtal regioner växer.

Orsaken till att Sverige drabbas hårdare än till exempel Tyskland och de flesta andra länder är räntekänsligheten. Räntekänsligheten hos svenska hushåll beror på två saker. Dels är svenska hushålls skulder generellt är höga, dels att mycket av skulden ligger på rörlig ränta. För två år sedan låg den genomsnittliga svenska bolåneräntan på 1,4 procent, idag är den över 4 procent.

Finns optimism framåt

Riksbanken har för förstta gången efter åtta år sänkt styrräntan till 3,75 procent och har aviserat att det kan bli två till i år och sänkningar nästa år. Andreas Wallström säger att det är viktigt att styrräntan fortsätter sänkas, och har själv riktat kritik mot att Riksbanken höjt räntan i linje med BNP när hushållen är så känsliga. Swedbanks prognosticerar att det kommer fler sänkningar än så och att styrräntan landar på 2.0 procent i slutet av nästa år, vilket leder till bolån på 3-3,5 procent.

Vidare ser han att den rejäla inflationsuppgången för 1–2 år sedan är över.

– Faktum är att vi har haft en normal prisutveckling sedan sommaren 2023, säger han och tillägger att prognosen är att inflationen ska sjunka till 1,0 procent i sommar innan han går in på konsumentprisindex.

– Trots senaste två årens exceptionellt snabba prisuppgång så ligger vi fortfarande på prisnivåer som är lägre än de skulle ha varit.

Framåt kan man konstatera att det ser väldigt bra ut. Läget är stabilt trots geopolitisk oro och krig som pågår vilket vanligtvis kan ha effekter på bland annat naturgas-, el-, och oljepriser. Men de fortsätter hålla sig låga.

Ett hot mot inflationen är att kronan har försvagats i drygt 50 års tid. Prognosen är att euron och dollarn kommer att kosta 11 kronor respektive 10 kronor om ett år. Men Sveriges köpkraft har inte försvagats. Och det är faktiskt så att lönerna i Sverige faktiskt har ökat mer än i Euro-området vilket man kanske inte kan tro, sa Andreas Wallström och drog ner skratt från publiken.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor uppslutning på framtidsmöte

IMG 0323 1800
Ämnen i artikeln: Grafiska Företagen

”Framtiden är inte som förr”, var temat när Grafiska Företagen bjöd in till sitt årliga branschevent.

Denna upplagan av framtidsmötet, som arrangeras i samband med Grafiska företagens årsmöte, gav rekord i besökare. Den grafiska branschpubliken samlade hela 111 deltagare. Panelsamtal inför förhandlingarna om kollektivavtal inför 2025, AI och framtidens arbetsmarknad och en rapport om det ekonomiska läget i Sverige var några av programpunkterna.

IMG 0335 1800
Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen inledningstalade på temat Framtiden är inte som förr.

Eva Glückman inledde eftermiddagen med att tala om andemeningen i årets tema. I den snabba digitaliserade världen vi lever i är det lätt att bli nostalgisk, att vilja ha mer personlig kontakt när förbindelser i dag sker på andra sätt. Men, sa hon, det finns otaliga fördelar i denna tid – teknologiska framsteg, tillgång till information och kunskap.

Världen har öppnats för lärande och utveckling och det gäller att omfamna det nya med öppna sinnen. Utvecklingen har påverkat vår grafiska bransch – ”ni är duktiga på att se det positiva”, sa hon rungande till den grafiska branschpubliken från scenen för att sedan dra igång Grafiska Företagens reklamfilm som visar upp inte bara branschens, utan också tryckta produkters betydelse – hur trycksaker, förpackningar och etiketter, skyltar och profilprodukter med mera används och kan ses överallt i samhället.

IMG 0323 1800
Jonas Grafström pratade om AI och framtidens arbetsmarknad.

Jonas Grafström, forskare och vice vd på Ratio, talade om AI och framtidens arbetsmarknad. Han forskar i brytpunkten arbetsmarknad och teknikutveckling. Han inledde med att berätta att det under decennier flaggats för hur teknik tar över människans jobb. Om produktion – hur den förändrats över tid, från manuellt arbete till robotisering i moderna fabriker. Man brukar säga att tekniksprång sker ungefär vart tionde år:

– Det jag har märkt är att varje gång det blir ett stort teknikskifte så blir alla jätterädda.

Men det händer inte så mycket, trots teknikintågen. Tio senaste åren har andelen industrijobb i EU minskat marginellt, med en tiondel. Jobben blir kvar. Visst, vissa jobb försvinner, men det skapas också nya. Jonas Grafström jämförde med hur handeln har förändrats. Folk konsumerar inte mindre för att gallerior stänger, folk konsumerar på andra sätt.

Överlag gav han en optimistisk bild av läget och framtiden, arbetskraften kommer att få en skjuts med 5-10 procents produktivitetsutveckling med AI-teknikens utbredning. Men han flaggade också för att stora industrier stänger när det kommer ny teknik som tar över.

Annons
IMG 0373 1800
Rolf Fredriksson, stunden innan han gick upp på scen för att prata om EU-politiken.

Rolf Fredriksson, rutinerad utrikeskorrespondent och EU-bevakare på Sveriges television gav åhörarna ett föredrag om det stundande EU-valet och vad som sker i Europapolitiken. Bryssel är stället där alla stora viktiga beslut passerar. Beslut som också påverkar svenskar i stor utsträckning. Därför borde vi svenskar ”vara mer alerta kring vad som händer i Europapolitiken.”, sa Fredriksson.

Han gav dels en dragning om varför man kan tycka att EU lägger sig i så mycket på detaljnivå och radade upp EU-exempel på heta frågor som väckt debatt genom åren som utfasningen av glödlampan, regler för att köra epatraktor, det svenska snusets vara eller icke vara med mera. Men jo, syftet är för att alla dessa detaljbeslut behövs för att EU:s inre marknad helt enkelt ska fungera – gemensamma regler om standard, säkerhet, tillsatser och så vidare.

– Allt det vi stoppar i oss i munnen och de kläder vi har på oss regleras på EU-nivå, sa han.

IMG 0328 1800

Fackförbund och arbetsgivare står just nu mitt mellan två avtalsrörelser. Under Framtidsmötet passade man på att ta pulsen på de två sidorna som ska komma överens i kollektivavtalsförhandlingarna inför 2025, och hur de förbereder sig inför den kommande avtalsrörelsen. Parterna fick också ge sin syn på hur de uppfattade den förra avtalsrörelsen.

Utfrågare i panelsamtalet var Johan Grauers, Grafiska Företagens kommunikationschef som också var dagens moderator. När han utkrävde svar på vad som blir viktiga frågor för parterna framåt (de fick inte svara högre eller lägre löneökningstakt) hördes ord som arbetstid och arbetsmiljö.

Deltagarna i panelsamtalet var Anna Freij, förhandlingschef på Grafiska Företagen, Martin Wästfelt, förhandlingschef för Unionen, André Lindström, avtalsansvarig för Infomedia- och förpackningsavtalet på GS-facket och Pia Bäckström, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörers industrisektor.

Speciellt en sak var parterna rörande överens om inför den kommande avtalsrörelsen: Den goda förhandlingstraditionen vi har ska vi värna.

IMG 0375 1800
Karin Klerfelt delade ut guldstjärnor när hon fick rätt svar på sina frågor.

Dagen avslutades med en lektion i sälj och hur man blir en bättre förhandlare. Karin Klerfelt, som skrivit flera böcker i ämnet, interagerade flitigt med publiken när hon pratade om säljande argumentation, förhandling och sättet att ta betalt. Det gäller att ta medvetna steg när du ska förmedla ett budskap, bygga en relation, fokusera på att hjälpa kunden och uppfylla dennes behov, men också att våga gå in i förhandlingar och ta betalt.

Ämnen i artikeln: Grafiska Företagen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PWA och SBPR är överens om riktningen framåt

IMG 2899

✔️Produktmediabranschens nya branschorganisation börjar ta form ✔️”Ett måste för att kunna driva de viktiga frågorna för vår industri” ✔️De leder arbetet.

Delar av den arbetsgrupp som leder arbetet med den stundande omorganisationen berättar nu i en exklusiv intervju med Branschkoll om den nya branschorganisationen som håller på att skapas.

Det handlar alltså om profilåterförsäljarnas branschförening SBPR och leverantörernas PWA som nu ska bilda en gemensam organisation.

Vi träffar Roger Nilsson på PWA tillsammans med Björn Eriksson på XD Connects och Oskar Dahlin på Vinga på Barnhusgatan 16 i Stockholm, svensk produktmedias högborg.

De tre tillsammans med Cecilia Dellham på Exakt, Håkan Petterson (tidigare på TGH) och Anders Wärulf på Nimbus utgör den arbetsgrupp som arbetat med samgåendet av de två branschorganisationerna.

Juridiska grunden är lagd

Båda organisationerna har nu lagt den juridiska grund som krävs för en ny gemensam branschförening. SBPR har hållit två årsmöten och är nu under avveckling. PWA har haft en liknande process och har nu nya stadgar. Detta betyder att de företag som tidigare var medlemmar i SBPR under en övergångsperiod saknar branschförening – men kan snart ansluta sig till den nya gemensamma organisationen.

– Vi höll ett välbesökt informationsmöte i mars där alla fick komma med sina frågor och synpunkter, därefter träffades vi igen i maj för en omröstning. Där fattades det ett tydligt majoritetsbeslut då 26 av våra 31 medlemmar i PWA sa ja till att öppna upp och ändra våra stadgar, fyra röstade nej och en lade ner sin röst, säger Roger Nilsson på PWA.

Björn Eriksson berättar om SBPR:s process:

– Inom SBPR var det 100 procent som röstade för en nedläggning till fördel för en sammanslagning. Vi skulle helt enkelt inte ha styrkan som små individuella branschföreningar att separat driva de frågor vi behöver driva för vår industris framtid. Så SBPR är färdiga med sin process, vi har haft två årsmöten där vi kommit fram till att vi ska gå vidare med det här projektet för vår industris skull.

– Vi har fått ett tydligt mandat att vi ska gå den här vägen.

De viktiga frågorna

När det gäller den nya organisationen så tittar man först och främst på de frågor där både återförsäljare och leverantörer är linjerade och kan samarbeta. Det är frågor som miljö, lobbyarbete för att göra marknaden större och utbildning som står i fokus.

– Fokus kommer ligga på utbildning, lobbyverksamhet för att öka marknadsandelar för branschen, hållbarhet inte minst de frågor som dyker upp nu kring CSRD och lagstiftningen kring det, där finns det mycket vi kan göra för att hjälpa både grossister och återförsäljare. Och sen det vi redan gjort tillsammans som är branschundersökningen som är ett bra verktyg för vår industri, säger Oskar Dahlin på Vinga.

Annons

Roger Nilsson lägger till att man vill vara en tillgång för de mindre aktörer som inte har egna resurser att hantera de allt hårdare CSR-krav som kommer.

– Vi har stora drakar i både PWA och SBPR som har stora organisationer ute i Europa som kan möta de krav som kommer både från EU och lokalt. Men de mindre aktörerna har det väldigt svårt att leva upp till alla de krav som kommer. Då ser vi det som viktigt att hjälpa branschen med utbildning i dessa frågor och höja nivån på hela branschen, säger Roger Nilsson.

Att höja statusen för branschen kommer att vara en grundbult i arbetet.

– Många vet inte ens om att vår industri existerar, vi har inte varit så duktiga på att kommunicera ut mot slutkunden, säger Björn Eriksson.

En av de vanligaste frågorna som kommit upp under processen är hur man ska hantera de frågor som är mer specifika för respektive led. Lösningen på det här som man tänker sig just nu är att skapa ”underavdelningar” i organisationen där man kan behandla de frågor som inte rör båda grupperna, förklarar trion för Branschkoll.

Detta är en lösning som man använder i flera länder ute i Europa, berättar man.

– Exakt hur detta kommer att se ut ska jobbas fram under hösten, det är nu vi startar arbetet med hur organisationen ska bli, förtydligar Roger Nilsson.

Budgetar, momentum och nya medlemmar

Nu under hösten kommer arbetsgruppen jobba med att ta fram en strategi, verksamhetsplan, budget och så vidare, förhoppningen är att det arbetet ska vara klart till årsskiftet 2024/25. För att under början av 2025 gå ut och marknadsföra den nya organisationen och ta in nya medlemmar.

När det kommer till frågan om medlemsavgift och hur inträde i organisationen ska se ut så svarar man att det är en av de budgetfrågor man kommer jobba med under hösten. Men att bägge organisationerna har en kassa som kommer användas för att hantera kostnader under uppbyggnaden av den nya organisationen.

Och man tror och hoppas att fler ska vilja vara medlemmar med det momentum och den målsättning som finns med den nya organisationen.

– Jag är övertygad om att med vår energi och med tydligt uppsatta mål så kommer vi attrahera nya medlemmar. Vi gör det här för hela industrin skull, vår bransch behöver en kvalitetsstämpel, i takt med att det blir enklare för våra slutkunder att köpa produktmedia, säger Björn Eriksson.

– SBPR och PWA är överens om riktning framåt. Vi har mandat för att gå den här vägen och vi kommer göra vårt bästa för att skapa en stark branschförening som kan hantera alla de gemensamma och branschspecifika frågor som finns. Och vi hoppas att så många som möjligt vill vara medlemmar och hjälpa till med det arbetet, avslutar Björn Eriksson.

Vad ska den nya organisationen heta? Ja, det är en av många frågor som ska få sitt svar under hösten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyanställning på Fridholm & Partners

mattias andersson
Ämnen i artikeln: Fridholm & partners

Fridholm & Partners har anställt Mattias Andersson i rollen som account manager.

Mattias uppgift blir att att stärka upp teamet med fokus på Stockholms-regionen och kommer att jobba på bolagets Västerås-kontor.

Mattias Utbildad vid Jönköping University och Berghs. Arbetat tio år med trycksaksförmedling och de senaste sex åren som produktionsledare på reklambyrån Haus.

I och med rekryteringen så blir man nu sex personer på Fridholm & Partners.

Ämnen i artikeln: Fridholm & partners
redaktionen@branschkoll.se
Annons