Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget.
Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget. Claes Nordström

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

LÄS MER: Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Förpackningsföretaget grundades 1944 av Stig Björk och var från början en tillverkare av bland annat stansverktyg. Sedan decennier tillbaka är det produktion av kartongförpackningar som gäller, under ledning av Joakim Johansson, vd och barnbarn till Stig. Företaget firar 80 år i år.

Kartongbolagets Mattias Wikander och Viktoria Holmberg höll en dragning för Etikettgruppen om företagets historia och flödet med 43 anställda. På företaget arbetas det i treskift i ett produktionsflöde med konstruktion, prepress, tryckning, limning och stansning för att producera tråg och förpackningar.

Skräddarsydda förpackningar

Kartongbolaget trycker både offset och digitalt och runt 2 500 kundjobb hinns med per år. Det handlar om kundunika och ibland förädlade förpackningar, i serier mellan 1 och 10 000 000 stycken tack vare att de kan välja mellan analogt och digitalt tryck.

Utveckling av beställningsportaler är en viktig del och har varit framgångsrikt. Kunderna befinner sig i olika branscher: hälsa och medicin, mat och dryck, industriprodukter och kosmetika med mera. Kartongförpackningar till babyprodukter genererar den största försäljningen.

Annons
IMG 0190 1800 1
Mattias Wikander på Kartongbolaget berättade för Etikettgruppen om företagets tillväxtresa.

Kartongbolaget med april som brutet räkenskapsår har gått från att 2017 omsätta 54,5 miljoner kronor till att fem år senare ha växt till 110 miljoner kronor i omsättning.

– VI har en god utveckling i bolaget – mycket jobb, berättade Mattias Wikander för Etikettgruppen.

För att säkra såväl återväxt och kompetens i företaget samarbetar Kartongbolaget med skolorna Brobygrafiska och Agnesfrids gymnasium i Malmö. Företaget har också en print academy in-house för att kunna internutbilda morgondagens personal och tryckare.

IMG 0202 1800
IMG 0209 1800
Annons

Europeisk etikettjätte gör nytt förvärv

Label Tech 1800
Ämnen i artikeln: Etikett

Köper sitt andra etikettryckeri på samma marknad.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stoppar konvertering av pappersbruk – wellmarknaden är mättad

Well
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Avbryter planerna att bygga om pappersmaskin.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

Erik atta45 by wind
Ämnen i artikeln: Åtta45By WindGBGT Box

Åtta45 förvärvar tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box.

Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta ca 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

”Med denna strategiska expansion, befäster Åtta45 sin position som det ledande grafiska företaget på den svenska marknaden”, skriver man i ett pressmeddelande.

Affären betyder att By Wind Group AB blir tredje största delägaren i Åtta45.

”Förvärven är en del av Åtta45:s långsiktiga strategi att diversifiera och förstärka erbjudandet till sina kunder. Genom att integrera By Winds erfarenhet inom kvalitetstryck och GBGT Box innovativa förpackningslösningar, breddar Åtta45 sitt utbud och kan tillgodose fler kunders behov av högkvalitativa tryckprodukter.”

– Tillsammans med By Wind och GBGT Box kommer vi att kunna erbjuda en ännu starkare produkt- portfölj och överlägsen service till våra kunder. Det här är ett spännande steg framåt för Åtta45 och bekräftar vår ambition att leda utvecklingen i branschen, säger Erik Mauritzon, vd för Åtta45.

By Wind och GBGT Box kommer att fortsätta att marknadsföras under sina respektive varumärken och den nuvarande ledningen i bolagen kommer att fortsätta vara en del av verksamheten.

– För By Wind och GBGT Box är det här en fantastisk möjlighet att dra nytta av Åtta45:s resurser och nätverk för att accelerera vår tillväxt och utveckling, tillägger Magnus Iversén, vd för GBGT Box och ordförande i By Wind Group.

Ämnen i artikeln: Åtta45By WindGBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sverige-vd får samma roll även i Norge

Marcus 1200px 2 1800
Ämnen i artikeln: Nonbye

Han får förtroendet att ansvara för Nonbyes norska verksamhet.

Ämnen i artikeln: Nonbye
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lamina System: ”Vi ska fortsätta bli större och större”

IMG 0678 1800
Ämnen i artikeln: Lamina

✔️99 procent av försäljningen utomlands ✔️Så gick det 2023 ✔️ Större förpackningslinor och mer automatisering i sikte

Ämnen i artikeln: Lamina
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norska RKGrafisk investerar stort i efterbehandling – först i Norden

KM och RK Norge

✔️Digital förädling i B1-format. ✔️”Nu kan vi erbjuda hela branschen något vi vet att det finns behov av”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon är ny vice vd på Justnu

Justnu Agneta 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

Agneta Bremmers som tidigare var HR-chef på Brover Group, tillträdde 1 juni tjänsten som vice vd på Justnu.

– Agneta är kreativ, engagerad och en duktig människokännare. Hon har jobbat på JustNu under lång tid och kan företagskulturen och våra kärnvärden bättre än någon annan. JustNu växer och tar marknadsandelar, säger Martin Ghaoui, vd för Justnu i ett meddelande och fortsätter:

– Bolaget är i en expansionsfas med satsningar på bland annat textil, profilmaterial och e-handel. För att fortsätta den positiva utvecklingen krävs lång erfarenhet och kompetens. Agneta har de kvalitéerna. Jag är mycket glad att Agneta vill åta sig den här utmaningen.

Agneta Bremmers har jobbat på Justnu i över 30 år, med olika arbetsuppgifter och på olika tryckerier. Efter att de senaste åren jobbat som HR-chef på Brover Group blir hon nu vice vd för Justnu.

– Med Martin som vd, Agneta som vice vd och Markus som ekonomichef har Justnu ett väldigt starkt och kompetent Management. De kommer att vidareutveckla bolaget tillsammans med våra engagerade platschefer och medarbetare runt om i landet, för att ta Justnu in framtiden, säger Jan Veres, styrelseordförande för Justnu.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Drupa är en inspirationskälla för grafisk bransch – men har tappat 35 procent av besökarna på åtta år

drupa24 BSC7054 Aufmacher
Ämnen i artikeln: Drupa 2024

2016 besöktes Drupa av 260 000 personer. Åtta år senare landade besöksantalet på 170 000.

Trots nedgången i antalet besökare så var mässan full av energi och en verklig uppvisning av hela den grafiska industrin. För den som ville se vilka möjligheter som finns inom grafiska tjänster och produktion så var mässan ett unikt tillfälle för detta.

  • I de 18 hallarna, som den här gången inte var helt fyllda, fanns 1 643 utställare från 52 länder.
  • Besökarna kom från totalt 174 länder, vilket är rekord.
  • Enligt en undersökning som mässan gjort bland besökarna uppgav 96 procent att de uppfyllt sina förväntningar på sitt besök.

Nästa Drupa är planerad till 2028.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kollektivavtal för UPM klara för ytterligare två år

UPM Communication Papers Paper reels

På ett extra möte godkände finska Pappersförbundets styrelse totalt åtta nya kollektivavtal.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Färre arbetsolyckor i grafiska branschen

AV kollage 1800

Arbetsolyckor och arbetsskador inom grafisk produktion minskar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons