Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget.
Etikettföretagen fick se offset- och digitaltryck hos Kartongbolaget. Claes Nordström

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

LÄS MER: Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Förpackningsföretaget grundades 1944 av Stig Björk och var från början en tillverkare av bland annat stansverktyg. Sedan decennier tillbaka är det produktion av kartongförpackningar som gäller, under ledning av Joakim Johansson, vd och barnbarn till Stig. Företaget firar 80 år i år.

Kartongbolagets Mattias Wikander och Viktoria Holmberg höll en dragning för Etikettgruppen om företagets historia och flödet med 43 anställda. På företaget arbetas det i treskift i ett produktionsflöde med konstruktion, prepress, tryckning, limning och stansning för att producera tråg och förpackningar.

Skräddarsydda förpackningar

Kartongbolaget trycker både offset och digitalt och runt 2 500 kundjobb hinns med per år. Det handlar om kundunika och ibland förädlade förpackningar, i serier mellan 1 och 10 000 000 stycken tack vare att de kan välja mellan analogt och digitalt tryck.

Utveckling av beställningsportaler är en viktig del och har varit framgångsrikt. Kunderna befinner sig i olika branscher: hälsa och medicin, mat och dryck, industriprodukter och kosmetika med mera. Kartongförpackningar till babyprodukter genererar den största försäljningen.

Annons
IMG 0190 1800 1
Mattias Wikander på Kartongbolaget berättade för Etikettgruppen om företagets tillväxtresa.

Kartongbolaget med april som brutet räkenskapsår har gått från att 2017 omsätta 54,5 miljoner kronor till att fem år senare ha växt till 110 miljoner kronor i omsättning.

– VI har en god utveckling i bolaget – mycket jobb, berättade Mattias Wikander för Etikettgruppen.

För att säkra såväl återväxt och kompetens i företaget samarbetar Kartongbolaget med skolorna Brobygrafiska och Agnesfrids gymnasium i Malmö. Företaget har också en print academy in-house för att kunna internutbilda morgondagens personal och tryckare.

IMG 0202 1800
IMG 0209 1800
Annons

Kondektor i Lund anställer två

Kondektor fortsätter anställa personal, senast ut är Sabina Persson och Anton Rönnle som anställts tills Kondektors verksamhet i Lund, bägge ska jobba med sälj.

Sabina Persson beskrivs som ”en erfaren säljare med 6 års bakgrund inom branschen”. Persson har tidigare jobbat på både Ahsell och Mercus.

Och Anton Rönnle beskrivs som en säljexpert som kommer finnas ute i butiken.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft förlänger med Svenska Brottningsförbundet

Ämnen i artikeln: Craft

Craft kommer att förse aktiva och ledare med kläder och utrustning, samt delta i satsningen Idrottsklivet.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ökade fraktkostnader från Asien i juni – påminner om krisen 2021

frakt 1800

Fraktkostnaderna för att frakta varor från Asien stiger i juni, vilket påminner importörer inom många branscher om de skyhöga fraktkostnaderna under leveranskedjekrisen 2021.

Kostnaden för att skicka en 40-fots container från Kina till USA:s östkust har nått cirka 6.000 dollar, en ökning med cirka 116 procent sedan den 1 maj då priset var 2.772 dollar. För samma frakt från Kina till norra Europa är kostnaden nu 4.600 dollar, alltså strax under 50.000 kronor.

Fraktbolag erbjuder dessutom premium/prioritetspriser till norra Europa för upp till 10.000 dollar.

– Varje gång man ser att havsfrakten ökar så snabbt är det oroande med tanke på produktkostnadens påverkan, säger Bruce Barnet, chef för drift och ekonomi på Charles River Apparel, skriver PPAI.

Annons

Konflikten i Röda havet den primära orsaken

Den politiska konflikten i Röda havet orsakar störningar i den globala leveranskedjan, vilket är en primär orsak till de stigande priserna. Dessutom löper vissa tullundantag på kinesiska importvaror ut i mitten av juni, vilket ökar efterfrågan på kort sikt när importörer skyndar sig att få in varor innan de nya tullarna träder i kraft.

Enligt data från Bloomberg nådde fraktpriserna från Kina till USA en topp på cirka 20.000 dollar i september 2021. Enligt Bruce Barnet innebär de att nuvarande globala trenderna att importörer inte bör vänta sig prissänkningar på kort sikt.

Den pågående krisen i Röda havet har lett till att många fraktbolag och tankfartyg omdirigerar runt Godahoppsudden, vilket adderar två veckor till leveranskedjan och minskar den globala containerkapaciteten. Detta har lett till överbelastning i hamnar i Singapore och Shanghai.

Frank Carpenito, vd och president för Gemline, säger att preliminära analyser av fraktpriserna i juni visar måttliga ökningar, med största trycket i norra Kina, där Gemline har begränsad trafik.

En ytterligare komplicerande faktor är att USA:s handelsrepresentant har meddelat att 233 undantag från de 301 tullarna på kinesiska importvaror upphör den 1 juni, med en övergångsperiod fram till den 14 juni. Många företag förväntas öka importen av dessa produkter innan övergångsperioden slutar, vilket kan leda till fortsatt höga fraktpriser.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettföretaget som investerar för ”kapacitet och muskler”

GKFK4 2 1800
Ämnen i artikeln: EtikettJinnestål Etikett

Familjeföretaget Jinnestål Etikett i Helsingborg satsar allt mer på digitalt etikettryck för att möta kunderna med kortare ledtider och snabbare leveranser.

Etikettbranschen har varit föremål för stor konsolidering. Jinnestål Etikett med säte i Helsingborg sticker ut som ett av de största privatägda etikettföretagen. I dag är det bröderna Gustav Klingberg, vd, och brodern Fredrik Klingberg, ansvarig för prepress och IT, från ägarfamiljen som driver bolaget.

Fyra renodlade flexotryckpressar jobbar i lokalerna på Väla Industriområde. Men, sedan 2015 har de satsat allt mer på att kunna producera digitaltryckta etiketter. Det började med en tonerpress från Xeikon. Och 2019 kom en N610i-digitalpress med uv-inkjet från Domino också på plats. Den sistnämnda maskinen har nu fått en tvilling.

– Vi har en liten tillväxtplan som vi hoppas ska infrias. Nu har vi en ny digitalpress och för två år sedan köpte vi en ny flexopress, en åttafärgare. Så vi har kapacitet och muskler att växa i och med detta.

Domino-pressen kan trycka etiketter med CMYK och dubbelt vitt i 650 millimeters bredd.

– Den har väldigt bra opak vit. Faktiskt det bästa vi har sett.

Digitaltrycket ökar hos Jinnestål, konstaterar han.

– Vi ser att vi växer mycket inom det digitala. Anledningen till att vi köpte den här är för att vi vill åt en högre kapacitet. För att fortsätta ha korta ledtider och hålla en leveranssäkerhet.

Att ha två i stort sett identiska digitalpressar ger också en säkrare produktion:

– De kunder vi har växt mycket med begär kortare serier och snabbare leveranser. Då har vi känt att det är viktigt att ha den här extra säkerheten. Om en maskin strular eller går sönder så kan vi alltid trycka i den andra maskinen.

Etiketter till flera branscher

Jinneståls kunder finns i flera branscher; inom logistik, skogsbruk och tillverkningsindustrin, men de har även livsmedels- och konsumentkunder.

– Logistik är jättestort för oss i dag. Det och industri är största segmenten hos oss.

Annons

– Vi har kunder i alla storlekar, allt från stora multinationella företag ner till den lokala biodlaren.

Han säger att planen de kommande åren är att fortsätta växa organiskt med befintliga kunder och genom att bearbeta nya kunder. Det är en stor fördel att vara ett familjeföretag. Man är snabbrörliga och nära till beslut som behöver tas. En platt organisation.

Investeringar kommer tas i linje med vad kunder och marknaden kräver. Planer finns men exakt vad som avses vill han inte avslöja i dagsläget.

– Vi ser saker vi behöver investera i mer framöver för att öka kapaciteten och produktiviteten.

Planer på utbyggnad

För 2,5 år sedan köpte Jinnestål Etikett grannfastigheten vilket gav företaget en större produktions- och lageryta. Gustav Klingberg säger att de nu håller på att titta vilka möjligheter till utbyggnad de kan göra på tomten.

– Vi börjar bli ganska trångbodda så vi tittar på hur vi kan skapa mer produktionsyta.

Som en mindre spelare bland alla större etikettjättar är det viktigt att kundservicen alltid är på topp, enligt Klingberg. Det oavsett om det handlar om en större kund som ska ha flera miljoner etiketter eller en mindre kund som behöver specialanpassade etiketter i ett hundratal.

– Jag tror vi bryr oss lite mer. Det är den personliga servicen i slutändan. Vi har extremt kunniga säljare och de jobbar nära kunderna. Även mindre kunder som kommer till oss blir behandlade väldigt väl. Kommer man till oss får man alltid bästa service.

Snart tre år på vd-posten

Omsättningen uppgick till 75 miljoner kronor för Jinneståls brutna räkenskapsår 2022/2023. Rörelseresultatet skrevs till 4,7 (7,0) miljoner kronor. Gustav Klingberg kommenterar nästkommande bokslut som stänger i juni.

– Omsättningen kommer att minska något ser det ut som, men det är fortfarande så att vi växer. Vi tappar inte kunder och kunder är nöjda i de kundundersökningar vi gjort.

Gustav Klingberg är snart inne på sitt tredje år som vd för Jinnestål Etikett. Han, tillsammans med sin bror, ser långsiktigt på att äga och förvalta företaget som startade 1977. Ambitionen är inte är att bli stora för storlekens skull. Det handlar snarare om om att hitta kunder som vill samarbeta och bygga långvariga partnerskap.

– Som vd ser jag det som min uppgift att fortsätta på det spåret som min farsa (Peter Klingberg, reds anm) gjort – fortsätta utveckla företaget och växa organiskt, säger han.

Ämnen i artikeln: EtikettJinnestål Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ska fånga in fyra miljoner ton koldioxid från pappersbruk

Metsa

Metsä Group ska i ett samarbete med teknologiföretaget Andritz genomföra en studie för att ta fram en teknik som ska kunna avskilja och fånga in fyra miljoner ton koldioxid från ett massabruk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter jordskredet i Halden – nu satsar Norske Skog på massa till förpackningar

Norske Skog 1800
Ämnen i artikeln: Norske Skog

Tar försäkringspengarna och investerar i massatillverkning. Totalt investerar man 1,5 till 2 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Norske Skog
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud pausar konvertering av pappersbruk

Billerud USA
Ämnen i artikeln: Billerud

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba (Michigan USA) till produktion av förpackningskartong.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA hämtar hållbarhetschef från Billerud

Per Funkquist SCA
Ämnen i artikeln: SCA

SCA har rekryterat Per Funkquist till rollen som koncernens hållbarhetschef.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra delar ut 1,5 miljarder – och gör priserna transparenta

Sodra stamma

Södra beslutade på föreningsstämman att dela ut 1,47 miljarder kronor till medlemmarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jätte tar steg mot kaffekapslar av papper

Espresso kaplsar

Från aluminium till papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons