Kalkylverktyget Arifiq integreras med Agfa Apogee

Agfa integrerar kalkylverktyget från Arifiq med Apogee. Tryckerier ska därmed kunna väsentligt effektivisera sitt order- och produktionsflöde.

Agfa Graphics tog för några månader sedan kontakt med Arifiq Development och man fann snabbt att Agfas system Apogee Prepress och Arifiq fungerar utmärkt väl ihop. Genom att Arifiq automatiskt skickar filer direkt in i Apogee Prepress, får tryckeriet ett automatiserat flöde från prisberäkning, offert, produktionsberedning och order direkt över till prepress och produktion. Integrationen mellan systemen minskar även produktionstiden väsentligt.

– Eftersom både vi och Agfa Graphics sätter användaren i fokus, fann vi varandra väldigt snabbt, säger Carina Karlsson, vd på Arifiq. När kundens behov kommer först blir det självklart att utgå ifrån enkelhet, effektivitet och tillförlitlighet. Det är förenande kärnvärden för båda våra system.

Annons

– Vi delar samma vision om att tryckeribranschen behöver öppna upp sig och anpassa sig till tidens krav på tillgänglighet, snabbhet och säkerhet. Affärer görs i ett rasande tempo och då gäller det att vara tillgänglig och arbeta snabbt, säger Björn Allskog, Försäljningschef Sverige/Norge på Agfa Graphics.

Agfa Graphics mjukvaror är designade för att enkelt kunna integreras med alla system som är anpassade till JDF-standarden. Arifiq är också byggd för att enkelt kunna fungera ihop med andra system.

– Vi såg snabbt att tryckerierna skulle få stora effektiviseringsvinster om det gick att skapa en sömlös övergång från Arifiq till Apogee Prepress, säger Michael Brännback, Applikations Specialist på Agfa Graphics. Tester har nu genomförts och systemen fungerar utomordentligt väl ihop.

Båda systemen måste vara installerade för att man ska kunna integrera dem.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons