Kaigan köper Imprima

Niclas Handfast, vd Imprima och 
Carl Petruson, vd Kaigan. (Bild: Pressbild)

Fullservicebyrån Kaigan, har köpt offsettryckeriet Imprima (tidigare Litografia Alfaprint) i Stockholm. Köpet innebär att Kaigan växer kraftigt och enligt uppgift är man nu totalt 100 personer. Man har sedan köpet av Typografen Bildkompaniet (Tbk) 2010 erbjudit sina kunder digitaltryck, och nu utvidgas tryckerierbjudandet väsentligt när stor offsetkapacitet kommer in i bolaget. Senaste räkenskapsåret, som avslutades för…

Fullservicebyrån Kaigan, har köpt offsettryckeriet Imprima (tidigare Litografia Alfaprint) i Stockholm. Köpet innebär att Kaigan växer kraftigt och enligt uppgift är man nu totalt 100 personer. Man har sedan köpet av Typografen Bildkompaniet (Tbk) 2010 erbjudit sina kunder digitaltryck, och nu utvidgas tryckerierbjudandet väsentligt när stor offsetkapacitet kommer in i bolaget.

Senaste räkenskapsåret, som avslutades för snart ett år sedan, omsatte Kaigan drygt 31 miljoner kronor med 29 anställda. Enligt uppgift i en nyligen publicerad artikel i Grafiskt Forum/AGI är man idag 44 personer. Imprima omsatte enligt senaste årsredovisningen drygt 96 miljoner kronor under 16 månader med 42 anställda.

–Våra kunder vet att vi ligger i framkant när det gäller digital kommunikation och effektiv produktion. Med köpet av Imprima kan vi nu erbjuda ett ännu starkare utbud av tjänster, säger Carl Petruson, vd på Kaigan i ett pressmeddelande.

– Integrationen i Kaigan ligger i linje med Imprimas strategi att utöka tjänsteinnehållet i vår produktportfölj. Vår samlade kunskap när det gäller digitala och fysiska produktioner kommer att öka kundernas möjligheter till effektiv kommunikation i alla kanaler, säger Niclas Handfast, vd på Imprima i ett pressmeddelande.

Kommentar:

Kaigan startade

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons