Joakim Rutgersson om återkomsten till en förändrad bransch

Joakim Rutgersson, ansvarig för Spandex i Sverige, på den grafiska mässan i september.
Joakim Rutgersson, ansvarig för Spandex i Sverige, på den grafiska mässan i september.

För ett år sedan tog han över som landschef för Spandex i Sverige. Och sju år borta från grafiska branschen har gett Joakim Rutgersson en helt ny syn på en förändrad marknad.

2015 lämnade Joakim Rutgersson jobbet som marknadschef på Arkitektkopia. 2022 klev han på som landschef för Spandex i Sverige och nu har han spenderat det senaste året med att inhämta kunskap, skapa relationer med nya leverantörer och kunder samt lära känna sin organisation på 65 personer.

– Jag är en av 18 landschefer i företaget, vilket är en av våra största styrkor. Vi har en stark förhandlingsposition med leverantörer, och våra system är mycket effektiva, säger Joakim.

Ett brett sortiment som möter marknadens behov

Med över 200 varumärken och en rad olika maskiner erbjuder Spandex en helhetslösning för sina kunder.

– Vi är en ’one-stop-shop’ där man kan köpa allt.

Det inkluderar svenskproducerade och miljöcertifierade material som Re-board och återvunna material som aluminium till ett brett utbud av folier och förbrukningsvaror, samt maskiner som kompletterar helheten.

– Det är ett sätt att skapa en helhetsaffär med kunden, vilket stärker vår position på marknaden, säger han.

Man har både sitt egna varumärke Image Perfect men också många välkända namn som 3M, Arlon, Orafol och Avery Dennison.

Satsning på DTF

Printrar från HP, Fujifilm och Mutouu finns i maskinsortimentet.

Som en ny satsning detta år har Spandex introducerat DTF (Direct to Film) från Epta, en stor leverantör av screen-färg til Spandex.

Produkten riktar sig mot större aktörer inom screentryck som önskar göra mindre textiltrycksserier, och redan nu har tre installationer genomförts.

Annons

Satsning på miljövänliga material och förbrukningsvaror

En av de mest påtagliga förändringarna är fokus på hållbarhet. Spandex har nyligen utsett en global chef för miljöfrågor, vilket ger dem möjlighet att ställa högre krav på sina leverantörer.

Företaget har också märkt att kunder ställer allt hårdare krav, inte minst gällande PVC-fria material och kortare transportsträckor.

– Det är en stark trend som vi måste anpassa oss till, även om det finns en motsägelse mellan korta transporter och prispress, enligt Joakim.

Foliering i fokus

En växande trend som Joakim lyfter fram är foliering. Han berättar att de ser en ökad efterfrågan på allt från bilfoliering till foliering av inredning och båtar.

– Det har blivit en boom inom foliering både för företag och privatpersoner. Det handlar inte bara om att ändra färg på bilen, utan också om skydd och underhåll.

Förutom att fokusera på foliering av bilar satsar Spandex även på inredningssegmentet, där de erbjuder foliering av väggar och möbler samt solfilm, ett område de ser som särskilt lovande med tanke på dess potential att minska energikostnader.

Dessutom ser han möjligheter i renovering av inredning och båtar med folier, vilket ligger i linje med en ökad medvetenhet kring hållbarhet.

– Att renovera istället för att byta ut helt är kopplat till den pågående miljötrenden.

Spandex satsar nu extra på detta område med utökad personal.

Utmaningar och möjligheter i en föränderlig marknad

Rutgersson nämner att den ekonomiska situationen påverkar alla, men ser att mindre kunder ofta klarar sig bättre än de stora.

– Retail förändras i en lågkonjunktur, och det påverkar också oss. Vi måste alla hitta nya projekt i andra branscher.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons