Joakim Rutgersson om återkomsten till en förändrad bransch

Joakim Rutgersson, ansvarig för Spandex i Sverige, på den grafiska mässan i september.
Joakim Rutgersson, ansvarig för Spandex i Sverige, på den grafiska mässan i september.

För ett år sedan tog han över som landschef för Spandex i Sverige. Och sju år borta från grafiska branschen har gett Joakim Rutgersson en helt ny syn på en förändrad marknad.

2015 lämnade Joakim Rutgersson jobbet som marknadschef på Arkitektkopia. 2022 klev han på som landschef för Spandex i Sverige och nu har han spenderat det senaste året med att inhämta kunskap, skapa relationer med nya leverantörer och kunder samt lära känna sin organisation på 65 personer.

– Jag är en av 18 landschefer i företaget, vilket är en av våra största styrkor. Vi har en stark förhandlingsposition med leverantörer, och våra system är mycket effektiva, säger Joakim.

Ett brett sortiment som möter marknadens behov

Med över 200 varumärken och en rad olika maskiner erbjuder Spandex en helhetslösning för sina kunder.

– Vi är en ’one-stop-shop’ där man kan köpa allt.

Det inkluderar svenskproducerade och miljöcertifierade material som Re-board och återvunna material som aluminium till ett brett utbud av folier och förbrukningsvaror, samt maskiner som kompletterar helheten.

– Det är ett sätt att skapa en helhetsaffär med kunden, vilket stärker vår position på marknaden, säger han.

Man har både sitt egna varumärke Image Perfect men också många välkända namn som 3M, Arlon, Orafol och Avery Dennison.

Satsning på DTF

Printrar från HP, Fujifilm och Mutouu finns i maskinsortimentet.

Som en ny satsning detta år har Spandex introducerat DTF (Direct to Film) från Epta, en stor leverantör av screen-färg til Spandex.

Produkten riktar sig mot större aktörer inom screentryck som önskar göra mindre textiltrycksserier, och redan nu har tre installationer genomförts.

Annons

Satsning på miljövänliga material och förbrukningsvaror

En av de mest påtagliga förändringarna är fokus på hållbarhet. Spandex har nyligen utsett en global chef för miljöfrågor, vilket ger dem möjlighet att ställa högre krav på sina leverantörer.

Företaget har också märkt att kunder ställer allt hårdare krav, inte minst gällande PVC-fria material och kortare transportsträckor.

– Det är en stark trend som vi måste anpassa oss till, även om det finns en motsägelse mellan korta transporter och prispress, enligt Joakim.

Foliering i fokus

En växande trend som Joakim lyfter fram är foliering. Han berättar att de ser en ökad efterfrågan på allt från bilfoliering till foliering av inredning och båtar.

– Det har blivit en boom inom foliering både för företag och privatpersoner. Det handlar inte bara om att ändra färg på bilen, utan också om skydd och underhåll.

Förutom att fokusera på foliering av bilar satsar Spandex även på inredningssegmentet, där de erbjuder foliering av väggar och möbler samt solfilm, ett område de ser som särskilt lovande med tanke på dess potential att minska energikostnader.

Dessutom ser han möjligheter i renovering av inredning och båtar med folier, vilket ligger i linje med en ökad medvetenhet kring hållbarhet.

– Att renovera istället för att byta ut helt är kopplat till den pågående miljötrenden.

Spandex satsar nu extra på detta område med utökad personal.

Utmaningar och möjligheter i en föränderlig marknad

Rutgersson nämner att den ekonomiska situationen påverkar alla, men ser att mindre kunder ofta klarar sig bättre än de stora.

– Retail förändras i en lågkonjunktur, och det påverkar också oss. Vi måste alla hitta nya projekt i andra branscher.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons