Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Annons

Alvöen tar in fräsmaskiner från polsk tillverkare

alvoenabdemokimla 2

Utökar sortimentet med CNC-fräsmaskiner för större industriell produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

&Repeat och Kamupak går i konkurs

repeat
Ämnen i artikeln: &Repeat

Bolagen erbjuder system för pant av snabbmatsförpackningar som matlådor och muggar.

Ämnen i artikeln: &Repeat
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mats Nordlander lämnar SCA

mats nordlander sca
Ämnen i artikeln: SCA

Mats Nordlander, affärsområdeschef Containerboard och Massa på SCA, har beslutat att lämna sin tjänst under 2024.

– Efter 30 år i ledande befattningar i skogsindustribolag, både i Sverige och internationellt, ser jag nu fram emot att fortsätta min karriär i andra typer av uppdrag, kommenterar Mats Nordlander sitt beslut att vid årsskiftet lämna SCA.

En process för att rekrytera ny affärsområdeschef för Containerboard och Massa inleds omgående, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Display, skylt- och merchkonsult till salu

sale 1800

Ett bolag som utvecklar POS-material till butiker vill nu sälja sin verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de mest lästa Print-artiklarna på Branschkoll hittills i år

Mest last 24H1 1800

Konkurser och förvärv, en nybildad koncern och tryckeriet som jagar effektiva processer. Vi ger dig tio i topp-listan på de mest lästa artiklarna på Branschkoll Print & Media hittills i år.

Det har hänt mycket spännande i nyhetsväg i branschen under första halvan av 2024. Kolla så att du inte har missat något.

10. Swagg förvärvas av Spendrups

Sveriges största bryggeri förvärvade 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättade för Branschkoll om hur affären kom till.

9. Statistiken för pappersmarknaden stämmer inte med verkligheten – här får du veta varför

Branschkoll tog ett grepp om pappersförsäljningen i Sverige och Europa med hjälp av Jonas Palmgren på Antalis. Om hur statistiken för pappersmarknaden bör tolkas och varför den inte stämmer med verkligheten.

8. Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen

Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, anställde åtta personer i sin satsning på retailbranschen – alla med en bakgrund på konkursade Brandfactory.

7. Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

En annan Åtta45-nyhet var förvärvet av tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box. Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta cirka 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

Annons

6. Åtta45 omstrukturerar produktionen – ökar kraftigt inom logistik

Åtta45 aviserade att de flyttar sin grafiska produktion i Falun och Sundsvall till Stockholm. Man startade även upp ett helt nytt affärsområde – en satsning på det växande området logistik.

5. Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

I efterdyningarna av konkurserna i Brandfactory framkom det stora skulder i bouppteckningarna och att 150 underleverantörer var drabbade.

4. Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättade i en intervju med Branschkoll om hur tryckerikoncernen ställer om för att effektivisera sina processer genom att ta intryck från processindustrin: ”Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i en nedåtgående bransch.”

3. Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå hamnade på obestånd och lämnade in sin konkursansökan 13 maj. Intresset var stort för konkursboet och till sist blev köparen Ljungby Screen som ska flytta ner allt till sina produktionslokaler i Ljungby.

2. Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Man tillsatte en ny vd i början av året för att snabba på förvärvsresan i Sverige och Skandinavien. Koncernens ägare berättade i en större intervju om planen, att växa kraftigt de kommande åren och att nå en omsättning på ”hundratals”några hundra miljoner”.

1. V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

Mest klickat överlägset var artikeln om V-tabs konkurs 27 mars och flera artiklar i kölvattnet av det; vad som skulle hända med konkursboet, vilka intressenter konkursförvaltaren hade att jobba med och att Stibo slutligen köpte stora delar av verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt grafiskt företag startar i Enköping

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri investerat 12 miljoner i efterbehandling

Ålgård Offset 1800
Ämnen i artikeln: Ålgård Offset

Tryckeriet investerar i efterbehandlingslinje från Müller Martini.

Ålgård Offset har investerat 12 miljoner norska kronor i en ny sadelhäftsmaskin från Muller Martini. Köpet stod klart på Drupa-mässan och maskinen förväntas vara installerad och produktionsklar i slutet av 2024. Det handlar om tillverkarens Primera PRO-modell med senaste tekniken.

Enligt Ålgård Offset kommer maskinen bli användarvänlig för operatörerna. Exempelvis inmatningen – de medföljande stream-feederna – ska att minska behovet av tunga lyft och ge en förbättrad arbetsmiljö. Investeringen förväntas förbättra både effektiviteten och kvaliteten på de färdiga produkterna avsevärt, enligt tryckeriet.

Ålgård Offset äger Svenska Printagon.

Ämnen i artikeln: Ålgård Offset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt stortryckeri investerar i högvolymsinkjet

Thomas Roberts og Kjetil Sjoeng 1800 2

Påbörjar övergången från offset till inkjet: ”En anpassning till de förändrade marknadsbehoven”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trioworld köper två franska bolag

Trioworld Andreas pressbild 1800

Koncernchefen om förvärven: ”En ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa.”

Trioworld-koncernens senaste förvärv avser de franska företagen Palamy och BRJ genom ett köp av samtliga aktier i Sopal SAS. Avtalet stod klart 25 juni. Båda är ledande aktörer inom högkvalitativa förpackningslösningar för bröd, frysta livsmedel och andra konsumentförpackningar på den franska marknaden, enligt Trioworld, tillverkare av plastfilmer och förpackningslösningar i Europa och Nordamerika med huvudkontor i Sverige.

Blir helägda bolag

Trioworld-koncernen kommer när transaktionen är genomförd – om tillträdesvillkor och myndighetsgodkännanden i Frankrike är klara – att äga 100 procent av aktierna.

Andreas Malmberg, vd och koncernchef, välkomnar Palamy-BRJ till Trioworld-koncernen:

Annons

– Förvärvet ger oss möjlighet att skapa en ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa, säger han i ett pressmeddelande.

”Potential i sammanslagningen”

Han säger att båda de franska företagen har lång erfarenhet av att leverera premiumprodukter och exceptionell service samt att han har stort förtroende för Palamy-BRJ:s organisation och ledning.

– Det finns en stor potential i sammanslagningen och en fortsatt framgångsrik resa tillsammans.

Patrick Proux, vd för Sopal:

– Genom att kombinera våra starka, innovativa produktportföljer kan vi skapa ännu mer värde för våra kunder, säger han i ett uttalande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk aktör inom industriell 3D-printing till salu

tillsalu

Bolaget letar ny ägare eller investerare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons