Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons