Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Annons

Yangi värvar innovationschef från Stora Enso

ElisabethBergvallYangiCInO 1800
Ämnen i artikeln: Yangi

Svenska Yangi, som utvecklar en teknik för att torrforma fiberförpackningar, har värvat en ny chief innovation officer.

Ämnen i artikeln: Yangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt förpackningsmaterial av ull ska halvera mängden plast

Wooli 1800

Konsumenten vill ha koll på förpackningens hållbarhet – men man saknar kunskap i frågan och verkar inte heller göra något åt det.

Estniska Woola har som affärsidé att använda ull för att tillverka produkter som ersätter exempelvis bubbelplast i förpackningar.

Bolagets målsättning är att halvera användningen av bubbelplast gjord av fossila bränslen till 2030 genom att använda spillull från lokala fårfarmare för att producera förpackningsemballage.

Annons
Anna Liisa Palatu
Anna-Liisa-Palatu har grundat bolaget.

Enligt en undersökning som företaget har initierat så påverkas tre av fyra konsumenter inte av förpackningens hållbarhet vid deras val av inköp, leverantör eller butik i dagsläget, men majoriteten skulle till och med kunna tänka sig att betala mer för en hållbar förpackning.

9 av 10 har ingen aning

Sveriges invånare beställer i snitt hem två e-handelspaket per person och månad. Men nio av tio konsumenter har inte koll på om de förpackningar som de får hem är hållbara eller inte. Däremot uppger en ungefär lika stor andel att de tycker att det är viktigt att de förpackningar som de beställer hem består av hållbara material.

– Vi vet att närmare hälften av alla e-handelsförpackningar är gjorda av icke hållbara material som till exempel plast. Genom att öka medvetenheten bland konsumenter om detta ökas pressen på e-handelsbranchen. Att minska andelen fossilbaserade förpackningar är möjligt om fler använder sin konsumentmakt, säger Anna-Liisa Palatu, vd och medgrundare av Woola i ett pressmeddelande.

– Det finns alternativ till både plast och andra material, men det är få som vet om det. Exempelvis är överbliven ull från bondgårdar ett mycket slitstarkt material som kan återanvändas flera gånger, istället för plast. Idag förstörs över hälften av all ull från svenska bondgårdar. Ett fantastiskt material som kan användas till så mycket annat – till exempel förpackningar, avslutar Anna-Liisa Palatu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

Krisbroschyr

✔️Lägger ut tryckningen på underleverantör ✔️”Detta är inte som vilket jobb som helst.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Om krisen eller kriget kommer” – nya broschyren ska nå ännu fler hushåll

Christina Andersson Fotograf Melker Dahlstrand 1800

Så många får den nya broschyren med samhällsinformation.

Det var 2018 den omtalade broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” skickades ut till alla hushåll i Sverige. En ny version av broschyren med uppdaterad samhällsinformation ska skickas ut i slutet av november.

LÄS OCKSÅ: De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

– Vi går nu in i ett skede med produktion som bland annat omfattar grafisk formgivning och disposition, säger Christina Andersson, projektledare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), till Branschkoll.

Den förra broschyren landade i brevlådan hos cirka 4,8 miljoner hushåll i Sverige.

Hur stor blir upplagan denna gång?

– Den totala upplagan är 5 644 000 i dagsläget. En ny beräkning av antalet hushåll kommer i höst. Men det skiljer sig inte så mycket.

Christina Andersson säger att broschyren även denna gång kommer att vara i A5-formatet. Sidomfånget och valet av papper, har det ännu inte fattats beslut om.

Annons

Omvärlden och Sveriges situation ser annorlunda ut i dag jämfört med när den förra broschyren kom ut. 24 februari 2022 inledde Ryssland sitt fullskaliga krig i Ukraina. 7 mars 2024 blev Sverige medlem i NATO.

Kan du säga något om vilka nyheter gällande innehåll som finns med i den nya versionen?

– Den nya broschyren Om krisen eller kriget kommer, innehåller både uppdaterad och utvecklad information som finns i den nuvarande broschyren samt nya avsnitt med bland annat råd till privatpersoner kring hur man kan förbereda sig inför kris och krig och agera rätt om något allvarligt inträffar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Distributionsföretag rustar i produktionen

20240620 123531 1800

Efter utköpet från Exakta: ”Vi får samarbetspartners hela tiden”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort pengahål efter konkursen i V-tab

KK skulder
Ämnen i artikeln: V-TAB

V-tab försattes i konkurs i mars 2024 och storleken på bolagen i koncernen gör det till en komplex konkurs som nu börjar redas ut.

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidsblick på efterbehandling

Framtidsblick efterbehandling
Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini

✔️Så ska maskinerna bli smartare i framtiden ✔️Inline är framtiden och mjukvarukoppling mellan maskiner och MIS-system blir avgörande ✔️Ännu mer automation för bättre drift och kalibrering av papper

Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En helt ny tryckt medieprodukt – tar sig in i varje brevlåda

Janne Reaktion 1 1800
Ämnen i artikeln: ADR

”Det är något helt nytt inom svensk marknadsföring”.

I slutet av maj landade första utgåvan av Tipset! hos svenska hushåll.

Det är en helt ny medieprodukt som kommer ge annonsörer möjlighet att nå alla Sveriges hushåll, menar Reaktion som står bakom den nya produkten.

Genom att adressera produkten så stoppas man inte av ”nej tack”-dekalen som sitter på över hälften av alla Sveriges brevlådor idag.

– I en tid då annonsörer behöver spendera sina mediepengar på ett smart sätt som ger effekt, så har brevlådan varit en kanal som blivit svårtillgänglig eftersom portpriserna höjs och att utdelningen begränsas, säger Jan Ringsö som är vd på Reaktion.

tipset ex
Tipset är en adresserad produkt som skickas till svenska hushåll.

Man menar att detta är en unik reklamlösning som erbjuder företag möjligheten att nå ut till potentiella till en femtedel av kostnaden för vanlig, adresserad direktreklam eftersom distributionskostnaderna delas med andra annonsörer.

– Tipset! är inte bara ett adresserat direktutskick, det är något helt nytt inom svensk marknadsföring. Som enda mediekanal i Sverige, kan våra annonsörer via Tipset! nå alla Sveriges hushåll, vilket innebär 50 procent fler hushåll jämfört med traditionell oadresserad reklam, säger Jan Ringsö.

– Annonsörer vet idag att rätt gjort så är brevlådan en mycket effektiv kanal som ger mycket goda resultat och driver både försäljning och trafik till både e-handel och butik.

Stibo står för trycket

Branschkoll ställde några frågor till Jan Ringsö på byrån Reaktion som står bakom produkten.

Ni skickar alltså detta adresserat till alla svenska hushåll?

– Första numret skickar vi till 300 000 hushåll men vi har möjligheten att skicka till alla hushåll vilket vi gör i samspel med våra annonsörer.

Är det samma tryck/innehåll till samtliga mottagare?

Annons

– Beror på vilken annonsör vi jobbar med. Men i grunden ja.

Vem är det som sköter distributionen?

– City Mail är en av våra huvudpartners tillsammans med Stibo. Men för att kunna komma ut i hela landet så kommer vi även att anlita Postnord.

Går det att avsäga sig om man inte vill ha detta?

– Det gör man isåfall via NIX DM.

Är det Reaktion som är avsändare och sköter samordning/tryck?

– Reaktion och vår sajt Vårahem.se är avsändare och står för alla delar. 

Av vem och/eller var trycks det?

– Stibo har varit en viktigt partner för oss för att komma ut i detta första numret. Stor eloge både till Stibo och City Mail. 

QR-koderna som finns på de olika sidorna är de samma för alla eller kan ni printa dem tillsammans med adressen och därmed kunna göra dem spårbara?

– Det är inte möjligt i det utförandet vi har idag. Men det är möjligt om man vill, men det kommer påverka ekonomin i produkten.

Fyra utgåvor 2024 och tolv planeras för 2025

Nästa utgåva av Tipset! planeras att distribueras i samband med skolstarten i augusti, följt av särskilda utgåvor för Black Friday samt julhandeln. Under 2025 är målet att distribueras en gång per månad.

Ämnen i artikeln: ADR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ruter investerar i digitalpress med XL-feeder

Erik Tibell Ruter 1800
Ämnen i artikeln: RuterVisutech

Ruter i Laholm investerar i en digitalpress från Fujifilm.

Det är en Fujifilm Revoria Press EC1100 som man köper av Visutech.

– Vi ser fram emot att växa och utvecklas som partner, och det är något vi känner att vi kan göra med Visutech. Det är en viktig faktor för oss när vi väljer leverantör, säger Erik Tibell som är prepresschef på Ruter.

Den nya pressen är utrustad med en XL-feeder i stället för en vanlig, vilket gör det möjligt för Ruter att köra bannerformat upp till 1,2 meter långa.

Den har också en så kallade ”folding unit”, vilket gör att Ruter kan producera färdigfalsade foldrar för direkt leverans, både i Z-fals och rull-fals, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: RuterVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriernas uppskjutna skatter – så här står det till

Skatteverket 1800
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Och så här går det med återbetalningarna.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons