Intellecta skapar norra Europas modernaste tryckeri

Pressmeddelande 2011-04-05

Kommunikationskoncernen Intellecta AB har för avsikt att ytterligare modernisera och effektivisera sin grafiska verksamhet (Intellecta Infolog) i syfte att skapa norra Europas modernaste integrerade tryckeri. Första åtgärden blir att investera ca 30 miljoner kronor i ny, ultramodern teknik och ett produktionsflöde som optimerar kvalitet, effekter och leveranstider. Som en följd av detta kommer Intellecta att avyttra pressarna i Solna och samlokalisera verksamheten till Ekotryck Redners lokaler i Årsta. Kapitalvinsten för de avyttrade pressarna i Solna beräknas uppgå till ca åtta miljoner kronor. Det planeras också för ett namnbyte efter sammanslagningen av verksamheterna. Åtgärderna beräknas vara genomförda i början av oktober 2011 och kommer att påverka det löpande resultatet positivt.

“Marknadsförutsättningarna för den grafiska verksamheten har ändrats avsevärt under senare tid“, säger Richard Ohlson, koncernchef på Intellecta AB. “Där vi tidigare konkurrerade med marknadens bästa tryckkompetens är det nu också tilläggstjänster såsom kreativa byråtjänster, lagerhållning och webbaserade system för informationslogistik som är avgörande i kundrelationerna.”

”Dessutom har själva trycktekniken utvecklats dramatiskt de senaste åren” fortsätter han. ”Idag kan vi åstadkomma effekter som inte ens var tänkbara för fem år sedan. I en tid då allt mer av standardkommunikationen går i digitala kanaler, blir fysiska kommunikationsbärare viktiga för att göra skillnad, för att synas och stå ut. Våra prisbelönta kreatörer vet hur man skapar uppmärksamhet, oavsett om det handlar om en trycksak som tar för sig, en butikspromotion som drar kunderna till sig eller en fasadvepa som får rusningstrafiken att stanna upp.”

Totalt har cirka 70 Mkr investerats i Europas modernaste tryckteknik under de senaste två åren. Flytten och det nya tryckflödet kommer att kräva en ombyggnation av lokalerna i Årsta som beräknas vara klar hösten 2011.

 

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons