Ingen hejd på Hot Screens tillväxt – linje #9 snart ett faktum

Hot Screen print trycklinje
Hot Screen fortsätter växa och håller just nu på att installera sin nionde produktionslinje för att möta efterfrågan.

Det känns som det bara var några veckor sedan (22 för att vara exakt) som vi skrev om Hot Screen och att de var i full gång med att installera sin åttonde produktionslinje. Då flaggade man även för att det kunde bli en nionde också och det har nu blivit en realitet.

LÄS OCKSÅ: Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen håller alltså just nu på att installera sin nionde produktionslinje för att kunna möta efterfrågan på bolagets produkter. Vidare har man anställt 12 nya medarbetare sedan året började och idag är cirka 60 personer anställda på bolaget. Men ännu mer kompetens behövs och just nu har man tre jobbannonser till produktionen som ”väntar på rätt kandidater”.

– Vi ökade med 32 procent under mars månad och det första kvartalet 2022 är vi upp lite över 25 procent, berättar vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

Är tillväxten fortsatt en mix av nya svenska kunder och expansion i övriga Norden / Europa?

Annons

– Vi upplever att vår bibehållna tillväxt är en mix av både nya kunder i Norden samt en stark befintlig kundbas som ökar sina inköp. Vi kan även se att den kraftigaste tillväxten sker i Norge och Sverige, och det segmentet vi växer mest inom är sportsegmentet. Hittills har vi registrerat 152 nya kunder i år.

Ser ni några trender nu efter att pandemin har lugnat ner sig?

– Absolut, vi upplever att marknaden har återgått till det normala. Vår känsla är att det tappet som många gjorde under pandemin har kommit nu som en så kallad ”ketchup-effekt”. Vi växer bra inom alla segment, men som sagt mest inom sport. Vi får fortsatt många nya kunder och genom vår satsning på digital marknadsföring hoppas kunna öka vår exponering och tillväxt ytterligare. Målet är att bibehålla den här tillväxten och fortsätta växa i den takt vi gjort de senaste åren.

Annons

Panik i plastbranschen – ”Vi har en allvarlig nationell insamlingskris”

tvattmedelsflaskor mork

Trots att Sverige har den nödvändiga infrastrukturen för att återvinna plastförpackningar och kraftigt minska utsläppen, visar färska beräkningar att mindre än 30 procent samlas in av konsumenterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: International Paper går vidare med förvärvet av DS Smith trots Suzanos intresse

dssmith

Amerikanska konkurrensmyndigheterna stoppar inte affären. Men flera andra instanser återstår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon skiftar från plast till papper som fyllnadsmaterial

nedladdning 1800

Luftkuddar i plast är förbi hos e-handelsjätten på den nordamerikanska marknaden. 95 procent av allt fyllnadsmaterial är numera pappersbaserat och vid årsskiftet är planen att plasten ska vara helt utfasad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny branschansvarig hos Grafiska Företagen

Jakob Steinsto 2 1800

Jakob Steinstö, med en bakgrund i politiken och på Svenskt Näringsliv, har påbörjat sin nya tjänst som branschansvarig på Grafiska Företagen.

Jakob Steinstö började sin nya tjänst 17 juni där han framöver bland annat kommer att arbeta med Grafiska Företagens branschnätverk, bedriva omvärldsbevakning och driva frågor som är relevanta för branschen. Det framgår av ett inlägg som bransch- och arbetsgivarorganisationen publicerat på Linkedin.

Jakob Steinstö berättar att han tidigare arbetat som politisk tjänsteman för Moderaterna och varit på Svenskt Näringslivs avdelning Region och marknad. I ett uttalande säger han att han verkligen ser fram emot att få träffa företagen och att bidra till att hjälpa branschen framåt och skapa en bättre vardag för företagen: ”Jag brinner för att förbättra företagsklimatet i landet, det ska bli häftigt att få göra det för en specifik bransch.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny plattform ska korta ledtider i förpackningsproduktioner

Esko HP

Esko och HP har ingått ett samarbete för att leverera en integrerad lösning för produktion av digitaltryckta förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand expanderar i Norden – köper kuvertspecialist

Pressebillede ICE ADD jun24 1800
Ämnen i artikeln: Addbrand

Vd:n Patrik Sjölin: ”Viktigt för Addbrand att fortsätta bredda vårt utbud”

Ämnen i artikeln: Addbrand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson presenterar toppmodell för print av etiketter

epson location shoot.5 1800

Färggprintern ColorWorks C8000e tar plats i Epsons maskinserie.

ColorWorks C8000e är en vidareutveckling på ColorWorks C7500 i Epsons maskinserie. Det är en färgprinter anpassad för högvolymproduktion av etiketter, med tekniker för att säkerställa färgstyrning och precision i utskrifterna, enligt ett pressmeddelande. Enligt Epson är den framtagen speciellt för industriella inhouse-miljöer för att snabbt och effektivt kunna printa etiketter on demand. Skrivaren är utrustad med Epsons inkjetteknik PrecisionCore för att skapa högkvalitativa, detaljrika etiketter.

– Epsons nya, kompakta, toppmodell ColorWorks C8000e är konstruerad för att leverera högkvalitativa färgetiketter i hög hastighet on demand för en snabbt växande marknad för industriella etiketter.

Anton Belousov, produktchef för ColorWorks på Epson Europe.

Tillverkaren skriver att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik. Den kan skriva ut etiketter med bredder från en till fyra tum på till exempel matt och glansigt papper, film och syntetmaterial i upplösningen 1200 x 600 dpi.

Printhastigheten är 300 millimeter i sekunden. Man framhåller även att hanteringen och konfigurationen av utskrifter förenklas ytterligare med de nya applikationerna och molntjänsterna som kommer med printern. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik.

Den nya toppmodellen avslöjades på Drupa-mässan i Düsseldorf i år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seminarium och framtidens pappersbaserade förpackningar

Two Sides Packaging Webinar Image

Den 18 juli arrangerar organisationen Two Sides ett digitalt seminarium med rubriken The Evolution To Paper Packaging.

Bland de intressanta talarna finns bland annat svenska Pulpac som ska berätta om hur man med hjälp av torrformad träfiber får fram produkter som kan ersätta plast i bland annat förpackningar, engångsmuggar och tallrikar.

Bland övriga talare finns Hugo Adams från Kelpi, som ska ersätta plastförpackningar med sina sjögräsbaserade produkter.

Herwig Kirchberger från DelSCI berättar om hur man jobbar med flexibla förpackningar av papper.

Läs mer och anmäl dig här – det är gratis: Two Sides Packaging Webinar, ¨The Evolution To Paper Packaging¨.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brasiliansk massajätte köper del av österrikisk kollega

Lenzin

Målet är att köpa hela bolaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör av produktmedia i konkurs

Det är Dalarnas Paraplyfabrik i Malung som har försatts i konkurs på egen begäran. Man har producerat paraplyer och parasoller bland annat för produktmediabranchen.

Vid konkurstillfället hade bolaget 5 anställda omsättningen vid senaste offentliga bokslutet var 3,6 miljoner kronor. Man har flera år bakom sig med röda siffror.

Konkursförvaltare är Anne Marneros, Advokaterna Wikner & Marneros i Mora.

redaktionen@branschkoll.se
Annons