Ineko förvärvar stort igen
Ineko har köpt tryckeriet Alloffset och på kort tid har man förvärvat tryckerier som tillsammans omsätter runt 110 miljoner kronor.
– Genom affären, och den som vi nyligen gjorde med Modintryckoffset, skapar vi en tydligt ledande position för Ineko i Sverige, säger Johan Stålhäll som är vd för Ineko i ett pressmeddelande.
Verksamhet i Alloffset och i dess dotterbolag Flexibel Print & Montage överförs till anläggningen i Årsta där produktionen samlokaliseras. Alloffset ligger i Bandhagen söder om Stockholm bara några kilometer från Ineko i Årsta.
I meddelande skriver man att affären resulterar i ett starkare erbjudande till Alloffsets kunder och ännu bättre möjligheter att utveckla Ineko Groups verksamhet.
– Jag ser att vi genom samgåendet kommer vidare i vår utveckling snabbare än vi kunnat göra på egen hand, säger Michael Jernström som är vd för Alloffset.
Samordningen av produktionen ska ge Alloffsets kunder tillgång till den bredd i produkter och system som Ineko erbjuder och det kan öppnas upp nya intressanta möjligheter för Alloffsets kunder, enligt pressmeddelandet.
– Alloffset är ett fint företag som vi känner väl och jag är glad att vi går framåt tillsammans. I och med affären blir vi än tydligare Sveriges ledande varumärkespartner, säger Johan Stålhäll, VD för Ineko
Tillsammans omsatte Alloffset och Flexibel Print 49 miljoner kronor med 22 anställda under verksamhetsåret som avslutade den sista augusti 2014.
Ineko-koncernen omsätter efter förvärven av Alloffset och Modintryckoffset, omkring 450 miljoner kronor. Köpet av Alloffset gjordes den 29 januari och samgåendet beräknas vara genomfört under våren 2015.
Under våren 2015 kommer Ineko också att utöka anläggningen i Årsta med drygt 1.000 kvadratmeter för att i första hand skapa utrymme åt den växande verksamheten inom storformat.
Billes i Göteborg investerar i Indigo
Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.
AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:
– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.
Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes
Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.
Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.
Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se
Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK
Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.
Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.
TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”
Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.
Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.
Läs mer på www.tbk.se och www.kaigan.se
Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation
Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ
Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.
Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.
Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.
LiTHO och Danagårds går samman
En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.
– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm
Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.
Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.
– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.
Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.
Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent
IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.
Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.
Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007
I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant).
Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll
(Klicka på bilden för att förstora.)
Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.
Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).
Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.
Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.
Databaser för individanpassade trycksaker
En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.
Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra
Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.
Nya kollektivavtal klara
Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.
Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,