Ineko förvärvar stort igen

Skärmavbild 2015-01-29 kl. 22.03.55

Ineko har köpt tryckeriet Alloffset och på kort tid har man förvärvat tryckerier som tillsammans omsätter runt 110 miljoner kronor.

– Genom affären, och den som vi nyligen gjorde med Modintryckoffset, skapar vi en tydligt ledande position för Ineko i Sverige, säger Johan Stålhäll som är vd för Ineko i ett pressmeddelande.

Verksamhet i Alloffset och i dess dotterbolag Flexibel Print & Montage överförs till anläggningen i Årsta där produktionen samlokaliseras. Alloffset ligger i Bandhagen söder om Stockholm bara några kilometer från Ineko i Årsta.

I meddelande skriver man att affären resulterar i ett starkare erbjudande till Alloffsets kunder och ännu bättre möjligheter att utveckla Ineko Groups verksamhet.

– Jag ser att vi genom samgåendet kommer vidare i vår utveckling snabbare än vi kunnat göra på egen hand, säger Michael Jernström som är vd för Alloffset.

Annons

Samordningen av produktionen ska ge Alloffsets kunder tillgång till den bredd i produkter och system som Ineko erbjuder och det kan öppnas upp nya intressanta möjligheter för Alloffsets kunder, enligt pressmeddelandet.

– Alloffset är ett fint företag som vi känner väl och jag är glad att vi går framåt tillsammans. I och med affären blir vi än tydligare Sveriges ledande varumärkespartner, säger Johan Stålhäll, VD för Ineko

Tillsammans omsatte Alloffset och Flexibel Print 49 miljoner kronor med 22 anställda under verksamhetsåret som avslutade den sista augusti 2014.

Ineko-koncernen omsätter efter förvärven av Alloffset och Modintryckoffset, omkring 450 miljoner kronor. Köpet av Alloffset gjordes den 29 januari och samgåendet beräknas vara genomfört under våren 2015.

Under våren 2015 kommer Ineko också att utöka anläggningen i Årsta med drygt 1.000 kvadratmeter för att i första hand skapa utrymme åt den växande verksamheten inom storformat.

Annons

Manroland säljer digitala tryckpressar i samarbete med Océ

Ämnen i artikeln: InkjetManrolandOcé

Océ och Manroland meddelar att man har ingått ett globalt samarbete.

Ämnen i artikeln: InkjetManrolandOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe stärker partnerskapet till grafisk bransch med Omniture

När Adobe köpte webbanalysföretaget Omniture för drygt ett år sedan sa man att det skulle ”revolutioner sättet att engagera och nå ut med information”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag är negativa till sociala medier

Ämnen i artikeln: B2BMeltwatersociala medier

I en undersökning som Meltwater har gjort framkommer hur svenska företag ser på sociala medier. Och det ä rinte så positivt som man kan tro.

Ämnen i artikeln: B2BMeltwatersociala medier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt miljövänligare ”kopieringspapper” från M-real

Ämnen i artikeln: M-realmiljöPapperPapyrus

M-real har lanserat ett nytt kopieringspapper som har lägre ytvikt (65 g) men har samma egenskaper som ett 80-gramspapper. Enligt M-real ger det samma utskriftskvalitet som ett vanligt kopieringspapper.

Ämnen i artikeln: M-realmiljöPapperPapyrus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kampen om tidningspapperet hårdnar

Ämnen i artikeln: dagstidningpapperspris

Förhandlingar mellan pappersbolagen och tidningsbranschen pågår för fullt och leverantörerna vill se höjda priser och korta avtalen till kvartal istället för år.

Men tidningsförlagen säger just nu helt nej:

– Vi tänker inte böja oss, säger Anders Westermark som är ordförande i en samköpsgrupp som tidningarna har, till Medievärlden.

I samma intervju säger Anders Westermark också att man kan tänka sig att titta på papper från andra marknader som till exempel Ryssland.

Medievärlden skriver: Hård kamp om papperspriset

Ämnen i artikeln: dagstidningpapperspris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten vill få unga att skicka ”riktiga” julkort

Ämnen i artikeln: Posten

Postens årliga undersökning av svenskarnas julkortsvanor visar att fyra av fem svenskar helst vill få sina julhälsningar som ett fysiskt kort eller brev, medan bara en av tio föredrar ett SMS, MMS eller e-post. Frågan är om undersökningens resultat förvånad någon?

Posten trycker julkorten

Posten fortsätter också att utveckla sitt erbjudande kring tryckt kommunikation. Med tjänsten levandejulkort.se kan besökaren ta egna bilder från uppsatta webbkameror. Via Facebook har du direktkontakt med bland annat en renskötarfamilj som du kan försöka övertala att göra något speciellt ”framför” kameran.

Tyvärr är integrationen med Postens vanliga vykorttjänst, som göra att du också kan få kortet tryckt och skickat, minst sagt usel.

Den digitala julkortskampanjen ingår i en större kampanj som bland annat innehåller följande tv-reklam.

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Posten
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prinfo Linderoths i Göteborg storsatsar på reklam- och systemverksamheten

Ämnen i artikeln: Prinfo Linderoths
Ämnen i artikeln: Prinfo Linderoths
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturläget stärks ytterligare – men grafisk industri hänger inte med

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konfidensindikatorn för det totala näringslivet steg åtta enheter mellan oktober och november och indikatorvärdet ligger klart över den tidigare toppnoteringen från maj 2007. Samtidigt sjunker värdet för grafisk industri med fyra enheter.

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nässjötryckeriet köper företaget Sekme för mer riktad marknadsföring

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grey och Ogilvy i Sverige går ihop

Ämnen i artikeln: GreyOgilvy

De två byråerna ingår i samma internationella byrånätverk, Wpp, och säger att de går ihop för att skapa ett mer komplett erbjudande.

Resumé skriver att ”Processen med att skapa en ny svensk WPP-byrå av Ogilvy och Grey inleds idag. Den nya byrån blir runt 70 man stor och ska kunna ge fullservicebyråerna som DDB, Lowe Brindfors, F&B och McCann en match.”

Byrårna som ska utmanas är fram för allt DDB, Lowe Brindfors, F&B och McCann.

Ämnen i artikeln: GreyOgilvy
redaktionen@branschkoll.se
Annons