Hur ser en förpackning ut 2030?

forpackning future

forpackning future

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. PIDA står för Packaging Impact Design Award och har arrangerats i många år av Billerudkorsnäs.

Förpackningen ska vara nyskapande, funktionell, hållbar och lösa framtidens problem

– Vi måste börja idag för att hitta morgondagens lösningar. Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema, Bring the future, ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet, säger Johanna Oderstad, Technical Sales Carton Solutions på Billerudkorsnäs, i ett pressmeddelande.

Annons

Konsumenten kräver mer än någonsin av sina förpackningar

De förväntar sig mindre plast, en unik design och hållbara lösningar. 72 procent av alla konsumenter uppger att de är villiga att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt, detta enligt en konsumentundersökning Billerudkorsnäs genomförde 2017.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

Tre deltävlingar kommer hållas i Sverige, Frankrike och Storbritannien

Studenterna från olika skolor kommer få visa upp sina förpackningar på tre deltävlingar, i Stockholm den 22 maj, I Storbritannien den 4  juni och  i Frankrike 16 juni. Vinnarna från respektive tävling kommer gå vidare och tävla om att bli internationell PIDA-vinnare vid finalen som hålls på förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.


Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Nytt för 2019 är att Two Sides nu även verkar för förpackingsbranschen och hållbara förpackningar med träfibrer som bas. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons