Hur ser en förpackning ut 2030?

forpackning future

forpackning future

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. PIDA står för Packaging Impact Design Award och har arrangerats i många år av Billerudkorsnäs.

Förpackningen ska vara nyskapande, funktionell, hållbar och lösa framtidens problem

– Vi måste börja idag för att hitta morgondagens lösningar. Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema, Bring the future, ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet, säger Johanna Oderstad, Technical Sales Carton Solutions på Billerudkorsnäs, i ett pressmeddelande.

Annons

Konsumenten kräver mer än någonsin av sina förpackningar

De förväntar sig mindre plast, en unik design och hållbara lösningar. 72 procent av alla konsumenter uppger att de är villiga att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt, detta enligt en konsumentundersökning Billerudkorsnäs genomförde 2017.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

Tre deltävlingar kommer hållas i Sverige, Frankrike och Storbritannien

Studenterna från olika skolor kommer få visa upp sina förpackningar på tre deltävlingar, i Stockholm den 22 maj, I Storbritannien den 4  juni och  i Frankrike 16 juni. Vinnarna från respektive tävling kommer gå vidare och tävla om att bli internationell PIDA-vinnare vid finalen som hålls på förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.


Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Nytt för 2019 är att Two Sides nu även verkar för förpackingsbranschen och hållbara förpackningar med träfibrer som bas. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Manroland säljer digitala tryckpressar i samarbete med Océ

Ämnen i artikeln: InkjetManrolandOcé

Océ och Manroland meddelar att man har ingått ett globalt samarbete.

Ämnen i artikeln: InkjetManrolandOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe stärker partnerskapet till grafisk bransch med Omniture

När Adobe köpte webbanalysföretaget Omniture för drygt ett år sedan sa man att det skulle ”revolutioner sättet att engagera och nå ut med information”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag är negativa till sociala medier

Ämnen i artikeln: B2BMeltwatersociala medier

I en undersökning som Meltwater har gjort framkommer hur svenska företag ser på sociala medier. Och det ä rinte så positivt som man kan tro.

Ämnen i artikeln: B2BMeltwatersociala medier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt miljövänligare ”kopieringspapper” från M-real

Ämnen i artikeln: M-realmiljöPapperPapyrus

M-real har lanserat ett nytt kopieringspapper som har lägre ytvikt (65 g) men har samma egenskaper som ett 80-gramspapper. Enligt M-real ger det samma utskriftskvalitet som ett vanligt kopieringspapper.

Ämnen i artikeln: M-realmiljöPapperPapyrus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kampen om tidningspapperet hårdnar

Ämnen i artikeln: dagstidningpapperspris

Förhandlingar mellan pappersbolagen och tidningsbranschen pågår för fullt och leverantörerna vill se höjda priser och korta avtalen till kvartal istället för år.

Men tidningsförlagen säger just nu helt nej:

– Vi tänker inte böja oss, säger Anders Westermark som är ordförande i en samköpsgrupp som tidningarna har, till Medievärlden.

I samma intervju säger Anders Westermark också att man kan tänka sig att titta på papper från andra marknader som till exempel Ryssland.

Medievärlden skriver: Hård kamp om papperspriset

Ämnen i artikeln: dagstidningpapperspris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten vill få unga att skicka ”riktiga” julkort

Ämnen i artikeln: Posten

Postens årliga undersökning av svenskarnas julkortsvanor visar att fyra av fem svenskar helst vill få sina julhälsningar som ett fysiskt kort eller brev, medan bara en av tio föredrar ett SMS, MMS eller e-post. Frågan är om undersökningens resultat förvånad någon?

Posten trycker julkorten

Posten fortsätter också att utveckla sitt erbjudande kring tryckt kommunikation. Med tjänsten levandejulkort.se kan besökaren ta egna bilder från uppsatta webbkameror. Via Facebook har du direktkontakt med bland annat en renskötarfamilj som du kan försöka övertala att göra något speciellt ”framför” kameran.

Tyvärr är integrationen med Postens vanliga vykorttjänst, som göra att du också kan få kortet tryckt och skickat, minst sagt usel.

Den digitala julkortskampanjen ingår i en större kampanj som bland annat innehåller följande tv-reklam.

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Posten
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prinfo Linderoths i Göteborg storsatsar på reklam- och systemverksamheten

Ämnen i artikeln: Prinfo Linderoths
Ämnen i artikeln: Prinfo Linderoths
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturläget stärks ytterligare – men grafisk industri hänger inte med

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konfidensindikatorn för det totala näringslivet steg åtta enheter mellan oktober och november och indikatorvärdet ligger klart över den tidigare toppnoteringen från maj 2007. Samtidigt sjunker värdet för grafisk industri med fyra enheter.

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nässjötryckeriet köper företaget Sekme för mer riktad marknadsföring

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grey och Ogilvy i Sverige går ihop

Ämnen i artikeln: GreyOgilvy

De två byråerna ingår i samma internationella byrånätverk, Wpp, och säger att de går ihop för att skapa ett mer komplett erbjudande.

Resumé skriver att ”Processen med att skapa en ny svensk WPP-byrå av Ogilvy och Grey inleds idag. Den nya byrån blir runt 70 man stor och ska kunna ge fullservicebyråerna som DDB, Lowe Brindfors, F&B och McCann en match.”

Byrårna som ska utmanas är fram för allt DDB, Lowe Brindfors, F&B och McCann.

Ämnen i artikeln: GreyOgilvy
redaktionen@branschkoll.se
Annons