HP ska hitta tillväxt i grafisk bransch

Stefan Bergdahl är vd och Marcus Wollard är produktansvarig på HP Sverige.
Stefan Bergdahl är vd och Marcus Wollard är produktansvarig på HP Sverige. HP

Grafisk bransch ska växa med innovationer från HP.

HP lanserade nyligen två nya storformatsskrivare i sitt Latex-segment. Dessa marknadsförs och säljs via återförsäljare i de nordiska länderna men nu börjar HP Sverige parallellt jobba allt mer synligt på marknaden.

Marcus Wollard är produktansvarig och Stefan Bergdahl är vd på HP Sverige och de berättar för Branschkoll att man jobbar mer med att synas utåt.

HP är en av de stora teknikinnovatörerna i världen och lanserar ständigt nya produkter inom en lång rad områden konstant.

– Vi har insett att vi måste prata mer om våra innovationer, säger Stefan Bergdahl. Det finns så mycket spännande inom HP som marknaden inte känner till.

Men med detta sagt så förändras inte strategin kring försäljning av Latex-skrivarna som fortsatt går via tre återförsäljare i Sverige – Antalis, Papyrus och Spandex. I Norge och Danmark har man två ÅF i respektive land.

HP Indigo, de stora tryckpressarna från HP, säljs sedan länge av Visutech med stor framgång.

– Ju mer vi pratar själva med marknaden detso mer hjälper vi våra återförsäljare där ute, kommenterar Marcus Wollard.

Ökad efterfrågan

För HP Sverige handlar det både om att hjälpa sina återförsäljare men också om att sprida idéerna kring vad som är möjligt hela vägen till slutkunderna. På detta sätt vill man driva efterfrågan på den grafiska marknaden.

– Vi vill få slutkunderna att förstå vad som är möjligt helt enkelt, säger Stefan.

– Tillsammans med branschen ska vi få företag att göra fler affärer med hjälp av ny teknik från oss, fortsätter Marcus.

Hitta tillväxten i grafisk bransch

Stefan Bergdahl berättar att kontors- och hemmaprint nu minskar. 

– Vi måste hitta nya områden för tillväxt och då är den grafiska delen spännande, säger Stefan.

Områden som man ser som viktiga delar av utvecklingen just nu är dels personalisering men också dekor av alla de slag.

Annons

– Min personliga syn är att ”customization” är drivande, det kan till exempel handla om att foliera en takbox istället för att köpa ny vilket även är bra ur ett hållbarhetsperspektiv.

Det finns en lång rad områden som faller in i detta segment – heminredning, att anpassa ett kontor med små volymer tapeter, gardiner, glasfoliering och så vidare. Detta är ett stort tillväxtområde.

– Offentliga miljöer som till exempel sjukhus finns också här.

HP sjukhus
Dekor i offentliga miljöer är en stor möjlighet för grafisk bransch. (Bild: HP)

Det finns få begränsningar i vad som kan göras för att hjälpa människor och företag att kunna uttrycka sig mer personligt. 

– Tänk tvättmaskiner, kaffeapparater … att göra dessa personliga. 

Hela detaljhandeln fullkomligt exploderar av printad dekor och i takt med att tekniken nu blir enklare och mer tillgänglig finns det fler möjligheter för branschen att ta sig an nya produkter och hitta helt nya kunder.

Tryckerierna kan ta sig an nya marknader men en sak som krävs idag är en bra plattform för e-handel som man måste skapa tillsammans med sina kunder.

– Man måste bli duktig på ”online” för att dra trafik och intresse för det man gör, och här behövs en stor satsning göras i branschen, menar Marcus.

Det finns en stor potential i marknaden för den grafiska branschen.

– Jag är övertygad om att folk som till exempel spenderar pengar på en bil också vill lägga lite till för att få den personifierad.

– Vi ser ett stort intresse från marknaden, säger Marcus.

3D-print en framtid även i grafik bransch

Avslutningsvis pratar vi också om marknaden för 3D-print. Tekniken för additiv tillverkning börjar bli stabil och HP är en av de stora aktörerna och enligt Stefan Bergdahl börjar de som idag driver servicebyråer med 3D-print börjar få volymer.

– Det handlar fortfarande mest om att göra prototyper och inte att producera saker, berättar Stefan.

Här måste företag och kontruktörer ändra sitt sätt att jobba så att det anpassas till att fungera ihop med till exempel 3D-printade reservdelar i framtiden.

– Min vision är att det finns printrar i varje stad som kan producera reservdelar till både företag och privatpersoner. Det skulle vara optimalt för miljön, säger Stefan.

Ämnen i artikeln: HP
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons