HP samarbetar med Canva – siktar mot 25 miljoner tryck per år
HP och designplattformen Canva ingår ett ”flerårigt” globalt partnerskap inom print.
Nyheten om det inledda samarbetet med Canva var ett av ämnena på HP:s presskonferens i samband med Drupa-mässan i Düsseldorf. Enligt HP ska de tillsammans med Canva leverera en tillgänglig, skalbar och ”hållbar utskriftsupplevelse” till en större kundbas över hela världen via lokala printleverantörer.
Canva siktar på att expandera sin trycktjänst till 150 länder under 2026, vilket man säger möjliggör kortare leveranstider och avsevärt minskat koldioxidavtryck med lokal produktion.
Ska uppdatera plattformen
Canva startade 2013 och lanseringen av Canva Print kom 2017. På designplattformen kan användare designa för digital och tryckt publicering. En stor del av det som skapas kan också tryckas – vilket är allt från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och även kläder. Planen är att gå över till en ny uppdaterad plattform med design-till-print-tjänster i det nya HP-samarbetet 2026.
185 miljoner användare
Under presskonferensen på Drupa framkom att Canva i dag har 185 miljoner användare i månaden. Onlineplattformen finns i över 150 länder. Bland annat använder 95 procent av Fortune 500-företagen Canva.
Mål att öka print
Haim Levit, general manager för HP industrial print, säger att av de drygt 5 miljarder designer som skapas årligen i Canva, så går 0,2 procent vidare till print. Målet i ett första läge för HP:s och Canvas nya partnerskap är att höja siffran till 0,5 procent. Det skulle med cirka 5 miljarder designer innebära 25 miljoner trycksaker.
För att producera tryckjobben ska HP använda sitt globala nätverk med printleverantörer, både inom affärsområdena HP industrial print och HP large format.