Hot Screens vd utsedd till årets företagare
Hot Screens vd och ägare Fredrik Skanselid har utsetts till årets företagare i Kungsbacka och kommer nu att gå vidare till regionsfinalen.
Hot Screen har växt kraftigt de senaste åren berättar Skanselid:
– Vi har ökat med ca 20 procent varje år de senaste fem åren, och gått från 18 till 45 anställda.
Den kraftiga personalökningen har gjort att deras lokaler i Fjärås nu är trånga och håller just nu på att byggas ut med 4.000 kvadratmeter. En utbyggnad som kommer kunna dubbla produktionskapaciteten.
En avgörande del i utmärkelse till årets företagare sägs ha varit miljövänlig och hållbar produktion.
Samarbetar med Henri Lloyd
Sedan en tid tillbaka har bolaget samarbetat med Henri Lloyd och nyligen släppte modejätten en kollektion vid namn Freemantle där Hot Screen har haft ett finger med i utformningen.
Vi har tagit fram de reflekterande ränderna och Henry Lloyd-logotyperna som används på denna kollektion. Vårt bidrag av de reflekterande detaljerna på kollektionen tycker vi har lyft den snygga designen till en riktigt hög nivå, skriver de i ett nyhetsinlägg.
Bokhandlarnas försäljning minskar
I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.
Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)
Intresset för direktreklam ökar … och minskar
En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och
VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år
Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.
– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.
VHS-avtalet flyttas från VHS
Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.
Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck
– Intellecta effektiviserar sig till vinst
Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.
– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.
Pappersprishöjningarna i England
PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och
Sprid trycksakens lovord på Twitter
Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint
Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.
Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.
Gör så här:
Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.
Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.
PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica
Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.