Hot Screen syns i datorspel och amerikansk merch-försäljare inleder samarbete med stort spelbolag

Scooter

Vi har sagt det förr och vi tänker säga det igen, e-sport är påväg upp och produktmedia är en stor del av det.

Hot Screen tar steget in i gaming

Emma Nellie Örtendahl tycks vara lite av ett underbarn när det kommer till att köra vattenskoter. Hon är 20 år och har redan vunnit VM två gånger i rad och nu så har hon fått sin egen ”utmaning” i datorspelet Aqua Moto Racing Utopia, ”The Emma Nellie Challenge”. Spelet finns tillgängligt på PS4, Xbox, PC och Switch och går helt enkelt ut på att försöka slå Emma i ett race.

Så vad har det att göra med promotion? Om du tittar på skoterns framsida ner till höger så ser du Hot Screens logga. Bolaget är nämligen en av Emma Nellies sponsorer (enligt ett Facebook-inlägg) och loggan som i vanliga fall sitter på den fysiska vattenskotern har nu fått följa med in i den digitala världen. Det här är ett häftigt och nytt sätt att få ut sitt varumärke till målgrupper som eventuellt inte har Hot Screen top of mind i vanliga fall.

En stor aktör inom idrotts-merchandise inleder samarbete med ett av världens största spelföretag

Låt oss ta vattenskotern över Atlanten till USA där Blizzard (ett stort spelföretag) inlett ett samarbete med Fanatics som är en stor digital återförsäljare av sportswear från bland annat NBA, NHL och NFL.

Annons

Fanatics ska ta fram och sälja merchandise från lagen i Overwatch Leauge som är en e-sportliga för spelet Overwatch, precis som Allsvenskan är för fotboll i Sverige. I Overwatch Leauge tävlar de som är bäst i världen på spelet mot varandra och deras fans köper tröjorna och mössor med lagens logotyper, precis som vissa köper en tröja från Hammarby eller Kalmar FF.

Spelet har över 40 miljoner spelare världen över och samarbetet ska gälla flera år framöver.

– När vi går framåt med det här samarbetet så ska vi börja sälja några av de produkterna som redan finns, men också designa egna produkter, kläder till fansen. Vi kommer också kontraktera underleverantörer för huvudbonader och andra sorters produkter. Vi ska också skapa riktigt häftiga livsstils-produkter och kommer samarbeta med Blizzard (som gjort spelet) för att ta fram dessa, säger Ross Tannenbaum, ansvarig för specialprojekt på Fanatics, skriver ASI.

Overwatch
Bild: Spelet Overwatch, Blizzard.

Det är Fanatics första e-sportsavtal och bolaget kommer ta fram en webbshop för Overwatch Leauge där alla lagens produkter finns samlade. Vidare så kommer de ha temporära butiker i samband med tävlingar och turneringar som anordnas av Overwatch Leauge.

– Vi fortsätter vårt arbete med att hitta rätt partners för att bygga upp Overwatch Leauge. Ett av de stora områdena i detta arbete är att bygga varumärken för de olika lagen och ge fansen service i form av merchandise, säger Brandon Snow, chief revenue officer på Blizzard.

Spelbranschen växer

Hela spelbranschen växer, och bara själva tävlingsmomentet e-sport genererade 655 miljoner dollar i försäljning 2017, i år kommer den siffran troligtvis passera 900 miljoner dollar. Bland de potentiella kunderna finns exempelvis professionella lag och streamers (folk som spelar dator hemma och sänder det live) med många följare. Vissa streamers har miljontals följare och en stor del av deras intäkter kommer från just merchandise.

Annons

Elanders klimatkalkylator på webben

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral

I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet

Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.

Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.

Betalningsvilja på nätet 2010

Annons

Källa: IRM-Media

Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.

Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.

– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator

Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kapero breddar med konsult inom medieområdet

Ämnen i artikeln: Kapero

Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.

Ämnen i artikeln: Kapero
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan den digitala boken utvecklas

I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.

Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.

Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.

De tre koncepten som tas upp i filmen är:

Annons

Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.

Coupland – ett ”Facebook” för böcker.

Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.

Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Därför ska alla störa tryckerichefen”

Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.

– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.

Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Ämnen i artikeln: AntalisMap

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

Ämnen i artikeln: AntalisMap
redaktionen@branschkoll.se
Annons