Hot Screen syns i datorspel och amerikansk merch-försäljare inleder samarbete med stort spelbolag

Scooter

Vi har sagt det förr och vi tänker säga det igen, e-sport är påväg upp och produktmedia är en stor del av det.

Hot Screen tar steget in i gaming

Emma Nellie Örtendahl tycks vara lite av ett underbarn när det kommer till att köra vattenskoter. Hon är 20 år och har redan vunnit VM två gånger i rad och nu så har hon fått sin egen ”utmaning” i datorspelet Aqua Moto Racing Utopia, ”The Emma Nellie Challenge”. Spelet finns tillgängligt på PS4, Xbox, PC och Switch och går helt enkelt ut på att försöka slå Emma i ett race.

Så vad har det att göra med promotion? Om du tittar på skoterns framsida ner till höger så ser du Hot Screens logga. Bolaget är nämligen en av Emma Nellies sponsorer (enligt ett Facebook-inlägg) och loggan som i vanliga fall sitter på den fysiska vattenskotern har nu fått följa med in i den digitala världen. Det här är ett häftigt och nytt sätt att få ut sitt varumärke till målgrupper som eventuellt inte har Hot Screen top of mind i vanliga fall.

En stor aktör inom idrotts-merchandise inleder samarbete med ett av världens största spelföretag

Låt oss ta vattenskotern över Atlanten till USA där Blizzard (ett stort spelföretag) inlett ett samarbete med Fanatics som är en stor digital återförsäljare av sportswear från bland annat NBA, NHL och NFL.

Annons

Fanatics ska ta fram och sälja merchandise från lagen i Overwatch Leauge som är en e-sportliga för spelet Overwatch, precis som Allsvenskan är för fotboll i Sverige. I Overwatch Leauge tävlar de som är bäst i världen på spelet mot varandra och deras fans köper tröjorna och mössor med lagens logotyper, precis som vissa köper en tröja från Hammarby eller Kalmar FF.

Spelet har över 40 miljoner spelare världen över och samarbetet ska gälla flera år framöver.

– När vi går framåt med det här samarbetet så ska vi börja sälja några av de produkterna som redan finns, men också designa egna produkter, kläder till fansen. Vi kommer också kontraktera underleverantörer för huvudbonader och andra sorters produkter. Vi ska också skapa riktigt häftiga livsstils-produkter och kommer samarbeta med Blizzard (som gjort spelet) för att ta fram dessa, säger Ross Tannenbaum, ansvarig för specialprojekt på Fanatics, skriver ASI.

Overwatch
Bild: Spelet Overwatch, Blizzard.

Det är Fanatics första e-sportsavtal och bolaget kommer ta fram en webbshop för Overwatch Leauge där alla lagens produkter finns samlade. Vidare så kommer de ha temporära butiker i samband med tävlingar och turneringar som anordnas av Overwatch Leauge.

– Vi fortsätter vårt arbete med att hitta rätt partners för att bygga upp Overwatch Leauge. Ett av de stora områdena i detta arbete är att bygga varumärken för de olika lagen och ge fansen service i form av merchandise, säger Brandon Snow, chief revenue officer på Blizzard.

Spelbranschen växer

Hela spelbranschen växer, och bara själva tävlingsmomentet e-sport genererade 655 miljoner dollar i försäljning 2017, i år kommer den siffran troligtvis passera 900 miljoner dollar. Bland de potentiella kunderna finns exempelvis professionella lag och streamers (folk som spelar dator hemma och sänder det live) med många följare. Vissa streamers har miljontals följare och en stor del av deras intäkter kommer från just merchandise.

Annons

Skogsindustrierna stödjer FSC och PEFC med medlemskap

Skogsindustrierna som är branschorganisation för massa- och pappersindustrin har ansökt om medlemskap i Svenska FSC och i Svenska PEFC.

I ett pressmeddelande skriver organisationen att bakgrunden till ansökningarna är att man ser certifiering av skogsbruk och skogsprodukter som ett kraftfullt sätt att stödja utvecklingen av ett ansvarsfullt hållbart skogsbruk. Man skriver också att man ”avser att engagera sig i den fortsatta utvecklingen av certifieringssystemen”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnaden för programlicenser ökar

Totalt sett blir det cirka tio procent billigare varje år att ”driva” en dator. Men minskningen beror mest på att hårdvaran bli billigare – priset på mjukvara tar varje år större del av den totala it-budgeten.

Computer Sweden (15/10-10) skriver  att mellan 2005 och 2009 har totalpriset för att driva en windowsserver halverats. Andelen som mjukvaran står för har nästan fördubblats och utgör 20 procent av totalkostnaden.

Detta gäller för serverdrift och för datorer med kontorsprogram – alltså inte för grafiska applikationer. Eftersom it-relaterade frågor blir en allt större del i det grafiska företaget är det viktigt att ha en strategi för hur man hanterar den ökande licenskostnaden.

Alternativ är tex öppen källkod som idag erbjuder fullgoda alternativ för t ex Officepaketet respektive mail- och kalenderfunktioner. Openoffice och Googles app-tjänster är två exempel som man bör titta på.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny standard för grön it

Det saknas en standard för begrepp och arbetsmodeller inom området grön it och det hämmar utvecklingen inom detta område. Därför har nu svenska SIS påbörjat ett arbete med att ta fram en ny standard som ska hjälpa företag att jobba med grön it.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheterna i branschens checklista för dokument till tryck

I somras kom en kraftigt uppdaterad version av checklistan för digitala dokument som är kopplade till ALG. Den är nu anpassad till ALG som uppdaterades tidigare i år och stämmer nu också bra överens med det rådande tekniska läget i branschen. Checklistan kan användas av alla som skapar dokument som ska tryckas.

Det är branschens organisationer på leverantörs- och kundsidan som står bakom checklistan. Det är alltså ett ”balanserat” branschgemensamt dokument där både leverantörer och kunder har varit med och jobbat fram innehållet.

Nedan kan du läsa om nyheter och andra förändringar som gjorts i den nya versionen och hur checklistan är ”kopplad” till ALG.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediagallerian outsourcar tryck till Litografia Alfaprint

redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 svenska marknadschefer – hur många känner du?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Miljöpartister vill stoppa oadresserad direktreklam

Ämnen i artikeln: direktreklamODR
Ämnen i artikeln: direktreklamODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten och Google lanserar ”Reklamfixaren”

Posten och Google inleder ett samarbete där fysiska och digitala kanaler kombineras. Genom en webbaserad tjänst som både innehåller Googles sökordsmarknadsföringsverktyg AdWords och Postens direktreklamtjänster kan småföretag nå nya och befintliga kunder i både analoga och digitala kanaler.

– Att Posten nu inleder samarbete med Google, världens ledande företag inom digitala tjänster, visar att vi är många som ser den enorma styrkan för företag i att kombinera användandet av fysiska och digitala kanaler i sin kommunikation, säger Andreas Falkenmark, chef för affärsområde Meddelande i Sverige på Posten Norden.

Posten har på webbsidan samlat olika verktyg för att skapa en direktreklamkampanj: målgruppsurval, utformning, tryck och distribution. Genom att koppla sökord till kampanjen kan man också visa annonser om den egna verksamheten när någon söker på Google.

I ett pressmeddelande skriver man att företag med Reklamfixaren kan skapa både adresserade och oadresserade direktreklamkampanjer.

Testa på www.reklamfixaren.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny teknik sänker kostnaden för papperstillverkning med tio procent

I ett projekt på forskningsbolaget Innventia (tidigare STFI Packforsk) utvecklar man ett nytt sätt att tillverka papper. Nordisk papperstidning skriver om den nya tekniken Aq-Vane som kan minska mängden fibrer och energi som går åt till ett papper med tio procent.

Ett pappersbruk som tillverkar 450 000 ton papper per år kan göra en besparing på cirka 120 miljoner kronor.

– Vi har skräddarsytt en ny typ av obestruket papper, av samma typ som används i Ikea-katalogen, säger Daniel Söderberg, Innventia, till Nordisk papperstidning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marknadsavdelningens utmaningar – ROI och sociala medier

Sveriges Annonsörer har i samarbete med Novus låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov.

Sociala medier är utan tvekan den trend som anses vara viktigast att ta till sig just nu. På andra plats i listan ligger ”avkastning på marknadsinvesteringar” som 50 procent av marknadsavdelningarna anser vara en viktigt fråga.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer

– Sociala medier ses allt mer som en självklar del av mediemixen men utmaningen är att få in det på ett naturligt och affärsdrivande sätt i verksamheten, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och fortsätter:

– Det har tagit tid för många att förstå att sociala medier inte bara rör ens privata sfär, att det också kan användas i den kommersiella vardagen.

Annons

Undersökningen är genomförd i Sveriges Annonsörers annonsörpanel i samarbete med undersökningsföretaget Novus. Så här svarade cirka 200 marknadschefer på frågan:

Vilka av följande trender inom marknadskommunikation är viktigast att ta till sig just nu? (Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.

1. Sociala medier, 62 %
2. Avkastning på marknadsinvesteringar, 50 %
3. Varumärkespositionering, 40 %
4. Kundnöjdhet, 39 %
5. CSR (Corporate Social Responsibility), 34 %
6. SEO (Search Engine Optimization), 30 %
7. Word of mouth, 23 %
8. Marknadsföring i mobila enheter, 23 %
9. Miljömarknadsföring, 16 %
10.  Lojalitetsprogram, 16 %
11.  Branding, 14 %
12.  Rörlig bild, 12 %
13.  Segmentering, 11 %
14.  Annat, 3 %

I samma undersökning ställdes frågan om vilken kompetens marknadsavdelningarna behöver rekrytera under de kommande två åren. Även där återspeglas behovet av att skaffa en större kompetens inom webbkommunikation och sociala medier.

Fråga:
Vilken kompetens behöver ni förstärka på er marknadsavdelning inom två år?
(Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.)

1. Webbkommunikatör, 30 %
2. Kommunikatör sociala medier, 27 %
3. Strateg sociala medier, 22 %
4. Onlinemarknadsförare, 16 %
5. Grafisk kommunikatör/producent, 13 %
6. Omvärldsbevakare/planner, 12 %
7. Webbutvecklare, 11 %
8. Webbanalytiker, 10 %
9. Pressansvarig, 8 %
10. Vet inte, 14 %
11. Annat, 10 %

redaktionen@branschkoll.se
Annons