Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer
Hotscreen ökar kraftigt och Branschkoll har pratat med vd Fredrik Skanselid.

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

Hot Screens åttonde(!) produktionslinje saknar bara sitt hjärta, en screen-press från japanska Sakurai. Men Skanselid räknar med att pressen är på plats och linjen i drift innan nyår.

– Vi har ökat med 30 procent sedan semestern och omsättningen i år kommer landa någonstans mellan 125 och 130 miljoner jämfört med strax över 100 miljoner 2020. Det är jätteroligt att få investera och bygga linjer i vår nya tryckhall som ju blev klar i början av 2020 precis innan pandemin bröt ut, säger Skanselid och fortsätter:

– Linje 7 var den första i nya tryckhallen och den blev klar i februari i år och nu är alltså linje 8 snart på plats och vi funderar faktiskt redan nu på att trycka på knappan för linje 9 och få iväg den beställningen innan årskiftet.

”Det handlar inte om att öka kapaciteten utan om att hinna med de jobb som kommer in”

linje 8 hot screen
I förgrunden syns produktionslinje 8 hos Hot Screen, jämfört med nummer 7 i bakgrunden saknas än så länge tryckpressen.

Den nya linjen kommer, vid tvåskift, betyda en kapacitetsökning med 17-19 procent och det är för att kunna hantera de volymer som Hot Screen behöver hantera förklarar Fredrik.

– Mellan tumme och pekfingret har vi ökat från 100 till 130 miljoner i år, den ökningen motsvarar hela våra omsättning 2014, så tillväxttakten har gått fort och nu behöver vi öka kapaciteten ytterligare för att hinna med de jobb som kommer in.

Annons

Var kommer tillväxten ifrån?

– Det är en kombination av att våra kunder växer samtidigt som vi tar in mycket nya kunder. Vi expanderar geografiskt och ökar både i Finland, Norge och Europa. Och så får vi in många fina koncerner som kunder i Norden, mycket tack vare våra satsningar på webbshopps-lösningar och EDI-kopplingar. Och så självklart tack vare vårt miljöfokus och våra riktigt snabba leveranser, berättar Fredrik.

”Det ska vara streamlinat, det är en del av vårt koncept”

Just nu väntar man alltså på tryckpressen till den nya linjen och funderar på att beställa ytterligare en linje och enligt uppgift har man plats för upp till fem linjer till, efter nummer 8, så potentiellt hela 13 linjer!

En viktig del av Hot Screens koncept är att alla deras trycklinjer är identiska.

– Alla maskiner ska vara likadana så alla våra operatörer kan göra dem, enklare med reservdelar och så smidigt och likriktat som möjligt, streamlinat helt enkelt, det är en del av vårt koncept avslutar Skanselid.

Söker fyra nya medarbetare

Ny produktionsutrustning betyder ofta att man också behöver personal. Hot Screen söker just nu fyra nya medarbetare till framförallt produktionen och mer om det kan du läsa på vår sida för lediga jobb.

LÄS OCKSÅ: Hot Screens futuristiska showroom blir länken mellan Fjärås och Europa

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons