Hot Screens futuristiska showroom blir länken mellan Fjärås och Europa

Showroom
Philip Tornberger som jobbar med webb och marknad på Hot Screen är redo att spela in filmer till Onlinemässan i det nya showroomet som han varit med och tagit fram.

I dagarna invigde Hot Screen sitt nya showroom med att spela in filmer inför Nordic Profile Fair. Showroomet är ett showroom i tiden och för framtiden utrustat med allt som behövs för att kunna göra grymma videopresentationer och hålla både digitala och fysiska möten.

Projektledare för det nya showroomet har Philip Tornberger på Hot Screen varit, han berättar för Branschkoll:

– Vi har byggt ett nytt showroom som vi tänker skall användas vid kundmöten på plats hos oss eller för digitala möten och mässor. Därför har vi redan från starten valt att satsa på att digitalisera rummet, med två stycken 4K videokameror och ett mixerbord där man enkelt kan styra vilken kamera som skall visas.

För att få allt på plats har man samarbetat med Ratius Mässbyrå som hjälpt till med att skapa ett rum som lämpar sig just för att spela in film och hålla utbildningar. Men som såklart även fungerar utmärkt vid fysiska möten.

Tanken är att det ska motsvara en fysisk mässmonter

hot screen inspelning
Premiär för nya showroomet, filmer spelas in till Onlinemässan, framför kameran ser vi Hot Screens försäljningschef Fredrik Axelsson berätta om värmetransfer.

– En av tankarna med rummet var att det skulle motsvara en fysisk mässmonter. Därför har vi valt att efterlikna den montern vi normalt sett har på våra fysiska mässor. I montern har vi valt att visa våra olika varianter av värmepressar så väl som vårt utbud av värmetransfer, förklarar Philip Tornberger.

Annons

Och vad passar bättre med en ”fysisk mässmonter” med digitala tillbehör inför den stundande Onlinemässan som PWA anordnar. Och det var just det här som blev premiären för det nya showroomet där man nu spelat in fem filmer till mässan.

En viktig pusselbit i kommande europasatsningen

Det nya showroomet har varit inplanerat ett tag, men pandemin har påskyndat processen och nu ser man det som en viktig pusselbit för att nå ut i Europa.

– Redan när vi byggde ut vår fastighet förra året planerade vi för bygget av detta rummet, men projektet påskyndades av pandemin och för att vi skulle ha möjlighet att medverka på digitala mässor. Vi ser stora möjligheter i att använda rummet för digitala kundbesök, där det av geografiska skäl inte är möjligt att träffas, berättar Hot Screens försäljningschef Fredrik Axelsson och fortsätter:

– Speciellt viktigt blir detta i vår kommande europasatsning. Sedan tre år tillbaks har vi verksamhet i Finland. Där har vi haft en bra tillväxt och nu har vi anställt ytterligare en säljare. Nästa steg är Norge där vi tänker oss ett liknande upplägg. Efter detta är övriga Europa vårt självklara mål, och redan nu smygstartar vi med digitala marknadsföringskampanjer för att öka vår digitala närvaro och driva trafik till vår hemsida som redan finns på fyra språk.

”Digitaliseringen är en självklarhet”

– Vi ser digitaliseringen som en självklarhet i vår verksamhet och har under många år satsat på olika digitala lösningar i form av marknadens bästa webbshop, EDI-lösningar, automatiseringar av hela beställningsflödet, egenutvecklad app för logistiklösningar med mera. Med detta rum är vi rustade för framtiden, avslutar Fredrik Axelsson.

showroom hotscreen 3
En översiktsbild av Hotscreens nya showroom, kameror, ljussättning, maskinpark och digitala hjälpmedel kommer samman i ett modernt showroom.
hotscreen 4
Bild tagen från andra hållet.
Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris

verdigris logo

Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons