Har Swagg byggt branchens fetaste showroom? En bit av Brooklyn i Västberga industriområde

Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.
Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.

Häng med till Swaggs unika showroom med inspiration från världsstaden New York och modebranschen ska man ge kunderna en shoppingupplevelse i världsklass.

I en K-märkt fastighet i Västberga Industriområde i Stockholm håller textiltryckeriet och återförsäljaren Swagg till, på våning tre i huset finns produktionen och säljstyrkan sedan länge. Men det är för att besöka bottenvåningen i huset som Branschkoll är på besök, där har Swagg byggt ett helt nytt showroom på 250 kvadrat, eller för använda vd:n Dean Laxs ord ”Vi har tagit bottenplattan i kåken och byggt ett showroom och fått till en jäkligt New York-ig vibe”.

– Jag har inte sett ett sådant här showroom tidigare i Sverige i vår bransch utan det påminner ju mer om något från modebranschen och det är så med Swagg, vi är inte som alla andra. Inspirationen här är hämtad från stadsdelen Brooklyn i New York med spröjsade fönster, golv i råbetong och frilagt tak, säger Swaggs vd Dean Lax när han tar emot mig i det showroom han lagt ner sin själ i det senaste året och som nu även fungerar som hans kontor.

Och det råder ingen tvekan om att det är unikt, 250 kvadrat showroom med två kontorsplatser där Dean och hans närmsta kollega Ellen Duell sitter. Ett 40-tal varumärken finns representerade, många i sin autentiska miljö, barvagnen har whiskyn i karaffer tillverkade av Orrefors, egenutvecklade doftljus står i fönstren och racks fyllda av kläder från varumärken Swagg jobbar med står längs med väggarna.

”Som en stor godisaffär, du lämnar alltid med mer än du tänkte”

swagg biljard spel
Gästerna ska inte behöva ha tråkigt i Swaggs showroom, här finns bland annat arkadmaskiner och biljardbord. Och i bakgrunden skymtar en tavla från en känd grafittikonstnär.

Arkadspel profilerade med Swaggs logotyp finns i lokalerna och ett biljardbord där det står Swagg på duken, som såklart går i bolagets lila färg.

– Vi har köpt arkadspelen från Arcade Dreams i Linköping, de är specialiserade på brandade spellösningar säger Dean, samtidigt som han drar igång Streetfighter II och proklamerar att det är ett riktigt klassiskt fightingspel innan han får tokstryk av datorn.

Han stänger av spelet och vandrar bort till biljardbordet istället, där berättar han att planen är att ha en inflyttningsfest nu i höst eller till våren, ”köra biljardtävling, dricka några öl och bjuda in massa kunder”.

– Det har ju tyvärr blivit lite svårare att få hit kunderna och vi har fått justera om våra förväntningar på omsättning och resultat i år. Många av kunderna har såklart tuffare tider även de och måste fokusera på kärnverksamheten, men när vi väl får hit dem är det som att besöka en stor godisbutik, du lämnar alltid med mer än du hade tänkt dig.

Och det är enkelt att förstå hur det går till med så mycket produkter, så trevligt presenterade, ett ödmjukt, nästan industriellt, ja okej då – ett ”New York-igt” provbås står i mitten längs med ena väggen. Här kan kunderna prova grejerna på plats och det kommer faktiskt en kund medan Branschkoll är på besök. Hans stryker runt bland kläderna, ställer frågor och botaniserar bland Stanley/Stellas senaste kollektion.

showroom1
Delar av showroomet. Till vänster syns Stanley/Stella till vilka Swagg är ”official dealer”, som fått sin egna vägg med dubbla racks.
showroom 2
Andra änden av showroomet, här är det mer fokus på bad/spa, huvudbonader och vattenflaskor.

– Man kan säga att det rör sig om ”curated fashion, alltså selected by Swagg” vi har valt ut produkter i en kvalitetsnivå och en prisnivå som ligger i linje med Swagg som varumärke och som täcker många produktområden, säger Dean på frågan om hur de tänkt kring det utbud som visas upp i lokalerna.

Och flera leverantörer har velat vara med och synas i det här sammanhanget och gett lite extra. Det kan röra sig om gratis prover, eller dedikerade account managers, vissa leverantörer vill också vara med och hjälpa till och pitcha när vi träffar kunder här. Många av de leverantörer som kommit på besök har sagt att i det här sammanhanget vill vi finnas och exponeras, berättar Dean.

– Kunderna kommer ofta 3-4 pers från kontoret och blir nästan lite nippriga när de kommer hit, de får en otrolig entusiasm och köpglädje så ja, det är en positiv kundupplevelse, säger Dean.

dean ellen
Radarparet Dean Lax och Ellen Duell har båda två sitt kontor i anslutning till showroomet. Där Ellen gjort lite av en ”Harry Potter-resa” och gått från skrubben till Hogwarts (mer om det nedan).

Tagit fram ett eget varumärke – ”Har man tight budget ska man hålla sig borta”

Men det är inte bara produkter från leverantörer som gömmer sig i showroomet, Swagg har tagit fram sitt egna varumärke med riktigt högkvalitativa kläder i bomull tillverkade i Portugal.

– En tisha kostar 250 spänn ex tryck, 650 kronor för en hoodie, det är dundergrejer som finns i lager men har man en tight budget ska man hålla sig borta. Vi är som sagt inte som alla andra och ville hitta ett segment där vi har något som andra inte har. De här produkterna används vid brandbuildning och när man ska dela ut till folk som är vana att få en viss kvalitet annars används inte grejerna. Det är vårt egna varumärke, vi har produkter på lager och det tillverkas i Portugal, det är dyrt med tillverkning där men ger ingen huvudvärk med kvalitetssäkringen, säger Dean om det egna nyutvecklade varumärket.

En annan populär och lite annorlunda produkt är Swaggs svensktillverkade strumpor.

– Nästan alla som kommer hit vill ha med strumpor i offerten också när de får reda på att de är vävda i Sverige, säger Dean.

Krympinflation, ordervärde och slutet på sötebrödsdagarna (åtminstone för oss)

dean lax 2
Dean har ett höj- och sänkbart skrivbord med dubbla skärmar, men trivs bäst med att arbeta vid bardisken med sin laptop, enkelt och mobilt, härifrån navigerar han lågkonjunkturen, inflationen och priset på ekologisk bomull.

– Vi märker att de sötebrödsdagar branschen haft senaste 1,5 år efter pandemin med många mässor och event nu delvis är över, åtminstone för oss, och man får gneta mer för att få in kunderna. Vi har ökat våra investeringar i digital marknadsföring det här året men ännu inte sett så stora effekter av det. Ordrarna finns kvar men ordervärdet har generellt minskat en aning, med det är kanske inte så konstigt med tanke på lågkonjunkturen näringslivet och de svenska hushållen gått in i det här året säger Dean om marknadsläget.

Vilken produkt är tuffast?

– Organic cotton är tufft, de priserna hade börjat sticka iväg redan innan kronfallet och inflationen kom, så kunden ifrågasätter priset på de produkterna, det är olyckligt men vad kan man göra, man kan inte köra ner det i halsen på dem. Jag tror leverantörerna kommer börja gå ner i bomullsvikt för att kompensera för de tuffare tider som kommer, en del har redan börjat, det blir en form av krympinflation på samma sätt som att innehållet i flingpaketet minskar, säger Dean och fortsätter:

– Swagg kommer från två exceptionella år med omsättningsrekord och bra marginal och med det i ryggen hade vi såklart stora förhoppningar på 2023 men med det världsläge som råder med krig, högre priser och en svag krona med mera så har vi fått skruva ner de förväntningarna lite, med det sagt är vi fortsatt nöjda med det vi har och har stor tilltro till vår riktning framåt.

Vad har du investerat i showroomet?

– Mindre än man kan tro, jag har dragit i många trådar och utnyttjat tjänster.

Oavsett hur stor investering varit i kronor och ören så har man gått från ett showroom på 20 kvadrat med en trött soffa och lite varuprover till 250 kvadrat i en unik miljö som kommer fortsätta generera värde en lång tid framöver. Och så har Ellen Duell fått ett nytt kontor (som skulle kunna liknas med Hogwarts jämfört med där hon satt innan).

– Jag satt i en skrubb innan, säger Ellen.

Annons

– Nja, du satt i ett gammalt arkiv bakom en brandklassad dörr säger Dean och skrattar.

Vad har Håkan Hellström, Ruben Östlund och Moonica Mac gemensamt?

merch moonica
Rykande färsk merch påväg till den populära sångerskan Moonica Mac.

Samtliga vänder sig till Swagg för att få hjälp med merch och annat. Ja även om det är lite tuffare tider nu på Swagg och för branschen i stort så trillar det fortfarande in häftiga uppdrag från kändisar och artister titt som tätt. Och kanske är det därför man nyligen bytt ut sin tagline från ”Swagg – tryck – brodyr – textil” till ”Swagg – creative merchandise”.

Håkan Hellström har nyss avslutat sin turné där han bar en specialsydd kavaj av sammansatta broderade tygbitar, där Swagg varit inblandade i delar av tillverkningsprocessen. Och i samband med att Ruben Östlunds succéfilm Triangle of Sadness hade premiär förra hösten hjälpte man till att trycka en capsule collection (alltså en mindre sammarbets-kollektion) med olika motiv från filmen till det svenska klädvarumärket CDLP.

Och när Dean tar mig på en snabb rundvandring genom produktionen så trycker man merch för fullt till den allt mer framgångsrika svenska sångerskan Moonica Mac.

– Ja vi får faktiskt göra en del artsy fartsy grejer, säger Dean som hellre vill prata om den logistikkapacitet man har på Swagg som just nu ska skicka ut unika löparkläder till 100 olika ”löpartribes” runt om i Sverige, med screentryck direkt på polyester. ”Det är inte så många som kan screentrycka direkt på polyester och med miljöcertifierade färger dessutom” förklarar Dean och jag nickar och säger att nu är det dags att vi slutar prata, annars blir artikeln för lång.

  • Swagg grundat 1984 av Dave Lax (Deans Pappa)
  • Huserar på Elektravägen 5 i Hägersten
  • Har 15 anställda och omsatte strax under 46 miljoner kronor vid senaste bokslutet
  • Har traditionellt sysslat främst med förädling men har nu omfattande återförsäljning också
  • Nyss byggt ett storslaget showroom på bottenvåning av sina lokaler
  • Kända för kreativ merch och swag till artister, filmindustrin, techbolag, startups och bryggerier
dean och dave
Far och son Dave och Dean Lax. Medan Dean ringer in affärer från bottenvåningen smyger Dave runt i produktionen och viker tillbaks de t-shirts som Dean rotat runt i för att visa mig hur trycket ser ut. Tillsammans med den tekniskt smarta brodern Douglas som byggt upp tryckeriets workflow-system från grunden så styr man familjeföretaget Swagg.
Annons

De installerar första inkjetbjässen i Europa

Kunden producerar över 250 miljoner personaliserade DM-utskick om året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skuldtyngd byråkoncerns bolag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossist på obestånd

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skånetryckeri investerar i digitalpress

CIC 00040 stage RGB 1800

Ökar tryckkapaciteten och väljer inline efterbehandling för att kunna producera färdiga produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir förpackningsjättens chef i norra Europa

2024 Highres 6 2 1800

”I Nordeuropa har vi ett starkt team och en mängd spännande möjligheter framför oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tysk maskintillverkare i knipa – måste strypa kostnader

I process för att göra en omstrukturering av bolaget för att undvika konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skogsjätte får ny ekonomidirektör och divisionschef för Packaging solutions

Pressbilder

Båda startar på sina nya positioner senast i början av nästa år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt affärssystem får partner i Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer ger svar om den pågående rekonstruktionen.

I en tidigare artikel avslöjade Branschkoll att Arkitektkopia ansökt om en rekonstruktion av bolaget.

I det korta perspektivet finns leverantörsskulder frysta på omkring sju miljoner kronor. Utstående fodringar som ska betalas inom det närmaste halvåret. Det säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia, till Branschkoll.

Han förtydligar att det främst är utstående leverantörsskulder som ska betalas inom ett halvår. Arkitektkopias skatteanstånd avseende covid-19, återbetalningar bolaget ska göra på 19,2 miljoner, har man sedan tidigare en längre avbetalningsplan på några år framåt för.

– Skatteanståndet har vi i plan att betala tillbaka, säger han och poängterar att det inte är det primärt som gör att rekonstruktionen görs nu.

Kostnader högre än förväntat

Vi frågar Gunnar Duintjer om varför Arkitektkopias ansökan om rekonstruktion kommer nu. Det trots att Arkitektkopias stora förändringsarbete och besparingsprogram påbörjades redan under 2023.

Vad är det som gör att den här rekonstruktionen kommer nu under sommaren, för kostnaderna som flytten till Göteborg och personalkostnader är väl sådant som ni vetat om ganska länge, som legat enligt plan?

– Ja men sedan har kostnaderna blivit högre än vad vi har förväntat oss. Och i paritet med att marknaden fortfarande är ganska svag så har vi hamnat i ett sådant läge. Vi har hela tiden vetat om att vi skulle ha ett tufft läge och vi har haft en plan för hur vi ska hantera det och fram till i juli trodde vi att vi skulle klara ut det här. För den långsiktiga planen har varit klar under lång tid. Vi vet ju att vi kommer ur den här kostnadsstrukturen som vi har haft och som varit för hög. De besluten är redan tagna, men besparingarna har inte slagit in än. De slår in under augusti till oktober, säger han och fortsätter:

– Så det här är en tillfällig likviditetsbrist som uppstår. Vi kommer inte kunna betala räkningarna på kort sikt, men vi har i grund och botten en sund verksamhet och den hade varit sund om vi inte hade haft de höga extraordinära kostnaderna. Det kan man också se i vår prognos för 2025. Där har vi ett bolag som är lönsamt.

Vilka kortsiktiga kostnader är det främst, som du själv säger, har varit högre än förväntat?

– Dels är det flyttkostnader för maskiner, men också andra rekonstruktionskostnader i form av att vi haft dubbla anställda under en längre period mot vad vi kanske trodde att vi skulle ha. Så det är en hel del kostnader som är av tillfällig art, säger han och poängterar att det handlar om tillfälliga kostnader som de vet försvinner under hösten.

Nedskrivning av skulder

Vad skuldnedskrivningen kan tänkas bli, det man förr kallade ackordet, är en förhandlingsfråga och något han inte kan uttala sig om:

– Jag kan inte svara på det i dagsläget. Det vet inte rekonstruktören heller. För min egen del är det första gången jag varit med i en rekonstruktion förutom när vi själva har varit fordringsägare i andras rekonstruktioner.

Vad hoppas du på då?

Annons

– Vi har givetvis en ambition att göra det bästa för dem som har fordringar på oss. Det är en grund. Vi ser att vi kommer att ha ett företag som har fortsatt livskraft. Och de leverantörer och företag som vi har och som har fordringar på oss är viktiga för oss – både nu och framåt. Så det är klart, vi önskar givetvis framåt att det ska orsaka så liten skada för dem som möjligt, säger han och tillägger för sammanhanget att han tycker det är viktigt att nämna att den nya rekonstruktionslagen som trädde i kraft 2022 är betydligt tuffare och ställer högre krav på företag som ansöker om rekonstruktion. Därför har man också valt att vara transparenta och delat delar av företagets affärsplan i sin rekonstruktionsansökan.

– Du måste kunna påvisa att bolaget har en långsiktig överlevnadsförmåga och som kommer att kunna vara stabilt lönsamt under längre tid framöver. Det tycker jag vi kan göra och tingsrätten håller med om det. Vi har egentligen aldrig tvivlat på det själva. Däremot hade vi givetvis helst sluppit att behöva genomföra en rekonstruktion nu. Men vi hamnar i det läget tack vare att vi har fått högre extraordinära kostnader än vad vi hade förväntat oss. Sen är det så att det fortfarande är en ganska svag marknad, säger han men poängterar att de trots det inte har sett några förluster på kundsidan.

Fortsätta följa planen

Arkitektkopia har i dag tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. All produktion och leveranser av storformat, expoprodukter och digitalt tryck finns sedan i april i år i Göteborg. Tillsammans med tolv franschisetagare är Arkitektkopia representerade på 20 orter i Sverige.

Huvudkontoret i Stockholm, med kontor och oförändrad säljstyrka, kommer att flytta in i nya lokaler under fjärde kvartalet i år, enligt Duintjer.

Hur kommer verksamheten se ut ett år framåt?

– Vi har gjort en stor förändringsresa under 2023 och 2024. Vi har en tydlig plan för hur Arkitektkopia ska utvecklas fram till 2030. Den planen fortsätter vi följa. Det här är en tillfällig likviditetsbrist. Det förändrar inte den långsiktiga planen.

Hur lång tid tror du att rekonstruktionsprocessen kommer att ta?

– Tre till sex månader.

Vad hoppas du ska komma ut av detta?

– Givetvis hoppas jag att Arkitektkopia kommer stärkt ur det här och att vi kan fortsätta vara framåt i den plan som vi har. Givetvis tillsammans med våra leverantörer och kunder. Det är absolut min förhoppning och övertygelse om att det kommer att gå bra.

Lager och utskick externt

Sedan tidigare har Arkitektkopia valt att lägga ut verksamhetsdelarna Lager och logistik och Utskick på externa partner. Det är inget konstigt i dagens grafiska bransch, de flesta företag använder sig av underleverantörer i dag, menar han:

– Våra kunder söker helhetslösningar och vi levererar det till dem. Det mesta producerar vi själva och en del levereras genom partners och underleverantörer. Jag tror alla tryckerier gör det mer eller mindre.

Men ser du att det kommer att bli fler saker som kommer att läggas ut på externa partner?

– Nej, inte i nuläget. Det gör jag inte. Däremot tror jag att man inom den här branschen alltid måste fråga sig vad man ska vara duktig på själv och vad man har partners till. Men det kan vara åt andra hållet också. Vi tittar också på vad vi mer kan göra själva framöver.

– Man behöver ställa sig frågan för att vara konkurrenskraftig, man kan inte vara bäst och effektivast på allt. Då måste man jobba tillsammans. Jag tror framtiden är att jobba tillsammans med olika partners, för kunderna vill ha helhetslösningar och det är omöjligt för grafiska företag att ha allt inhouse. Det går inte. Det blir inte lönsamt.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra presenterar kvartalsrapport: ”Ett stabilt resultat”

aa2170c25e6fafc5 org 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons